Hej!
Tidigare i år köpte vi ett hus byggt -89 ute på landet.
Nu står vi inför att lägga ut byggfolie i torpagrunden.

Vid besiktningen av huset stod det klart att det inte fanns några större problem med fukt, men att det ändå skulle göras.
I torpagrunden låg det även en del isolering och annat bös. Allt det är bort rensat och nu återstår utläggningen av mattan.

Min frågeställning är:
Ska plasten läggas under eller över de vattenrör som går in i huset och vidare upp i badrummet.
Jag ska försöka bifoga bilder snarast så att ni får se.
Idag är en del av rören täckta av en typ isoleringsmatta som man placerat över rören. Bör denna isolering bytas ut?
 
Här kommer lite bilder!

DSCN3711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN3714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De var många rör. Är det bara inkommande kallvatten eller hur är det kopplat?

(Det var mycket makadam. Jag skulle nog lägga en markduk under plasten, så att det går att krypa utan att det går hål på plasten.)
 
svartöra skrev:
De var många rör. Är det bara inkommande kallvatten eller hur är det kopplat?

(Det var mycket makadam. Jag skulle nog lägga en markduk under plasten, så att det går att krypa utan att det går hål på plasten.)
Det är både varmvatten och kallvatten. Vi eldar i panna, och rören kommer ifrån de behållare med vatten som pannan värmer upp.

Jag kommer nog att nöja mig med bara byggfolie som det ser ut, men tack för tipset!

Vad tänker du om den isoleringen som ligger ovanför de fyra vattenrören? Är de lagt på ett riktigt sätt, och om man lägger ut byggfolie aver golvet, bör man lägga den Under rören och isoleringen eller ska den ligga ovanpå?

Mycket tacksam för svar!

:)
 
Välkommen till Byggahus.

Jag skulle lägga ev isolering på plasten så den inte suger fukt. Ligger den under så kommer den att bli fuktig och börja lukta. Sen borde det inte spela nån roll om plasten är över eller under rören, förutsatt att det inte ä järnrör.
 
hama65 skrev:
Välkommen till Byggahus.

Jag skulle lägga ev isolering på plasten så den inte suger fukt. Ligger den under så kommer den att bli fuktig och börja lukta. Sen borde det inte spela nån roll om plasten är över eller under rören, förutsatt att det inte ä järnrör.
<hej hama65!
Och tack!

Bör den resterande delen av rören också isoleras? Och i så fall finns det något särskilt material som passar sig extra bra. Tänkte mig sådan där grå isolering som man bara "trär" på.
:)
 
Men om det är kulvertrör är de väl redan hyfsat isolerade? Det skadar i och för sig inte med mer isolering, men det är kanske inte nödvändigt heller. Blir de kalla eller varma på ytan när det går vatten i dem? (Hm, det lät fånigt, men om kallvattenrören blir kalla på ytan kondenserar det ju på dem och då får du en skvätt vatten på marken, och om varmvattenrören blir varma på ytan tappar du energi till krypgrunden, men den energin hjälper till att minska den relativa fuktigheten så den är inte enbart en förlust.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.