Har ett gammalt gårdshus som hade halmtak fram till 50-talet. Skulle vilja återställa detta.

Är det någon som lagt ett eget halmtak? Alternativt känner nån till en bok eller hemsida som visar hur man gör? Hur är det med brandförsäkringar och halmtak?

MVH plexi

 
Man kan alltid lita på Immobil! Tack!

Är det någon som lagt halm eller vass? Själv eller antreprenör, kostnad?

mvh plexi
 
Kolla på danska hemsidor, de lägger ganska mycket sådana tak fortfarande.
 
Lånar den här tråden lite.

Vi funderar på att bygga ett hus med vasstak. Någon som vet hur försäkringsbolag ställer sig till vasstak? Är det omöjligt dyr hemförsäkring och självrisk?

/Andreas
 
Det finns en ny läggningteknik som kraftigt fördröjer brandspridningen (inte med hjälp av kemikalier eller liknande, utan bara genom att lägga vassen på ett särskilt sätt). Tyvärr vet jag inte var man kan läsa mer om det eller vad försäkringsbolagen tycker.

Annars har jag läst jag att man kan lägga ett brandskydd med korrugerad plåt och mineralull under vasstaket.

Edit: Jag hittade holländaren (som bor i Sverige) som använder läggningstekniken jag nämnde. Tydligen fixeras vassen på råspånt eller plywood istället för läkt, vilket inte ger något drag/syretillförsel underifrån vid brand.  Mer info: http://www.adamooms.se/info.html
 
Tydligen så skall det finns betydligt fler polska hantverkare som lägger halmtak än svenska.
Såg på nyheterna att de lagt ett tak på nåt nyrenoverat museum.
OBS! Nu snackar jag polska hantverkare inte lycksökare utan kunskaper.
 
Tackar för de bra svaren.

Nu snackar jag polska hantverkare inte lycksökare utan kunskaper.
Jo, jag känner någon som vet en bra polsk firma vad gäller vasstak. Det skall tydligen vara vanligare med vasstak i Polen än här hemma.
 
Här i kommunen har vi haft 12 skickliga polacker som har lagt nytt vasstak på de nedbrunna Slottslängorna. Följ deras arbete här: http://www.solvesborg.se/KOMMUN/BYGG/Slottslangorna/v32.htm :D

Det var en fröjd att följa deras arbete från dag till dag. Taken på dessa längor lär vara Europas största. :)
 
Ser jättefint ut. Vet du vilken firma som anlitades?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.