Tjena!
Ett problem har uppstått.
Jag har ett garage från slutet på 70talet med platt tak som är ihop byggt med grannens. Tanken var att vi skulle göra resning och sadeltak för att få bort problemen med det läckande taket. Nu har grannen dragit sig ur och lagt plåt (mer eller mindre provisoriskt) för att lösa problemet.

Till uppgiften, Jag måste gör vid mitt tak i sommar, vill också bli av med den avrinning som ligger genom taket och få till en konstruktion med takränna och utanpåliggande stupränna.

Hur gör jag bäst?
River bort befintlig papp och plåtad ram och bygger upp ett fall och sedan lägger plåt eller?

Tacksam för alla tips och bilder på lösningar!

// Jonas
 
Det blir ju svårt om grannen inte är med på detta, annars är det ju bara riva bort och höja det.
 
Grannen är inte motståndare men har inte ekonomin just nu (fru tyckte det var mer bråttom med uterum :))
 
Först måste du komma överens med grannen om hur ditt tak ska ansluta till hans nu när ni går skilda vägar.

Och att hans tillfälliga(?) lösning inte orsakar dig problem och vice versa.
 
Tror inte det skall vara några problem. Vi har pratat om det.
Däremot anslutningen mot han plåttak ser jag som en risk. Han har bara lagt sitt direkt på ramen med ca 10cm höjning på mitten för att få till något fall överhuvudtaget.
Jag funderar på att riva bort ramen på långsidan för att få något mer fall och avsluta med en takränna.
Men hur får jag till kortsidorna, plåttak vs befintlig ram?

Ska man låta befintlig papp ligga kvar under eller gör nytt?
 
Är det inte bättre att följa grannens exempel och skjuta upp renoveringen tills att ni båda kan göra det ordentligt? Om du tjärar taket ordentligt och lägger dit plåt borde det klara sig i många år till.
 
Tror inte jag får med mig grannen längre till ett sadeltak, i varje fall inte inom rimlig tid. Som det är nu klarar inte min del en vinter till. Läcker in vid avrinningen när snön smälter.

Tjärar och lägger plåt? Menar du att jag skulle tjära befintlig papp och sen regla och lägga plåt?
 
Vaxtorp skrev:
Tjärar och lägger plåt? Menar du att jag skulle tjära befintlig papp och sen regla och lägga plåt?
Japp, äldre papptak brukar man kunna tjära. Gott luktar det också. Sedan göra som grannen gjort som en temporär lösning som får leva några år.
 
Kan man göra ett alternativ utan att blanda in grannen? (Mina byggkunskaper är begränsade men idéer har jag massor *S*)

Garage - 2014-08-03 10-36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon uppdatering här? Sitter i liknande situation.
 
  • Gilla
Ursus4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.