Halloj!

Jag har en Intex pool som är 366x76 (~6500 liter) om jag minns rätt.
Problemet är att pumpen är extremt löjlig storlek till den storleken på pool anser jag, Efter lite googling så pumpar den tydligen bara 1200L/tim samt filtret behöver rengöras var varannan dag känns det som.

Jag tänkte byta ut den mot ett sandfilter, tex den här modellen:

http://www.xn--ob-eka.se/tradgard/pooler-tillbehor/pooltillbehor/sandfilterpump-3001896

Vad tycker ni om det? Eller har ni bättre förslag?
 
Jag har samma pool som du. Till den har jag Rustas sandfilterpump, funkar kalas! Tror den har en kapacitet på 4500 liter per timme. Kör den på timer, 4 timmar per natt.
 
Var i Skåne bor du?
Jag har ett sandfilter med pump till salu.
Filtret är anpassat upp till 25 kbm.
Pumpen flödar 10800 l/h.
900 kr.

Kunde inte lägga in en bild.
Varför vet jag inte.
 
Redigerat:
11707587_10152974641307083_8091758284746427132_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fick göra det på en dator istället.
 
Ser trevligt ut men är inte 10800 l/h lite overkill för en sådan liten pool som jag har? :)

Bor i Staffanstorp.
 
Gör dig själv en tjänst, överdimensionera filter och pump en aning. Skaffa också en skimmer så du får upp ytvattnet. Pool är trist om man måste jobba med vattenkvalitet hela tiden.
 
Vad bör då vara en lagom pump för min pool om man ska ha en lagom överdimension?
Har tittat på en skimmer men varit osäker på om det är värt.
Hade dock varit skönt att slippa springa med håven varje kväll :)
 
Bakterier frodas i ytvattnet. Att samla upp vatten ett par decimeter ner är en stor kompromiss.

Jag skulle köpa något beggat kitt från känd tillverkare, så litet som möjligt men fortfarande seriösa prylar. Det kommer funka bättre än allt som det står bestway på.....:) Allt kommer vara överdimensionerat men det kan du ju kompensera genom att köra pumpen kortare tid. Man brukar sikta på att omsätta poolens vattenvolym 4 gånger per dygn, men det gör förstås inget om det blir mer än så.
 
Då bor vi nära varandra.
Skicka ett PM om du är intresserad.
 
MathiasS skrev:
Bakterier frodas i ytvattnet. Att samla upp vatten ett par decimeter ner är en stor kompromiss.

Jag skulle köpa något beggat kitt från känd tillverkare, så litet som möjligt men fortfarande seriösa prylar. Det kommer funka bättre än allt som det står bestway på.....:) Allt kommer vara överdimensionerat men det kan du ju kompensera genom att köra pumpen kortare tid. Man brukar sikta på att omsätta poolens vattenvolym 4 gånger per dygn, men det gör förstås inget om det blir mer än så.
Jag känner att du lyckades på ett snyggt sätt undvika min fråga :)
Hur pass kraftig pump snackar vi om vi får efter dina beräkningar?

Skulle pumpen som wanegardh säljer vara lagom? :)
 
Jag vill inte gärna agera mäklare för prylar jag inte vet vad det är för något men vad gäller dimensioneringen så borde du ha något som flödar:

6500x4/24 liter per timme: Ungefär 1250 liter per timme om pumpen körs dygnet runt. Kör du halva dygnet så ska pump och filter flöda 2500liter per timme.

Som sagts tidigare blir "allt" som du inte köper i leksaksaffären lite överdimensionerat, men hellre det än tvärtom. Med filter som på bild ovan borde du klara dig med att backspola någon gång i månaden eller så, inte varannan dag.

Men, ja, det är lite overkill men också ett sätt att förenkla poollivet lite.
 
Den pumpen som jag har nu är på 1200L/tim så dvs den måste går alltid.
Tycker det bästa hade varit om man tillverkare pumpar som går alltid.
 
Problemet, tror jag, är att så små pumpar inte orkar backspola lite större filter.
 
Ska du få upp skiten så får det vara tryck i cirkulationen.
Ungerfär som med ett akvarium.
 
A
Jag har likadan pool och kör med Primastars pump och gjort så de senaste 3-4 åren. 6000 liter i timmen vilket är overkill och eftersom jag kör värmepump också får den gå mycket mer en nödvändigt. Denna är det http://primastarpool.se/sandfilter-18/sandfilter-pkt-popular.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.