Har efter många om och men fått besked från Telia om att de ska ansluta vårt nybyggda hus till fibernätet i området. Kopparkabel "finns" inte längre så det blir bredbandstelefoni. Husleverantören hade ju vänligt nog inte upplyst elektrikern om detta så han drog in en telekabel mellan fasadskåpet och första jacket i huset.

Nu blir det till att dra en nätverkskael istället eller? Hur ser påkopplingen på fibernätet ut i mitt fasadskåp? En liten burk med ett nätverksuttag i eller en avklippt stump med fiber som spretar? Vad kan jag förvänta mig? Ska jag förbereda lite och ersätta telekabeln in i huset med en nätverkskabel? Frugan har ett uppdämt telekombehov efter att ha varit utan telfon i snart 3 veckor så så snart telekillen kopplat klart är hon ivrig på att lyfta luren... ;)
 
Så fort du vet måste du meddela mig då jag har samma problem. :)
 
Eftersom ingen svarar får jag väl ta saken i egna händer. ::)

En fiberkonverter måste till och eftersom den ser ut att matas med en transformator är det väl inte troligt att den placeras i fasadskåpet. Så det blir väl fiberkabel hela vägen in i klädkammaren (eller vart man nu har sitt första telejack/kabelkanal från fasadskåpet) om jag har förstått det hela rätt...
 
  • 27_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet tyvärr inte vilken typ av fiberkonverter telia använder.

Det finns de som bara konverterar fiber till ethernet men det finns också de som har ip telefonidosan inbyggd så att man alltså får fiber in och data+ tele ut.

Därav inget svar
 
Jag har fiberlan från telia och hos mig funkar det så här:

Fiberkabeln kommer in i fasadskåpet, men går utan skarv vidare in till mitt teknikskåp. Där sitter en fiberkonverter som drivs med lågspänning. In i denna kommer två fiberkontakter en för sändning och en för mottagning vad jag har förstått. På denna sitter sen endast ett tp uttag. Denna har jag sedan dragit vidare till telias telefoniadapter där jag får ut ett telefonuttag och en tpkontakt.

Detta instalerades 1 juni så det borde ju vara aktuellt. Men jag kan tänka mig att det kan skilja mellan olika entreprenörer. De som gjorde detta var Eltel. I Habo utanför Jönköping.

Hoppas att det kan bidra med något.
 
Jag har oxå fiber'n in genom FM och sedan vidare till villadosa där husets övriga nätverkskablar möter upp. Fiber'n går först genom en uppspolningsdosa och vidare till fiber/ethernetkonverterare. Vi har en Hexatronic burk med 8-portars switch + RF mod. för TV. Vi kör alltså allt genom fiber'n, data, tele och TV (alltså inte bredbandstv).
Vår leverantör gjorde normalt ingen fiberdragning i huset, men jag hade nog lite tur med de tekniker som gjorde jobbet. Standard var annars att dra upp fiber'n på väggen, borra hål och sätta dosorna direkt på andra sidan.
 
eltel är Telias standardleverantör så det är högst sannolikt att de då kör den varianten som standard.

Du har helt rätt i att det är en fiber för mottagnig och en för sändning. Det är därför man nästan alltid pratar om fiberpar.
 
Vi ska också få Teliafiber lan i i huset med telefon+data+TV.
Detta ska dras in till "teknikrummet" och fördelas sen ut i ett stjärnnätverk.
Någon som har priser från Telia vad det kostar sen i månaden?
TV.... Blir det analogt efter en första burk sen ut till varje TV uttag i huset eller?????

Göran
 
Goran65 skrev:
Vi ska också få Teliafiber lan i i huset med telefon+data+TV.
Detta ska dras in till "teknikrummet" och fördelas sen ut i ett stjärnnätverk.
Någon som har priser från Telia vad det kostar sen i månaden?
TV.... Blir det analogt efter en första burk sen ut till varje TV uttag i huset eller?????

Göran
Det blir analogt efter burken ja, men bara till en tv
 
Kostnader för Telia:

* Adapter för telefoni kostar 250 kr och månadsavgiften är 99kr
* Bredband kostar:
- 250 kbps, 495kr startavgift och 190 kr/månad
- 10 Mbps, 495kr startavgift och 325 kr/månad
- 100 Mbps, 975kr startavgift och 795 kr/månad
 
stajo917 skrev:
Har efter många om och men fått besked från Telia om att de ska ansluta vårt nybyggda hus till fibernätet i området. Kopparkabel "finns" inte längre så det blir bredbandstelefoni. Husleverantören hade ju vänligt nog inte upplyst elektrikern om detta så han drog in en telekabel mellan fasadskåpet och första jacket i huset.

Nu blir det till att dra en nätverkskael istället eller? Hur ser påkopplingen på fibernätet ut i mitt fasadskåp? En liten burk med ett nätverksuttag i eller en avklippt stump med fiber som spretar? Vad kan jag förvänta mig? Ska jag förbereda lite och ersätta telekabeln in i huset med en nätverkskabel? Frugan har ett uppdämt telekombehov efter att ha varit utan telfon i snart 3 veckor så så snart telekillen kopplat klart är hon ivrig på att lyfta luren... ;)

Hos oss drog de fibern rätt in i teknikskåpet. Först drar de in en slang. Sedan blåser de två fiberledningar genom den slangen.

Låt du telekabeln sitta kvar. Fungerar utmärkt som dragtråd när de skall in med slangen (vi hade också en telekabel från fasadskåpet till teknikskåpet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.