Har nu bestämt mig för att ta steget till en vertikalfräs till mitt snickeri. Frågan är nu vilka fräsar jag ska investera i? Det finns som bekant en uppsjö av olika fräsar (avrundningsfräsar, falsfräsar, fasfräsar, frisfräsar, notfräsar med mera, med mera). Jag skulle behöva tips på vilka fräsar jag bör satsa på till en början. Användningsområdet kommer vara inredningssnickerier och byggnadssnickerier såsom dörrar mm. Mycket tacksam för tips! Tänker mig en budget på ca 10.000 kr.
 
Tänker du dig spegeldörrar med profil? Då behöver du profil o kontraprofil för detta. Sen är såklart vanliga avrundningsfräsar 2-3-4-6-8-10-12 bra att ha, helst m vändskär. Fast falskutter m 50,, höjd, diameter ca 120mm (avpassa till storleken på dina hål i bordet). Till denna (och övriga iofs) är det utmärkt att ha passande kullager för mallfräsning. Ställbar falskutter är utmärkt för tappar och slitsar samt turbulensspår om du gör en kopplad dörr. En 3mm sågklinga för sågspår till tätlist är bra att ha. För smyg på tröskel etc använder jag en kutter m 7 graders lutning, att vinkla spindeln funkar också men kräver mer körning. Du behöver dock en vanlig kutter med samma lutning för att göra tappen i sidostyckena som måste matcha med tröskelns smyg.

För att tillverka diverse foder, socklar mm kan ett sett med profilstål som monteras i kutter vara en bra ide.

Vändskär är absolut att föredra om möjligt. Dock är kuttrar och stål nämnda ovan redan långt över din budget tyvärr.

Om möjligt är man-märkta kuttrar helt rätt, även om du tänkt köra med matarverk
 
Sen skulle jag också vilja tipsa om toppspindel så att du kan använda dina vanliga frässtål, kan ju vara smidigt.
 
En ställbar fasfräs med vändskär är också bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.