Idag när jag precis hade trimat klart så ramlade trimmerhuvudet av (!) på min kolibri. Det ser ut som metalen "slitits av" och det rök om den. Trimmern är ca 2 år så det känns lite snöpligt. Är det lönt att laga en sådan här? Kostar ju inte jätemycket att köpa ny. Men verkar vara väldigt klen kvalitet? Blir nog rejälare nästa gang. Buggaren
 
Har en likadan. Om inte huvudet trillar av på den jä-elen snart ska jag bygga en liten giljotin och fixa det själv. Otroligt missnöjd! Taskig ergonomi, svårstartad, för ett satans liv och är allmänt som ett varande bensår... Skitjobbig!
That's my opinion — när den äntligen ska till att dö är det definitivt inte aktuellt med några livsuppehållande åtgärder `a la reparation. Fanskapet förtjänar inte ens att återvinnas som metallskrot.

Nej, jag är inte nöjd. Förmodligen skapades Stihl-maskinerna av någon Gud för att ingjuta lite hopp till oss vilsna vandrare som köpt en Colibri. Tyvärr har ju renlärighet sitt pris...

//Ronnie
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
L
Den är otroligt lätt, smidig, stark, samt startar lätt. Ja, det går tom att lägga från sig den, 5 minuter och den går fortfarande när du varit inne och hämtat en öl i källaren.
Man kan hålla den i en hand. Tycker inte den låter så mycket, som en motorsåg ungefär. Ett problem är dock att man fort slår sönder tråden. Då den är relativt stark. Och man vill på och köra större grejor som som högt gräs, sly och liknande. Och det är den ju inte till för. Den största fördel är att man slipper ha sele och någon tung maskin. Samt att den startar direkt.
 
Jag har också en colibri 2, men har inte rört den sedan jag skaffade en Husqvarna 345FR.
Colibrin var svårstartad, gick ojämnt och stannade så fort man släppte på gasen. En maskin med sele är så oerhört mycket bättre rent ergonomiskt.
Men om du är intresserad så har jag alltså en maskin som du kan få köpa och plocka reservdelar från. 😊
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
L
Polyene skrev:
Jag har också en colibri 2, men har inte rört den sedan jag skaffade en Husqvarna 345FR.
Colibrin var svårstartad, gick ojämnt och stannade så fort man släppte på gasen. En maskin med sele är så oerhört mycket bättre rent ergonomiskt.
Men om du är intresserad så har jag alltså en maskin som du kan få köpa och plocka reservdelar från. 😊
Du har nog missuppfattat det hela lite. En 345FR är inte en bättre maskin. Det är en större maskin. Dvs användningsområdena är helt olika. Den har man när man röjer eller ska trimma grovt.
En Colibri är mindre, smidigare, och enklare. Den tar mindre plats, kostar mindre. Du behöver inte någon sele, osv.
Den är steget över el trimmer. Olika maskiner för olika behov. Bara för att jag har motorsåg så slänger jag ej, fogsvansen.
Om din Colibri inte gick bra, så skulle jag säga att det är handhavande fel. Skulle gissa på att du har fel oljeblandning. Det ska vara 2.5% inte 6-7 % som de flesta häver i. Min går perfekt. Startar alltid och går hur bra som helst.
Varför skulle jag köpa din? Jag behöver inga reservdelar. Inget är trasigt. Har inte reparerat något på de 4 år jag har ägt den.
 
Att köpa min Colibri Att som reservdelsmaskin var riktat till TS, men jag inser nu om TS inte har 2-varianten så är det nog inte någon idé.. Var visst lite trött igår.
Jag körde för övrigt min Colibri 2 på 2% blandning, testade även med färdigblandad alkylatbensin, men den gick aldrig bra. Det verkar som att kvaliteten på dem är varierande helt enkelt
För mina behov så finns det inget som jag skulle kunna göra med Colibrin som jag inte kan göra med Husqvarnan, så jag anser att det är en bättre maskin. Definitivt även en dyrare maskin, men jag har fått ut mer nytta per krona av den än av Colibrin.
 
L
Så kan det nog vara. Jag ser också att den nu heter Colibri II S, och att den nu är delbar. Något som jag inte kan göra. Min är troligen en tidig variant. Kan nog även vara så att de nyare har enklare motor också. Vem vet.
 
Har också en collibri, riktigt skitmaskin.
Vibrerar så att man tror den egentligen är till för något annat
Svårstartad
Trimmertråden går av hela tiden
Dör om man inte håller varv på den
Låter som en supertrimmad symaskin, typ: SKRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIK!!!!!!!!!!!!!!!!!

Usch!
 
hantverkare1 skrev:
Vibrerar så att man tror den egentligen är till för något annat
Just det, jag hade förträngt det där med vibrationerna. Efter ett tags jobbande så var underarmen halvt bortdomnad...
 
L
Är det motorn eller trådspolen som vibrerar? Ang tråden, så är det så att den är 2.0 mm. Man ska/får inte ha grövre, för det är avpassat efter storlek på maskin. Slår du av tråden, så har du gått på för grova saker. Min maskin vibrerar inget alls. Så det låter märkligt. Nästan så jag får lust och åka o prova En II S, med delbar arm.
 
Tror att det är både och. Och vajern som går genom den böjda leden kan nog också vibrera lite. Men det är som sagt ett par år sedan jag körde med den, så jag kan ha fel. Det enda som jag är säker på är att det fanns vibrationer i handtagen...
 
Lolight skrev:
Är det motorn eller trådspolen som vibrerar? Ang tråden, så är det så att den är 2.0 mm. Man ska/får inte ha grövre, för det är avpassat efter storlek på maskin. Slår du av tråden, så har du gått på för grova saker. Min maskin vibrerar inget alls. Så det låter märkligt. Nästan så jag får lust och åka o prova En II S, med delbar arm.
Jag har originaltråden i fortfarande och förutsätter att det är korrekt tråd från fabriken.
Vet inte riktigt vad som vibrerar, har inte lagt så mycket energi på att kontrollera.
Den används sällan som tur är.
 
MultiMan
Gick för första gången (bortsett från tändstift och luftfilter) nyligen igenom min Kolibri, tillverkad 1997. Allt fungerar ua fortfarande, knappt någon korrosion trots att den förvaras i lada och vajern inuti var fortfarande i perfekt skick. Använder den till alla mindre arbeten där Tanakan är för stor. Körs enbart på Aspen 2 och innan det motsvarande som OK sålde.

Det enda jag smort fortlöpande med högkvalitets oljespray är nere vid huvudet, och rensat bort gräs efterhand. Antingen så var kvaliteten bättre förr eller så har jag haft tur. Tror jag gav 1200kr 1998, men kan ha varit någon hundralapp mindre. Första 6-7 åren var den enda trimmern och fick arbeta riktigt hårt på den 3300m2 delvis vildvuxna tomten.

Jo, jag använder sedan 5-6 år Biltemas konserveringsolja på känsliga detaljer innan jag stänger dörren inför vintern, kanske också hjälper att hålla grejerna i skick.
 
Redigerat:
Alltid lika intressant att läsa gamla trådar!
Har själv ett par sådana trimmers dels Colibri II och Mc gullochs (Trimmac) som är samma maskin fast olika kåpor.
Hur som helst är det ju en budgettrimmer för hemmabruk fast den är bra och enkel, väger lite samt är lätt att underhålla.
Jag har för vana att alltid köra på alkylatbränsle som är bättre både för miljön och maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.