Hej Pieper.
Det finns sk. genomströmningsvärmare som till skillnad från en konventionell varmvattenberedare värmer vattnet när du öppnar kranen. Ett par av fördelarna:
*Förbrukar bara el när du tappar vatten.
*Varmvattnet tar aldrig slut.
*Inget stillastående varmvatten som kan bli ohygieniskt.
*Små byggmått.
Gör en sökning på "genomströmningsvärmare" så hittar du ett antal återförsäljare m.m.

MVH / DALE
 
Vattnet i vår lägenhet värms på det sättet. Kan nämnas att allt vatten värms så och att det är en gas-brännare.

Det är praktiskt - vi har ingen varmvatten tank (vilket vi däremot fick erfara att damen ovanpå har när vatten började sippra ner genom spotlightsen i vårt kök i våras)

Beroende på var värmaren sitter (hur långa ledningarna är från värmare till kran) så blir det kanske inte hett vatten "på stubinen". När jag behöver varmvatten öppnar jag kranen och gör sedan något annat i 5 minuter medan jag väntar på att det ska bli hett.

Gissar att en annan aspekt är kapacitet och hur ledningarna dras - om jag tappar ett bad och någon annan öppnar varmvattenkranen i köket så får jag bara kallt vatten i badet.

Kan dock nämnas att vattnet (när det väl är uppvärmt)är SKÅLLHETT, mycket varmare än jag någonsin haft någon annanstans.

/Berit
 
Hej,
har haft en sån "genomströmmare" och ytterst liten var
den. Ca 45cm x 25cm x 15cm. Det var för ca. 5 år och
man kunde inte justera värmen med en knapp på själva
mojängen utan fick blanda kallvatten med varmvatten
direkt med kranen. Nu har dom löst även detta genom
inbyggd temperaturgivare som går att justera mellan
20°C och 50°C (om jag minns rätt) ???
Vad jag vet tar dom (nakdel) en hel del el för att värma
vattnet direkt när det "rinner genom" beredaren. Det
tar ju en hel del energi (särskilt under kalla vintrar)
att värma vatten från säger vi 10°C till 40°C. Vad det
gäller fördelarna håller jag bara med DALE.
Hälsningar
Hobbit
 
Finns bl a på Bauhaus
 
Jag har bott i en lägenhet med en sådan liten gasdriven genomströmmningsberedare. Märket var Vesuvio och den lät verkligen som en hel vulkan när man vred på varmvattenkranen. När man duschade kom den i självsvängning så att vattentemperaturen svängde mellan 10 och 60 grader med någon minuts intervall.

Gissa vad jag tyckte om den >:(

Jag kom såsmåningom på att om jag, när jag duschade, samtidigt öppnade varmvattenkranen i köket så att belastningen på värmaren ökade så blev varmvattentemperaturen lite stabilare. Det blev dock aldrig bra.
 
Pieper skrev:
Tack så mycket för era svar.
Om man skall sammanfatta det hela så kommer det att fungera med denna mojäng då jag endast har behov för varmvatten efter toabesök och dylikt (tvätta händerna). Vid duschning och bad är det tradionell beredare som får gälla. Eller?
Låter vettigt Pieper. De små rackarna förbrukar lika mycket energi som en elpatron dvs upp till 7,5 kwh. Marknaden för dessa finns för de som inte använder så mycket varmvatten, kolonier och som i ditt fall typ en gäststuga.
 
