Har skaffat inbyggnadsugn åt dottern, fixat in den på plats i f.d. skafferi. Där fanns sedan tidigare ett jordat uttag, kanske har det stått nåt kyl där? Ugnen levereras med kabel men utan stickpropp. Är det så enkelt att man kan koppla dit en propp och sedan ansluta? Det står nåt  om L och N i broschyren (ej svenska) förutom jorden men den är som vanligt gulgrön. Övriga brun o blå. Måste dessa matcha uttaget på nåt särskilt sätt?

Jag var såååå nära att prova men tänkte mig för och ställer frågan här på forumet här istället :p

/me
 
Troligen så behöver ugnen 16 Amper och då får du byta ledningar, tänker du sätta på en stickpropp måste den tåla 16 A lika med uttaget. Det står på proppen och uttaget om dom är godkända för 16 A
 
OK, ska kolla beteckningarna. Men för övrigt, behöver ledningarna matcha varandra på nåt särskilt sätt. Kan inte det här med fas o nolla (antar att L o N står för det?). Är det vettigast att ta dit en elektriker för att kolla att allt blir rätt?

/me
 
Ja iom att det troligen rör sig om att kolla upp dimensioneringen av elsystemet i köket så tycker jag att det är en bra ide
 
Med tanke på dina frågor så låter det som att du inte är vidare van att "kolla över elen själv" ;) Så då är det garanterat bättre att ta dit en elektriker som kan kolla att ledningar mm stämmer. Är det ett gammalt hus kan dessutom färgerna spöka en hel del beroende på hur gammalt det är och om det hunnit vara någon hemmapulare där som jobbat enligt principen "man tager vad man haver" när denne har kopplat.
 
;D Nej, jag är inte så van förutom "vanlig" el till lampor mm. Men fortfarande inget bra svar på mina frågor, inte för att jag MÅSTE koppla själv utan mer för att jag är nyfiken. Så här löd frågan ungefär

Det står nåt om L och N i broschyren (ej svenska) förutom jorden men den är som vanligt gulgrön. Övriga brun o blå. Måste dessa matcha uttaget på nåt särskilt sätt?

Det är ett hyreshus, HSB, elen är gammal, ja, men delvis uppdaterad med nya automatsäkringar.

Någon?

/me
 
Brun är fas(L) och blå är nolla(N)
 
... och de bör mötas i stickproppen/uttaget?

Hur gör elektrikern, han har förstås nåt mätinstrument och stoppar in i kontakten och kan vips avläsa vad som är fas o nolla?

Lugn, jag ska kontakta HSB, de har folk som servar när det behövs - mot en icke allt för blygsam kostnad :)

/me
 
Är det ett vanligt stickuttag så spelar det ingen roll vilken som sitter var (så länge man håller reda på vad som är jord). Ingen kan ju garantaera att inte någon vänder uttaget i kontakten. I vissa länder ex. Storbrittanien så är uttagen gjorda så att man bara kan vända på ett håll, där förväntas man hålla reda på vad som är L (="Live") ocn N (="Neutral").
 
Tack, det var ett rakt o bra svar som jag förstår.

Nu har jag tittat på ugnen och kan inte se om den kräver 16A men eftersom den är på 2250 W så kanske.... Har för mig nånstans i bakhuvet att en 10 A säkring tar 2000W, eller?

Om så är behöver uttaget uppgraderas till 16A. Kollade gruppen och där fanns även kylskåp och ett uttag till för ex. kaffebryggare, vattenkokare, brödrost. Under dessa omständigheter behövs det med nödvändighet en behörig elektriker!

Man lär så länge man har elever eller så länge man ställer frågor!

/me
 
På 10 A kan man ta ut omkring 2500 watt men om du kokar kaffe och bakar bullar så blir det problem
 
Effekten = strömmen x spänningen.
2300W = 10A x 230V

Det funkar på gränsen altså förutsatt att det inte finns nått annat uttag eller annan förbrukning kopplad på samma säkring. Är det en gammal lägenhet så går troligen hela köket på samma säkring (förutom gamla spisen) och då håller inte en 10A.

Det står i manualen vilken säkring som rekomenderas.

Sen finns det troligen rekomendationer om ventilations öppningar och säkerhets avstånd till väggar och tak inne i ditt skåp. Kommer nått för nära kan det bli överhettat och börja brinna.

Står det bara på polska i din manual eller ;)
 
jakim skrev:
Effekten = strömmen x spänningen.
2300W = 10A x 230V

Det funkar på gränsen altså förutsatt att det inte finns nått annat uttag eller annan förbrukning kopplad på samma säkring. Är det en gammal lägenhet så går troligen hela köket på samma säkring (förutom gamla spisen) och då håller inte en 10A.

Det står i manualen vilken säkring som rekomenderas.

Sen finns det troligen rekomendationer om ventilations öppningar och säkerhets avstånd till väggar och tak inne i ditt skåp. Kommer nått för nära kan det bli överhettat och börja brinna.

Står det bara på polska i din manual eller ;)
Är med på uträkningen, elektriker jag pratat med säger att det kan gå på 10A men att som du säger får/bör det inte finnas fler uttag i gruppen. Deras rekommendation är ett separat uttag från säkringsskåpet, alternativ att säkra ner gamla spisen och dra kabel därifrån.

Manualen är för övrigt på många språk, men det närmaste svenska är danska men inte ens det hjälper, hittar inget om säkringens storlek, inte heller om de mått för ventilation du nämnde men jag har ju inte tittat så noga efter just dem. Ugnen är en Ariston, köpt nätvägen från ON-OFF.

Inkopplingen är överlämnad till behörig elektriker, ska få förslag på dragning i veckan. Som vanligt, det blev inget snabbjobb den här gången heller ;D

/me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.