Hej!

Jag har kollat runt lite hät på forumet, men jag har inte hittat det jag letar efter...

Jag har precis köpt ett hus byggt 1952 i Stockholmstrakten. Huset har idag vattenburen elvärme. Jag är väldigt sugen på att i samband med om/tillbyggnad lägga golvvärme.

Nu är frågan. Skall jag satsa på en bergvärmepump, luft/vattenvärmepump med vattenburen golvvärme eller ska jag kasta ut värmepannan och satsa på en luft/luft-värmepump + elburen golvärme.

Vad är mest lönsamt? En luft/luft-värmepump får man ju för 13000 kr... En bergvärmepump går ju på nästan 100000 kr.

Som sagt huset är i dagsläget på 70 kvadrat + 70 kvadrat biyta. Jag kommer inom kort att göra ett taklyft som ger cirka 50 kvadrat boyta till.

Huset gör idag av med cirka 23000 kWh totalt.

/Jonas
 
A
Luft-vp är det enda raka. Du kan aldrig räkne hem bergvärme om du inte har ett enormt hus. Dessutom höjer bergvärme ditt taxeringsvärde till skillnad från en luft-vp. Glöm inte heller komforten i form av skön värmespridning från en luft-vp!
 
Jag har funderat i de banorna jag med...

Frågan är om man vågar satsa på elgolvvärme. Tänker på framtiden... Vad händer med elpriset.

/Jonas
 
A
En luft-vp värmer ju upp golvet genom sin cirkulation. Skulle ngt bli fel behöver du inte börja riva huset heller.
 
Frågan är vilken typ av ventilation du har i huset, och om det fungerar för luft-vp.

i och med att du kommer bygga ut, så bör du dimensionera värmepumpen efter detta.
 
Det kommer att bli en ganska öppen planlösning i huset.
De enda rummen som kommer ha dörrar förutom i källaren är sovrum och toaletter.

Frågan är om man skall lägga elburen golvvärme eller inte. Det känns lite dumt med tanke på el-priset, men det är ju betydligt enklare jämfört med vattenburen golvvärme. Det är ju dessutom lättare att styra elvärme om jag har fattat rätt.

/Jonas
 
Huset gör idag av med cirka 23000 kWh totalt.
I det ingår troligen 5000 kWh hushållsel och 5000 kWh el till varmvatten.
Eftersom ca hälften av hushållselen kommer husets värme tillgodo så har du en uppvärmningskostnad på ca 16000 kWh. Det kommer öka till ca 21000 kWh.
Du bör nog inte lägga ut mer än ca 90000 för en bergvärmeanläggning till den fastigheten. Besparingen hamnar på runt 11-12000 per år (vid 75 öre /kWh).
Den besparingen kan du glömma med luft/luft VP även om den "betalar sig" snabbare.
Om du dessutom ska lägga golvvärme så är du helt ute i det blå med en luft/luft VP.

 
Hej BAS!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag är ute i det blå.

Du säger att jag max skall lägga 90000 för en bergvärmepump. Det är inte lätt att få en bergvärmepump inklusive borrhål för 90 000 i Stockholmstrakten.

Frågan är ju om det överhuvudtaget går att få någon ekonomi i en bergvärmepump i mitt hus.

Om inte så är frågan vad som är det bästa alternativet för mig som idag har vattenburen (element) värme som jag gärna vill bli av med. Elementen alltså.

/Jonas
 
Om man nu har vattenburen värmesystem så tycker jag definitivt att man ska utnyttja det. Behåll du värmepannan, sätt in vattenburen golvvärme om det nu är golvvärme som du vill ha. Glöm bergvärme med den lilla förbrukningen. När pannan sen ger upp - stoppa in en acktank med elpatron och komplettera sedan med vilket energislag som önskas: sol, värmepump, pellets, ved.....
En luft/luft VP kan alltid fungera som ett komplement till ovanstående, om inte annat så är det skönt med lite svalka på sommaren.
 
Kommentaren att det är svårt att "räkna hem" investeringen i en värmepump, speciellt berg eller jordvärme VPkommer ofta. Visst kan det vara så, åtminstone på kort sikt.

Men jag vill lägga in ytterligare argument i pusslet:
När du gör en investering i tex en bergsvärmepump ökar du husets värde, som köpare av ett dyligt hus ser du direkt en bättre driftsekonomi.

Som bonus är att du direkt kommer få betydligt lägre driftskostnad, men du kommer ha en viss månadskostnad (återbetalining på investeringen) Denna är dock fast och då är det lättare att planera in den i budgeten.

Allt du kan göra för att minska el-beroendet är tillgodo, både för din ekonomi såväl som för landets ekonomi, jag menar - Sverige bygger ju knappast ut el-produktionen, däremot importerar vi el vid hög last.
 
Sen måste man göra en beräkning på samma utgångspunkter den luft pump du pratar om verkar vara utan installation, annars gåre juh på i runda slängar 20-25 tusen. Enbart Bergvärmepumpen går på ca 40 tusen på värmepump.biz
Med installation exklusvie borrhål torde d hamna på ca 65 tusen. Markvärme är juh ett alternativ till borrning för att få ner totalkostnaden.
 
Satsa på vattenburen värme och en frånluftsvärmepump från Comfortzone. Den spara lika mycket el som en bergvärmepump till halva priset. Har du inga ventilationssystem går det lättare än du tror att installera det. Se www.comfortzone.se
 
BoD skrev:
Nyttig länk: [länk]  >:(
Tänk, jag letade också efter den länken.....:)
 
Det här har jag skrivit förut och jag skriver det igen. Vill du ha bästa svar så hör med din kommuns energirådgivare. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.