Två år gammat tråd, men varför inte...
Jag har använt elektrisk genomströmningsvärmare i Thailand och det kändes ju lite osäkert då de ofta sitter uppsatta i duschutrymmet. Problemet med hög ström är ju också uppenbart när det står 3500W på dom. Ska man ha till sommastugan kan strömförbrukningen vara ett stort problem. Det är ju ganska rejäla apparaten iofs. Jag vet inte hur det är med eventuellt mindre till husvagn och båt.
Men på Fiji kom jag i kontakt med gasdriven genomströmningsvärmare. Det fanns ingen el på stället så de hade en gasolflaska och använde det lilla vattentryck som bildades på vägen ned för närliggande berg. Det fanns två duschutrymmen och vred man på kranen så startade gaslågan automatiskt. Det dröjde inte många sekunder innan det fanns varmvatten. Funkade kanonbra. När man stängde kranen slogs gasen av automatiskt.
Nu är jag i Peking och här finns en mängd gasdrivna genomströmningsvärmare att välja mellan, från 300:- till över 5000:-. De har ett gasnät i stan för spisen så gas är mer naturligt här.
Jag ska nog köpa en och skicka till en kompis med sommarstuga. Jag har letat runt på nätet, men i Sverige tycks det inte vara speciellt vanligt. Inte alls faktiskt. Den jag tror det blir är en standardmodell som inte har 220V-krävande finesser och som klarar 14liter/min. 700:- + frakt. Man kan skicka ca 20kg för 600:- om man tycker det är ok med två månader leveranstid. Sedan får man se vad tullen tycker.
 
Både el och gasdrivna genomströmningsvärmare är rätt vanliga i central Europa. Man kan säga att gasledningar är lika vanliga som vattenledningar i dessa länder.
 
Jag ställer mig tvivlande till dessa värmare av två skäl:

*Begränsad kapacitet
*Enorm effekt

Den första punkten är inget problem när det bara handlar om handtvätt, men klarar huvudsäkringarna av att en effekt på uppemot 10kW drar igång hursomhelst? :-/ En liten beredare på 15l kan kanske annars vara ett alternativ? Drar bara nån kW. Visserligen har de en del förluster, men i en modern beredare så handlar det inte om några stora summor.
 
:-/ Jag har också funderat på en genomströmningsvärmare och tittat lite på Clage på Byggtjänst. De finns i olika storlekar och effekter och på deras hemsida finns beskrivningar. De behöver en viss ingångstemperatur för att det ska bli någon värme att tala om. Har en liten plats för en 30 liters vvb och funderade på att koppla en Clage efter denna till disken i köket och låta vvb vara för dusch och tvätt i badrummet.

Helena med
Nationalschabraket
 
Vi hade två st Clage på landet för en tio år sen. De var väl bra ett tag, men så började de kärva lite. Det krävdes att man öppnade kranen och stängde den snabbt några gånger. De hade då korroderat rätt kraftigt.
Otrevligt också med med så mycket ström vid diskbänk och dusch. Vad händer om den kärvar fast i till-läget utan att vatten strömmar igenom? När den ena började lukta kasserade vi dom och köpte vvb.
 
:-? Jag har nu också fått höra samma sak, de kalkar igen för att de har så smala rör, för att det ska bli varmt vatten! Men strömmen finns ju ändå där i.o.m. varmvattenberedaren! Såvida man inte sätter den i källaren/på annan plats en bit ifrån!

Eftersom jag har så liten plats för Djupmåttet (43) och Höjden (85) men Bredden (95), så får jag väl "lägga" den ner eller sätta den i källaren! Behöver 35-45 liter och det är svårt att hitta med dessa mått! :-/

NÅGRA TIPS ?

Helena med
Nationalschabraket
 
T
Om ni har plats för gas kan jag rekommendera Valiant, vi hade en sån hemma, gick perfekt i 35 år innan vi totalrenoverade och den åkte då ut (tyvärr). Som andra skriver så är det ett lotteri med genomströmmningsvärmare för el, beroende på vattnets kalkhaltighet/kvalite och värmarens konstruktion (ju smalare-ju större strulrisk).
Kanske ved med stor acktank om huset är stort, annars passar jag frågan vidare.

Lycka till.
 
::) Just nu har jag bara en stor vedspis utan ack.tank.... och gas....njaaaee!

Helena med
Nationalschabraket
 
Genomströmningsvärmare används i vissa nödduschar med tempererat vatten. Då pratar vi naturligtvis proffsgrejer och jag har ingen aning om priset men kapaciteten kan nog ingen klaga på. Från kallt till tempererat vatten på nolltid med en genomströmningshastighet på runt 150 liter per minut. Fast det gäller att ha ordentligt med kräm i vägguttaget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.