Hej,

Jag står i begrepp att bygga ut huset i två plan och vill ha betongbjälklag som mellanbjälklag, vill kunna ha en undervåning för mina tonåringar och deras kompisar att väsnas i medan jag kan titta på sportnytt på medelvolym:)

Nu har jag fått en offert från Legalett gällande deras bjälklagsform som dom kallar ISOFORM, vilken består av 9mm plyfa - 50mm EPS - 9 mm plyfa i en sandwichkonstruktion. Denna skall vara kvarsittande och fungera som isolering för bjälklagets golvvärme för att inte värma upp undervåningen.

nu till frågorna:

1. är det någon som använt dessa skivor och har goda/sämre erfarenheter?
2. Legalett hävdar att dessa kvarsittande skivor fungerar att skruva upp gipsplattor direkt på dem och på så sätt få färdigt undertak i källaren, men hur mycket håller 9mm plywood för om man vill hänga upp en lampa eller högtalare? Inga hullingar eller annat verkar finnas för att hålla skivorna mot betongen, räcker vidhäftningen för att hålla upp undertaket?

tacksam för svar om någon vet.
 
Snabb googling sa mig http://www.legalett.com/legalett_byggsystem-bjalklag.php att det inte finns med någon annan vidhäftning mellan sandwishelementet och betongen än betongens vidhäftning.

Hur fungerar det med vanlig plywood i en kvarvarande form den lär ju bli ganska nerfuktad av betongen och kanske av regn innan gjutning. Dessutom hindras fukten i plywooden att vandra bort från betongen eftersom det är cellplast där så all uttorkning måste ske uppåt genom betongen. Om plywooden ändrat form på grund av vattnet är risken att den släpper från betongen när den sen torkar ganska stor? Jag vill nog inte riskera att bygga in blött trä i ett stenhus när man ändå var så nära...

Jag hade velat ha mer kanske några långa skruv som skruvas upp genom formen och bockas på ovansidan.

De har ju också 5 mm fibercement skiva som allternativ. :) Men innertaket blir då en något annan lösning.

mvh Johan
 
Jag har för ett projekt diskuterat med Legalett om att använda systemet. De rekommenderar själv att man drar i fransk skruv från ovansidan ner i övre formskivan så att dessa sticker upp några centimeter som extra förankring. Jag tror att man KANSKE kan klara sig utan detta men det är en väldigt enkel och billig försäkring stt skruva. Förslagsvis C/C 600mm kanske, tror inte att det finns någon vits med att sätta tätare.

Cellplast EPS är inte diffusionstät, däremot har den en viss ångtröghet så uttorkning kommer ta lång tid neråt men den kommer torka på sikt. Ett bjälklag på mer än 200mm och med bra betong (lågt VCT) är mycket trögare, så uppåt är inget alternativ.

Ring till Legalett och kolla vad de säger om frågorna. Jag tror kanske att ett värre problem än fukt vid utförande är att den kommer under lång tid utsättas för fukt från betongen när denna torkar ut. Jämför parkett som reser sig och svartnar av för mycket fukt i konstruktionen. Att lägga en plast över formen så att betongen inte har kontakt är en tanke som jag funderade lite på, men förutom att vidhäftningen försvinner så kommer detta mycket radikalt försämra betongens uttorkningstid och senarelägga möjlighet till golvläggning (i värsta fall med flera år).

Om du pratar med Legalett kan du väl redovisa vad de säger här så är det nog många här som kan hjälpa till att nagelfara säljsnacket:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.