Har en gammal ytterdörr vars stomme är stående spontade plank, Den är i bra skick och väldigt fin förutom det faktum att de nedersta 5cm av virket är dåligt pga av fukt.

Nu hade jag tänkt fixa till dörren och kapa bort det dåliga virket och skarva på en bit nytt friskt trä. Skarvviket hade ju kunnat vara en bit liggande virke så att man minimerar ändträ som kan suga fukt.

Frågan är hur jag lämpligast skarvar. Jag hade en tanke om att man kan fräsa ut ett spår i botten på dörren och motsvarande spont på skarvvirket. Frågan är ju hur man fäster ihop dem, limma är ju inte så lämpligt med tanke på att det är en ytterdörr och förmodligen rör sig en det.

Några bra förslag?
 
Skulle man kunna få ett par bra bilder?
 
Skär bort ca 20-30 cm istället och sätt dit en galvad plåt eller någon passande färg?
 
Spontant låter det som det är något liknande en "breadboard end" fog som du har i åtanke...? Det funkar även med trä som rör sig förutsatt att man gör fogen rätt. Finns en uppsjö med instruktioner på nätet så ger mig inte på att förklara.

Edit. Typ så här http://images.meredith.com/wood/images/2013/09/p_breadboard-dwg.jpg men sök själv, det finns många varianter på temat.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Spontant låter det som det är något liknande en "breadboard end" fog som du har i åtanke...? Det funkar även med trä som rör sig förutsatt att man gör fogen rätt. Finns en uppsjö med instruktioner på nätet så ger mig inte på att förklara.
Se där, precis vad jag funderade på. Det kan ju blir riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.