Håller på och gräver i stugan, ska göra en riktig väg från huset och ner till sjön (för att kunna sjösätta båt m.m.). När vi ändå gräver i marken så funderar jag på att lägga ner slang för ev framtida sjövärme dvs för att senare slippa gräva upp "körbanan" eftersom vi då kommer bryta geotextilen m.m. Att gräva på sidan om går inte (på ett enkelt sätt).

Då är frågan:

- Kan jag lägga slang från huset och ner till sjön, för att senare skarva på sjö-delen? Eller måste kollektorslang vara "obruten"?

- Är det bättre att lägga tomrör för att senare kunna dra i kollektorslang? Måste de ligga separerade eller kan de dras i samma rör isf?

- Finns det risk för extra tjäle i "vägen" om kollektorslangen ligger i "kärnan"? Bättre att isolera slangen isf?
 
Det går att skarva slangen. Jag skulle isolera runt slangen och frågan är om det inte är bättre att lägga tom rör och dra i hel slang senare så du slipper skarven.
 
Jag röstar också på tomrör, du ska inte dra i samma rör. De kyler/värmer då varandra. Isolering är helt klart en god ide om du lägger i vägen.

Och som alltid när man gräver, lägg med några extra tomrör/slangar för framtida bruk, det är alltid bra att ha :)
 
Jag hade lagt ner 2 st 110mm oranget avloppsrör, ett 6m rör kostar drygt 200 spänn lätt att gräva fram efteråt å stoppa i slangen.
 
Problemet är att det inte är raka spåret till sjön utan en halvcirkel pga höjdskillnaden så markavloppsrör går inte (om man inte sätter in vinklar men då blir det kanske svårt att dra i PEM-rör?).

Drar man grövre PEM-rör så borde det ju gå att skjuta in kollektorslang senare.
 
Det är trögt att dra kabel i pemslang, så jag misstänker att det kan bli rätt besvärligt om du ska dra en styv slang. Men jag vet inte :)

Enklast och billigast är ju faktiskt att lägga slangen direkt. Den går att svetsa också vilket kanske är att föredra och är värt en extra kostnad isåfall.
 
Har förstått det som att man kan skarva med koppling om det sker i en inspektionsbrunn.
 
Kan nig vara lite olika, beroende på vad kommunen tycker. Kanske är det extra kinkigt när det är nära en sjö?
 
Är det inte "bara" sprit och vatten i slangen?
 
Ska iof lägga drän.rör på båda sidorna om vägen så det skulle iof gå att dra i dessa senare men dels ligger de rätt ytligt och dels kommer kollektorslangen isf frysa ihop innehållet..
 
Det är ju bara utgående slang från pumpen som du ev kommer att kunna få minusgrader i.
Är det bra dimensionerat är det inte ens säkert att du kommer ner till minusgrader på utgående, har haft -0,5 som lägst ut på min jordvärmekollektor, och med sjövärme är ju förutsättningarna ännu bättre.
 
Eller så slutar du med slangarna i en liten betongring nere vid vattnet och skarvar sedan slangarna i den. då kan du när du vill kolla så att det är tätt och skulle du vilja lägga två slingor (för att minska flödesmotståndet) i stället för en i vattnet blir även det enkelt.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.