Hej! Jag försökte leta efter svar på min fråga på nätet men hittade inget så jag försöker här istället. Jag har lite problem med vattentrycket i huset och som relativ ny förstahusägare så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. När vi gick igenom huset sa besiktningsmannen att vi bara behövde spruta in luft i vattenberedaren? Vi har inte kommunalt vatten utan kör med egen brunn.
1436861752024-1266588102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1436861804683-1956787621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



14368618348051559349029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du öppnar tryckströmbrytaren (den svarta burken bredvid manometern) så kan du justera till & frånslag på pumpen.
 
Okej. Kan man justera trycket på det sättet då?
 
Mikael_L
Du kan behöva justera två saker.

För det första ska hydroforen (den där runda behållaren) ha rätt lufttryck. Är det för lite luft/tryck så kommer pumpen starta/stoppa alltför ofta.

Sen kan man justera tryck för både tillslag och frånslag på tryckströmbrytaren.
 
Det justerar vilket intervall man vill att trycket ska ligga på, dvs när det är dags för pumpen att börja arbeta.

En hydrofor (tryckbehållaren som vattnet lagras i) behöver fyllas på med luft regelbundet. Annars blir effekten att det tryck som pumpen arbetat upp sjunker väldigt fort. Vilket märks dels som klent sprut när du tappar ur kranen, dels genom att pumpen tvingas gå in och arbeta ofta och i korta intervaller (vilket inte är bra för den på sikt).
Troligtvis detta som är ert problem utifrån vad besiktningsmannen sade.

Är det så att pumpen går igång väldigt snart varje gång ni börjar tappa vatten?

Men sen blir jag lite tveksam eftersom det inte ser ut som en hydrofor ni har och där tar min erfarenhet slut.
Trodde att de där mindre behållarna med blåsa i inte kunde återfyllas? Här får någon annan på forumet ta vid...
 
Sitter det inte en luftnippel på toppen på tryckkärlet? Nu ligger ju kärlet ned, så i det här fallet till vänster – motsatt där röret med flänsen går in i kärlet. Ta gärna en bild där, samt bild på typskylten.
Ibland är luftnippeln under ett plastlock, som gängas av, alternativt snäppes bort.
 
Mikael_L
Luftnippeln brukar väl ofta vara en bilventil?
 
Trycket i hydropressen ska vara 0,2 bar under tryckströmbrytarens tillslagstryck om jag inte minns fel. Vanliga inställningar på tryckströmbrytaren är ca 2 bar TILL och ca 4 bar FRÅN. Om man haft kommunalt vatten tidigare så är 2 bar ganska lågt.
 
Tack för svaren! Jag ser till att ta ett foto inom en halvtimme.
 
Det där kärlet är konstruerat för att ligga ner kontinuerligt, det som är gjort är att någon har skruvar upp tanken/kärlet på väggen, den är skruvad i benen/fötterna, den kvadratiska plattan är till för att ställa pumpen och motorn på.

Här förklaras hur hydropress fungerar
http://www.jrvsystem.se/vanliga-frågor/tryckkärl.html
 
Ja okej! Tack för länken. Jag ska läsa på mer om det. Så här ser det iallafall ut på den vänstra sidan
14368715181111382529413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker mig se en bilventil på tanken på den vänstra sidan? Men det kan ju vara synen som e knas också...

Koppla in en manometer där och kolla så att du har tryck. Som tidigare nämnts så skall trycket vara ca 0,2 bar under tillslagstrycket. Är det mindre så kommer pumpen att få jobba i onödan.

Jag hade detta problem själv för bara ett par månader sedan och fick hjälp av forumets eminenta medlemmar!
 
Tack så otroligt mycket för all hjälp! Jag är grymt tacksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.