Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar men jag tänker att om du får fukt på fel sida om spärren så får du inte endast möglig kartong utan även mögliga reglar.

Vore intressant att höra vad någon som sanerat fuktskadade badrum anser?
 
Jag menar att i en vanlig gipsskiva med papp får möglet fäste. Det får det inte i en våtrumsskiva.

Jag har sanerat ett fuktskadat badrum i mitt hus. Det var skadat innan jag köpte huset, och det satt vanliga gipsskivor där.
 
Logiskt sett för min del i alla fall, så "skall" man inte sätta åldersbeständig plast på de eventuella ytterväggar ett badrum har. Jag har endast funnit en enda förklaring till detta, och det är att man då stänger inne organiskt material mellan två täta skikt; byggplasten och tätskiktet. Detta leder till hög risk för mögel. Utan byggplasten så kommer fuktig inomhusluft att vandra ut genom väggen till konstruktionen. Detta ser inte jag som acceptabelt. Jag satte byggplast på mina ytterväggar, våtrumsskivor och tätskikt. Eftersom det inte finns något organiskt material så kan det heller inte mögla.
 
R
spontant tänker jag så här, trots dessa lättnader i reglerna så kostar kanske fyra stycken våtrumsskivor i duschutrymmet ca 1200kr mot vanliga i gips som landar på kanske 300kr. Jag tror de kan vara värt att lägga ca 1000kr extra för att veta att man har något bakom kaklet som inte kan drabbas av mögel just där man sprutar vatten dagligen.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Har du inget annat organiskt i väggen så visst men hur många har stålregel, mineralull mm mm. Nu är jag varken förespråkare av kartonggips eller våtrumsskiva men om du har en vattenskada som gör mer än fuktar skivan mot tätskiktet så är eventuellt mögel en faktor av många andra saker som bkr inte styr över
 
Stål och mineral? Det är inte organiskt... Jag förstår inte vad du menar.

Dessutom; mögel uppkommer när luft inte kommer till. Fukt, organiskt material och för lite luft = mögel.
 
Redigerat:
Alltså möglar materialet bakom tätskiktet så är det ju fel i konstruktionen ? Ungefär som att jag skulle ha avloppsbrunnar i varje rum för att taket kan börja läcka in.

Om nu fukten tar sig in och du har våtrumsgips, visst gipsen möglar inte men plywooden, isoleringen och reglarna lär inte må bra av det?

Men jag håller självklart med att man ska inte snåla när det kommer till badrum. Men då kan man lägga pengar på riktigt bra tätskikt ist.
 
Jag har ingen plywood i mina badrumsväggar. Det är ju just det jag säger; ingenting organiskt mellan de täta skikten. Då KAN det inte mögla.

I mitt fall utifrån och in: tegel, luftspalt, papp-halm-papp, massiv trävägg, vindpapp, frigolit, byggplast, våtrumsskiva, tätskikt, kakel.
 
Det jag menade var att mest förekommande är träreglar i svenska hus som inte har en massivkonstruktion bakom som tex betong eller regel i flerbostadshus. Även vanligt med spår av organiskt material som kan mögla pga normal smuts. Flera aspekter än skivorna endast mao.

Vad har du tex för reglar/syll bakom dina våtrumsskivor?
 
Ne det stämmer. Fast nu blir ju inte plasten helt tätt eftersom du skruvar sönder den med gipsen? Sen om nu tätskiktet inte är tätt så känns ju det som ett problem även fast gipsen inte kan mögla?

Så jag skulle ändå vilja säga att det viktigaste är tätskiktet, det andra bara "försegar" ett problem. För är det helt tätt längst ut så spelar det ju ingen roll vad du har innanför. Att bygga för att det kanske kan börja läcka känns ju inte helt rätt. Men det kanske bara är jag som tänker så.

Men visst det är alltid bra med livrem och hängslen.

Men om nu tätskiktet släpper igenom minimala mängder fukt/ånga under lång tid så är ju våtrumsgips att föredra. Men det måste ju finnas tester på sånt?
 
Aha. Nu hänger jag med. Smuts tror jag inte kan orsaka några större problem. Det är ju en ytterst begränsad grogrund för mögel. Absolut är det fler aspekter än endast skivorna, men skivorna är en stooooor del till det onda. De vanliga gipsskivorna, alltså. Eller rättare sagt organiskt material.

Jag har gjutet golv (källarvalv), och syllarna av trä togs bort och ersattes av att jag gjöt nya.
 
Absolut! Jag håller med. Jag hävdar inte att mitt badrum är perfekt eller kommer att hålla i all evighet, men det lär vara friskt långt mycket längre än om jag hade använt vanliga gipsskivor. Alla borrar hål i tätskiktet. Att ha ett helt tätt skal innerst fungerar inte. Hur skall du få in rören och ut avloppet? Retoriska frågor.

Japp, och det är det det handlar om; att få ut fler år innan man måste åtgärda.

Ja, jag anser det.

Det finns det säkert. Oavsett vad så kan man bara göra så gott man förstår och logiskt kan hävda. Då har man gjort vad man kan.
 
Jag håller på med mitt badrum och enligt fackhandeln är det numera gips tillåtet att montera på väggarna.
Spontant känns det lite fel med gips i badrum.
Å andra sidan är väggarna i övrigt av sten och tätskiket ska ju vara tätt så inget vatten kan nå gipsskivan.

Hur är era erfarenheter av gips i våtrum?
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
S
brunnbytarn skrev:
[länk]

På punkt 3.6 står det dessutom att kartonggips inte skall användas i zon 1. Är inte hemsidan uppdaterad?
borde finnas tillägg någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.