Vi ska dra egna avloppsrör i nytt badrum och nu har jag några frågor:

1. Kan man sätta ett grenrör (50 ansluter på 110) direkt efter grenröret som kommer från toaletten? Eller är det för nära för "skvätt"? dvs finns det risk att fasta delar landar i sidoröret och ligger där och gonar sig? 50-röret kommer från bastugolvbrunn, det kommer alltså spolas vatten väldigt sällan i det.

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Kan man ansluta förminskningsröret (75 till 110) från handfatet direkt innan WC-grenröret, eller ska det vara vanligt 110-rör en bit där emellan?

3. Kan man ha 110 till duschen? Vi har det nu nämligen (toan satt där innan) och bra om vi slipper byta. Fast den kanske sitter för nära väggen för att kunna vara golvbrunn kom jag precis på. Eller ska man byta ut allt ändå när det ändå är framgrävt?

4. Måste man ha muffänden mot WC-riktningen hela vägen? dvs så att det inte blir några kanter inne i röret mot flödesriktningen. I så fall måste man alltså alltid ha nya rör med muff efter varje förgrening, istället för att använda grenrör med 3 muffar och köpa ett långt rör som man kapar bitar av.

5. Kan man blanda Uponor och Pipelifes rör?

Hej/A
 
Krilleman
1, det går fint att utföra enligt bilden.

2, det går fint att utföra enligt bilden.

3, montera alltid ny golvbrunn! 75mm räcker.

4, nej, spelar ingen roll. Men man strävar efter så många korrekta riktningar som möjligt precis som du beskriver.

5, kan kan man. Men man bör hålla sig till ett och samma märke.

Följdfråga: Hade du tänkt ansluta WC som på bilden får du nog tänka om.

Bifogar säkervattens egen bild på ex av avloppsgroda:

avlopp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar!

2. Det finns ingen golvbrunn, bara ett 110-rör som sticker upp ur marken där toan anslutit. Frågan gällde om vi kunde behålla dimensionen på rören ner mot samlingsröret. Men jag har förstått det som att det är lika bra att byta ut alla rör mot nya.

6. Jag försöker tyda Säker vattens skrivning, vi tolkade det som att bara man tar 45-grader (gånger 2) så kan den komma rakt uppifrån (se bild, ritat från sidan), men som jag tolkar dig är det alltså så att den först måste ner på en liggande som sedan ansluter mot den liggande samlingsledningen? Enligt deras bild.

bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser hela planen ut.
Där det står dusch är gamla placeringen för WC.

Bonusfråga: vad är klamring och ska det utföras?

bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, följer tråden... jag greppade inte vad det var som inte var bra med exempel-bilden från säker vatten. Förklara!
 
Man ska inte ansluta något rakt upp utan alla grenrören ska ligga ner för att sedan vinklas upp. Kolla hur grenrören är monterade på bilden.
 
Ja men är det verkligen så då? Säkervatten skriver "Spillvattenledning från WC-stol ska anslutas till liggande
samlingsledning med grenrör med vinkel ≤ 45°."
De skriver inte att ledningen från WC ska vara liggande.

Har de inte bara förtydligat genom att rita det så? Finns det nån röris här som kan bekräfta eller dementera detta?
 
Jag menar, vinkel 2*45 kan ju komma uppifrån också.
 
Glömde, jag har ju faktiskt ringt och frågat en röris om detta. De ska komma och göra ett annat jobb hos oss så då tänkte jag att de får kolla att vi gjort allt rätt.
Han sa att den kan komma uppifrån, och att det finns grenrör för detta. Jag hoppas det är denna han menar:
http://www.rinkabyror.se/artikel/gren-110x88-3-muff/
Den ger ju en 45-sväng, liknande en storböj.
 
1 det kommer att fungera men 2 det är inte rätt enligt säkervattens anvisningar.
 
Förstår fortfarande inte, kanske snurrar till det själv. Men för förtydligande; bilden i inlägg #2 från Krilleman_215 är alltså ett exempel på ett felaktigt utfört avlopp...?
Är ju som sagt ej expert men förstår inte varför det är fel.
Eller pratar vi om att ansluta wc rakt ner på en avloppstam i en vinkel på 90 grader som är fel..?
 
Krillemans bild är korrekt. Det kallas för avloppsgroda när det är en schematisk skiss. Jag funderade också först.. :) Man lär sig.

Vi pratar om att ansluta WC från vertikal till liggande ledning rakt uppifrån, det är tydligen fel vilken vinkel man än gör det i.
 
Haha ok!
Vad är det som inte ok med att göra så? Vet vi det? Förstår jag problemet snarare än att bara acceptera det kanske jag kan förstå och förebygga andra eventuella missar.

Men man måste helt enkelt se till att inte ha en anslutning (vilken det än må vara) rakt ovanför huvudstamman? Om jag inte läst denna tråd hade jag nog gjort det, bara vinkeln in mot huvudstamman inte är 90 grader eller mer så att vattnet riskerar att spolar uppströms. Men som sagt, inser inte _varför_ det är ett problem.
 
Redigerat:
Det gäller bara wc-anslutning. Anledningen är att papper o annat fast splattar neråt och kan bli liggande och så småningom sätta igen röret.

Vid liggande anslutning blir det bättre flöde antar jag.
 
En till fråga:
Den röris jag pratade med tyckte också att förminskningsröret bakom, alltså 75:an från handfaten (se bild i #4), skulle vridas så att röret kommer upptill. Så att det alltså blir ett "trappsteg ner" till 110. Han motiverade det med att ev splatter från wc skulle lägga sig där och inte korka igen 75-röret lika lätt.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.