Hej! jag och min sambo köpte förra sommaren en lantbruksfastighet "120 bebyggd lantbruksenhet" !
det är många som sagt att man blir egna företagare när man köper en sådan fastighet! Men när jag kollar typ på bolagsverket m.m så finns vi inte med! är det någon som vet va som gäller? eller hur det går till?
 
Om ni inte kommer att ha några intäkter från fastigheten, t ex avverkning av skog eller att ni arrenderar ut åker eller bete så behöver ni inte göra någonting. Om ni kommer att ha sådana intäkter så måste någon av er registrera sig för f-skatt och moms för att deklarera intäkter och utgifter i näringsverksamheten. Mest korrekt vore troligen att båda registrerar f-skatt och moms men jag skulle nog undvika det då det blir mer pappersarbete.
 
Vi köpte också en lantbruksfastighet för några år sedan och det var mycket som jag inte hade klart för mig då och jag har fortfarande inte helt kläm på allt.
Du kommer per automatik räknas som näringsidkare och det kommer stå på din första deklaration att du förväntas lämna in en NE deklaration. Vid första tillfället du deklarera näringsdelen kommer du också få skriva i verksamhetens art t.ex. skogsbruk
Jag tror faktiskt inte du kan välja att inte räknas som företagare, isf måste ju hela fastigheten omtaxeras. Däremot kan du nog kanske välja att verksamheten skall vara passiv.
Det intressanta i sammanhanget är ju vad det är för typ av gård ni köpt. Skall ni ha djur, finns det skog osv?
Finns det skog så skall ni ju absolut vara aktiva och därmed kunna kvitta moms, underskott mot framtida inkomst av skogen osv.
F-skatt behöver ni inte skaffa om ni inte tänkt utföra tjänster åt andra. Däremot skall ni momsregistrera er så ni kan hantera in och utgående moms.
Jag råder er att ta hjälp av någon, iaf första gången ni skall deklarera.

Visst det är lite krångligt men det har sina fördelar med att fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet. T.ex får ni tillbaks eller kan kvitta moms på kostnader ni har för att renovera och underhålla ekonomibyggnader osv
 
Redigerat:
Så nu får du börja samla kvitton ;-).

Allt man köper som går att motivera att det används till rörelsedelen går att dra av. Tänk på att det går åt bensin till motorsågar och annat.
 
Tack för snabba svar! jo varför detta kommer upp nu är för att det föll lite skog nu senaste stormen som var och vi har ingen användning av det då vi har bergvärme! så tänkte sälja detta!
Marken vi har är ca 3h varav skog 2 uppskatta värde ca 400k och det är gammal skog som bör avverkas inom en 10 års period och jag har tänkt skaffa kanske någon fyrhjuling eller liknande för att hålla reda på skogen samt röjsåg/motorsåg!
jag trodde att man blev f-skattare bara man typ skrev på papperna för gården! har nog fattat lite fel då!
 
Då ska du utan tvekan momsregistrera dig och samla kvitton på gårdsutläggen. Det är inte helt enkelt att göra deklarationen om man vill få det 100 rätt, så mitt råd är att anlita en revisor. En mycket bra investering, som också är avdragsgill för övrigt. Anlita någon som jobbar med jordbruk!
 
Räntefördelning, skogsavdrag, skogskonto, avskrivningar... :)

F-skatt behvelör du inte glömma, men alla delägare i fastigheten skall lämna näringsdeklaration. En person kan skriva att allt redovisas hos den andre, så delar ni på överskottet (om det blir nåt). Och regga er för moms genast, om ni köper grejer.

Fyrhjuling tror jag inte skatteverket godkänner som inventarie i näringen, de är väldigt kinkiga på det.
 
-MH- skrev:
Fyrhjuling tror jag inte skatteverket godkänner som inventarie i näringen, de är väldigt kinkiga på det.
Jag känner till en del skogsägare som har fyrhjulingar på firman, så bara man kan motivera behovet så kan det säkert gå. T.ex. ifall ens skogsskifte ligger så pass taskigt till att det krävs terränggående fordon för att ta sig fram till det. Med skatteverket gäller grundregeln att man ska kunna motivera sitt köp. Är man osäker så kan man ju ringa till sitt lokala skattekontor och fråga.
 
Många som inte får igenom det, särskilt om man inte har mer än 2ha.
 
Visst är det antagligen lättare att motivera ju mer skog man har. Fast i fall de 2 ha ligger illa till så kan det kanske gå, men det kan ju vara bra att fråga först.

Sen finns det väl andra sätt att motivera behovet av en 4-hjuling ifall man bor på en gård, särskilt ifall man inte har en traktor. T.ex. snöplogning, harvning av ridbana m.m. Tror det är lättare att motivera den ifall man inte har en traktor.

En variant är ju att börja syssla med någon verksamhet som motiverar 4-hjulingen.
 
Eller så köper man en traktor som är betydligt mer användbar billigare och inga problem.
 
Jo det blir nog något av det! En fyrhjuling borde vara det bästa för min del just i att jag bara ska ta ut små mängder skog! Och att jag inte har jätte stor gård att skotta!
Men dock så har jag tänk köpa en grävare pga av att jag i framtiden ska bygga garage och har mkt på gården att fixa till som dränering och väldigt ojämn gräsmatta! Med en grävare kan man ju få in lite pengar också! Och då blir en fyrhjuling för liten för att flytta eventuella jordmassor. Samt att kanske flytta på grävare!
 
Kan någon redogöra lite snabbt vad som händer med fastighetsskatt och taxeringen när man konvertera från småhusenhet till jordbruksenhet?

Har nu en småhusenhet som är på 2 ha, vilket är en stor tomt. Men som jordbruksenhet så kan jag väl uppskatta den yta jag roar mej med gräsklipparen som tomt eller?

För o nackdelar?
 
Fastighetsskatten blir detsamma på bostadsdelen av lantbruksfastigheten, dvs nästan alltihop.
 
Bösahus menar nog ifall det i sådana fall är möjligt att räkna en mindre del av marken som tillhörande bostadsdelen. Det borde vara fullt möjligt att tydligt avgränsa en tomt på t ex 2000 kvm med staket, buskar e dyl och få igenom det. Särskilt ifall resten av den tidigare tomten kommer till nytta i jordbruksdelen, t ex genom att plöja upp den som åker, använda den till bete eller för att uppföra ekonomibyggnader för jordbruket.

Men den första frågan är ifall det är möjligt att klassa om fastigheten överhuvudtaget. Då måste någon tjänsteman någonstans övertygas om att det är möjligt att bedriva ett jordbruk långsiktigt på fastigheten. Om det bara handlar om att få ner fastighetsavgiften med några kronor så tror jag det är svårt och dessutom inte värt besväret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.