En undran ni som fått tag på tomt genom kommunal tomtkö, hur länge stog ni i kön?

Säkerligen olika mellan kommuner men intressant att få veta ändock.

VI bor i Uppsala, och vill bygga här alt. Knivsta
 
Det finns personer som står i åratal i tomtkön eftersom de är väldigt kräsna med läget.
Sedan finns det de som tar vadsomhelst.

Hur lång tid det tar innan ni är framme i kön beror dels på hur många som står i kön, men också hur många tomter som kommunen tar fram.

Alla kommuner måste ha en långsiktig plan om framtida utbyggnader.
Då måste de också ha en hum om hur många kommunala tomter som de kommer att släppa i de närmsta åren.

Av dessa anledningar så kan tomtkötiden variera mycket kraftigt.
 
Uppsalas tomtkö är ett skämt. Känner folk som köat sedan 80-talet och inte fått något roligare än Alsike under den tiden.
 
Vi stod i kön fråm Juli -03 till Januari -04 innan vi fick en bra tomt, (det fanns andra lediga tomter som vi inte ville ha).

Umeå bygger vi i.
 
jarlh: Det låter inget vidare, men tyvärr det intrycket jag fått av andra kommunala köer, typ dagis och lägenhet. >:(
 
Jag kan inte Uppsala. Men här är tre tomter, som verkar någorlunda centrala. Kanske något för Smeagol?

Skölsta Ängsväg 24 - 1507 kvm - Begärt 750 Kkr

Vretavägen 27c - 2751 kvm, sjöutsikt - Begärt 1 750 Kkr

Gullvivevägen 10a - Två tomter om totalt 4.682, varav den ena bebyggd med villa och den andra obebyggd - Begärt 4 350 Kkr
 
Anmälde oss i juli och fick tomten i september :)
Detta är i Karlskrona
 
billy baver: Vreta står faktiskt högt på våran lista, men den här tomten var lite i dyraste laget.

Men Skölsta Ängsväg 24 - 1507 kvm -är klart intressant ,egentligen på "fel" sida.
Skall nog åka och kika vet inte hur nära E4an man hamnar de bygger om E4an här i Uppala så den kommer gå precis emellan Skölsta och Uppsala (Årsta)

Men tack för tispet!!
 
Kikade på tomten man var tyvärr begränsad till 80m2 yta. Vi vill helst bygga enplans så den blir det inte.
 
Hemmakatten
En liten reflektion är att de som står i kommunala köer trots allt har det bättre än de som bor i kommuner där det inte finns någon kommunal hänvisning på tomter. Ganska många kommuner som inte har sådana.
 
Livet ut!
 
Tre år. När vi fick veta att kommunen planerade ett nytt bostadsområde ganska centralt men ändå med natur omkring så skyndade vi oss att ställa oss i kö. Vi fick en jättebra tomt både storleksmässigt och lägesmässigt. En bonus är också att vi slipper fylla upp den så mycket och att den inte har nåt berg i dagen.

Detta är i Luleå.
 
Har betalat 400kr för att stå i Umeå kommuns så kallade tomtkö i 4år utan att få ett enda erbjudande. Inte ens ett nyhetsbrev om aktuella tomter. >:(
Nu bryr jag mig inte för jag har hittat en tomt utanför deras tomtkö.
Tycker bara att det är dåligt om man nu ska betala för att stå i tomtkö ,och sen inte ens få ett enda erbjudande på så lång tid.

Så jag dissar jag Umeå kommuns tomtkö. >:(

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.