Hej,värmer ej vattnet men tycks funka i övrigt,har köpt ny men om någon har tips på byte av element,manual,sprängskiss,priser och annat skulle det uppskattas.Sitter i stuga med dålig uppkoppling så ursäkta att jag ej söker i ev gamla trådar eller ger snabb feedback på ev. svar.
Maskinen 10 år gammal men bara gått 1 x /dag 10v /år,misstänker att den extrema kalkhalten kan ha orsakat felet.
 
Redigerat:
A
Ta bort panelen överst på dörren ta ur kretskortslådan öppna lådan ta ur kretskortet
Använd lödkolv och löd om de brända punkterna
Klart
10 minuter 0kr....
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Tack det låter ju bra, är det ett standardfel på den modellen?Trodde säkert elementet var paj då den inte värmer,förklara gärna lite mer ingående!
 
Fann 1 ,en,bränd lödning,tvätta med tops o T-röd eller måste det vara isopropanol?Löda med vanligt radiolödtenn?Sedan bara hoppas på att få ihop fanskapet utan glipor och annat?
 
Som sagt endast en bränd punkt, ska det vara två?Verkar gå till ett relä märkt 12V som ger spänning till värmeelementet?Sambon jobbat på Ericson med efterkontroll och rep av kort så lödning oroar ej snarare mekanisk hopsättning av grejorna.
 
A
Löd om alla fem, du kan nog se sprickor
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Ska det vara så många skador?Jag kan bara se en helt uppenbar vid 12V reläet men det ska alltså finnas fem,behövs lupp,förstorningsglas,uppskattar verkligen Dina råd!!
 
Reläts alla ben ska alltid lödas om
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Ok får kolla imorgon eller fredag,köpt ny men om jag lyckas laga kan jag ge den gamla till någon vän,spara i reserv eller använda som motordelstvätt,Veronica blev jättearg när jag körde batterilådor till båt som stank av olja o bensin sist...Rapporterar resultat pos som neg senare.Tack för råd!
 
Varit svårt bakfull idag men tvingade sambo att löda och svärfar att skruva ihop, det fungerar!,Köpte ny Candy som pajade inatt
i smb med detta löste jfb, har en kompressor som går igång under natten kan strömspikar vara orsak till två paj i elektroniken?Tack electroluxarenn
 
Fått några glas vi till middag,Das Boot,Johann i maskin är obetalbar ville bli Chief,mariningenjör,fick ej för Far men gick bra ändå,saknar dock att aldrig få starta en fullstor Sulzer eller Pielstick!
 
A
Das Boot är kultur kan ses om och om igen.

Candy däremot vill man aldrig se, jag tror inte det finns något sämre, men rätta mig gärna nån som vet.

Felet i Husqvarnan beror på dålig löd-metod från fabrik (avsaknad av bly i lödtennet)
Candy går sönder av sig själv...
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Candy's diskmaskiner fungerar bra (Har själv deras smaldisk). Resten av deras sortiment bör man se upp med :)
Det är troligtvis strömspik som slagit ut elektronikmodulen.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Återkoppling:
Man hade beställt element och NTC givare utifrån min beskrivning av maskinens beteende.Vid isärtagning sågs lös klämma till avlopsslang men ej läckage.Bytte element och NTC element uppmättes till 27 ohm och var nog helt, NTC n hade han ej spec på.Fick gamla elementet, kan användas som snabb motorvärmare till gammelbil eller poolvärmare till barnpoolen!Ej elektronikfel således eller i vart fall ej på kortet.Garanti rep som tur var den var ju bara en v gammal.Nu två hela maskiner,sälja gamla?Den nya torkar dock sämre men känns knas sätta i 10 år hemlagad maskin,kortsiktigt tänk.
 
Nya Candy dm trasig igen!Efter service enl ovan kördes snabbprogram,sköljning och tillsist intensivprogram varefter samma fel som tidigare uppstod dvs:vid start blinkar först eco lampan sedan normaldisk och tillsist står den bara och piper.Inget hjälper ex vis bryta ström ens 24 tim ,lägga ned slang på golv för att tömma ev kvarvarande vatten eller sätta på och av vatten,blir att ringa igen de har två gånger till på sig innan jag får ny maskin men surt när den funkat i sammanlagt tre veckor och mindre än sex diskningar,någon med tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.