Ryktet säger att aska är riktigt bra gödsel. Stämmer det även om man använt tändvätska i grillen?
 
"Riktigt bra" är väl lite start uttryck men visst innehåller det kalium och fosfor men inte så mycket kväve.
Tänk på vart du lägger det bara, aska är basiskt och dom växter som vill ha sura jordar vill inte ha aska.

Tändvätskan bör väl vara ofarlig om den har brunnit..
 
Mikael_L
Tändvätskan har nog brunnit upp och försvunnit i form av rökgaser.

Det askan har som kan vara nyttigt såsom gödning är främst kalium och fosfor. Du måste fortfarande troligen tillföra kväve.

Askan är ganska kraftigt basisk, så den ska inte ges till växter som vill ha surare jord.

edit:
Tvåa på bollen tydligen. :) Att man ska skriva så långsamt.
Men vi var dock rörande överens. ;)
 
Mikael_L
Man kastar ut askan och pinkar där sen, det borde vara grejer. :D
 
Ja eller pinka i grillen....håller väl både mygg o grannkärringen borta...
 
Mikael_L skrev:
Man kastar ut askan och pinkar där sen, det borde vara grejer. :D
Är det det som kallas pottaska..?
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Mikael_L
Fast skämt åsido så funderar jag ibland på urinseparerande toa. Då kväve antagligen är det trädgården mest behöver kontinuerlig tillförsel av.


Fast N P och K behövs kanske det med:
http://www.odla.nu/inspiration/godsling
 
Redigerat:
  • Gilla
hablam
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fast N och K behövs kanske det med:
[länk]
P då?
 
Mikael_L
Sorry, det var P och K jag skulle skrivit. :surprised:
 
Ja, PK skall man vara.

Om ts använder etanolbaserad tändvätska (varför gör inte alla det???) är det garanterad inte nåt problem.
 
Mikael_L
Jag kör med en eltändare liknande den i sista länken. Funkar kanoners och jag har varit helnöjd ända sen den dagen jag gick över till den.
 
Hade eltändare tills jag insåg att det är mkt roligare med en skorstenständare och ett par ihopskrynklade tidningssidor.
Det rycker trevligt och funkar alltid sedan jag insett att den inte ska ska ställas på grillgallret (som det står i bruksanvisningen:mad:), utan direkt nere i botten på grillen. (Annars tar ibland lågorna fel väg och brinner ut igenom sidohålen istället för upp i kolen soim tänkt)
Under tiden det tar att få perfekt glöd kan man inmundiga ca 2/3 pint valfri öl...
 
karlmb skrev:
Under tiden det tar att få perfekt glöd kan man inmundiga ca 2/3 pint valfri öl...
Du menar väl 2-3 pint? :)

Skämt åsido. Jag tycker också skorstenständare är bäst men det tar en bra stund att få fin glöd.
 
OXYD
Aska skall tydligen fungera mot mossa i gräsmattan. Mossa trivs bättre i sura jordar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.