Blev lite paff när jag kollade på Swedbanks hemsida och läste detta

Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde och välja räntebindningstider mellan 3 månader upp till 10 år. Alla nya bolån över 50 procents belåningsgrad ska amorteras. På belåningsgrad över 70 procent ska du amortera med minst 2 procent av total skuld varje år. Vid en belåningsgrad på 70 procent eller lägre kan du tillsammans med banken komma överens om en annan amortering, dock lägst 1 procent, tills dess att belåningsgraden är 50 procent.

Vi letar nytt hus nu och det påverkar ju väldigt mycket. Du får inte ett hus för under 4 miljoner i Göteborg och även om vi lägger in 800 000 kontant så kommer detta påverka väldigt mycket.
Min bankkontakt har semester, men stämmer detta så får vi nog bo kvar:(
 
Så sant, blir väl till att byta i såfall. Är det sagt något, när nya förslaget skall gälla alla banker?
 
Nej det ursprungliga förslaget fick FI backa då remissinstanser inte ansåg att FI har så stort mandat att de kan driva igenom detta. Frågan är därför tillbakabollad till politikerna och de är ovilliga att göra den husägande medelklassen upprörd.

Mao det dröjer nog.
 
Snabeln skrev:
Vi letar nytt hus nu och det påverkar ju väldigt mycket. Du får inte ett hus för under 4 miljoner i Göteborg och även om vi lägger in 800 000 kontant så kommer detta påverka väldigt mycket.
Min bankkontakt har semester, men stämmer detta så får vi nog bo kvar:(
Låna 3.2 miljoner och det blir lite drygt 5.000 i månaden att amortera. Amortera på huset hade ni väl tänkt göra ändå? Om den amorteringen knäcker budgeten så lånar ni för mycket!
 
  • Gilla
Credde och 15 till
  • Laddar…
Låter förvånansvärt sunt av Swedbank om detta stämmer, att låna pengar utan att betala tillbaka är för mig ett märkligt beteende.
 
  • Gilla
Stickan56 och 23 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Låter förvånansvärt sunt av Swedbank om detta stämmer, att låna pengar utan att betala tillbaka är för mig ett märkligt beteende.
Samtidigt är det ju heltokigt att man ska behöva tvinga folk till detta för att någon ska göra det.

Samtidigt så kan det ju faktiskt vara så att amortera 5000kr i ett läge när man precis köpt en kåk kan vara rätt hårt, när jag byggde mitt hus så tog det ett bra tag innan det började bli lite balans i ekonomin, det är ofta mycket som ska inhandlas i början.

Så personligen hade jag nog föredraget att man fick lite andrum i början av ett husköp och att amorteringen gick igång efter säg 1 eller 2 år.
 
Vi hade gärna köpt en billigare bostad, men då måste vi flytta till annan stad och det går tyvärr inte.
Vi kan amortera 5000, men vi har första barnet på gång och planerar även ett andra efter det.
Då blir plötsligt 5000 mycket när man är föräldrarledig. Jag själv tycker att det hade räckt att amortera ner till 70% av bostaden för att sedan bestämma själv.
Finns ingen möjlighet i världen att bostadspriserna skulle minska med 30% eller mer i Storstan.
Det kommer bli fruktansvärt svårt för förstagångs köparna när dessa regler gäller.
 
  • Gilla
hans10
  • Laddar…
Well, det är ju lite av hela poängen att det ska bli svårare för förstagångsköparna. Man lånar helt enkelt för mycket för att det ska vara sunt för hela samhället = alldeles för många köper för dyra hus i förhållande till lån. Det är inte självklart att ett ung familj med två små barn ska kunna köpa en 4-miljonersvilla på lånade pengar.

Men å andra sidan... Har ni lyckats spara ihop 800.000 och kan visa det för banken så löser det sig säkert.
 
Jag skulle räkna med att liknande amorteringskrav ändå blir realitet, så TS: tag med det i budgeten, så är ni förberedd på det. Man bör väl även ta med i beräkningarna att ränteavdragen kanske försvinner.

Förstagångsköparna har det inte lätt idag, beroende på var man bor så antar jag att vissa måste vänta till 30 års åldern innan de kan köpa sitt första hus, eller bygga nytt.

På 80 talet köpte väl de flesta som bildat familj sitt första hus till skyhög ränta innan de var 22-25 år och idag jublar de när de kan belåna till låg ränta för att renovera, förutsatt att de var kloka att amortera. Tillhör den skaran och är lånefri sedan 2008. Mitt första huslån med 5 års bindningstid låg på 10,25%:rolleyes: , topplånet var uppe på 13,5% innan vi löste in det vid räntekrisen tidigt 90 tal.


Hur skall förstagångsköparna som får tuff ekonomi har råd att renovera, eller täcka upp för ett badrum som saknar restvärde vid en vattenskada. Det är nåt TS bör ta med i beräkningarna också.
 
Tycker nog man skulle behöva se över detta med uppskov osv för övriga på fastighetsmarknaden med, problemet nu ligger ju i att priserna gått upp massor, det gör ju att det är många som tjänat mycket pengar på att bara äga ett boende, så länge det är ok med att skjuta upp reavinsten så kommer det finnas många som kan hålla uppe huspriserna.

Det hade ju varit mer angeläget att avskaffa uppskovet på reavinstskatten framför att se över ränteavdraget kan ju jag tycka.
Många av de regler som pratats om på senaste är ju bara sånt som drabbar yngre.
Medans de som är i 40-60 års åldern nu och ägt ett boende länge i många fall haft en ganska bra utveckling, känner många äldre som klagar nu när de själva sett sina lån bli uppätna av inflationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mape81
  • Laddar…
När jag tog mitt första lån år 2010 så var det redan då inskrivet, från flera banker att allt mellan 50 och 85% skulle amorteras på.
 
oobum skrev:
När jag tog mitt första lån år 2010 så var det redan då inskrivet, från flera banker att allt mellan 50 och 85% skulle amorteras på.
Hörde inte ett knyst om detta 2013.
Jag amorterar bara några 1000-lappar frivilligt varje månad, samtidigt så är jag ungefär på 60% belåning mot de värderingar vi gjort, men det var innan garage och uterummet var gjort.
 
När jag köpte ny lägenhet i vintras valde jag att låna av Swedbank, de var då tydliga mot mig med att över 70 procent belåning var jag tvungen att amortera, under 70 slapp jag. Men eftersom jag hade en ganska rejäl handpenning efter en stor vinst på förra lägenheten var det i praktiken inga problem att komma under 70 procents belåning på de lägenheter jag tittade på.
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Vi har inget amorteringskrav på 70% belåning. Flyttade (tillbaka) till Swedbank under juni.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.