Undrar om någon kan tipsa om en bra kedjesåg (elektrisk, sladd)?

Användningsområdet är att kapa upp 3-meters ved i 50 cm långa bitar innan klyvning, ca 30 kbm/år.

Har haft en Biltema kedjesåg sedan tre år och den har varit ok, men idag la den av.

/gårdsnissen
 
Still, Jonsered, Huskvarna
 
Kan rekommendera Husqvarna den är stark som tusan och smidigare än de flesta andra sågar då den är smalare. Kan du leva med en bredare såg är Stihl ett ypperligt val också. Jonsered är exakt samma som HQ fast röda. Dvs köp det märke som bästa ockraren i byn säljer .
 
mekar-anders skrev:
Kan rekommendera Husqvarna den är stark som tusan och smidigare än de flesta andra sågar då den är smalare. Kan du leva med en bredare såg är Stihl ett ypperligt val också. Jonsered är exakt samma som HQ fast röda. Dvs köp det märke som bästa ockraren i byn säljer .
Smal får den gärna vara, kan ibland vara svårt att komma till att såga i timmertraven. Vill ha 16" svärd på sågen så stark ska den helst vara. Blir till att kolla på Jonsered /HQ då de prismässigt verkar vara ungefär som Stihl.
 
Varför el?

Ja, jag upplever en helt annan kraft i mitt bensinsåg....och ska man stå och kapa 30 kubik om året så skulle jag inte ta el-såget. Visst det är skönt att slippa avgaser samt att det blir tyst så fort man släpper knappen men...nä..
 
Bösahus skrev:
Varför el?

Ja, jag upplever en helt annan kraft i mitt bensinsåg....och ska man stå och kapa 30 kubik om året så skulle jag inte ta el-såget. Visst det är skönt att slippa avgaser samt att det blir tyst så fort man släpper knappen men...nä..
Skälen är du inne på:
tyst (när man inte sågar), luktfri (sågen som small luktade iof sig precis innan haveriet...) och lättstartad. Torde vara lite billigare i drift (och inköp) också tror jag. Nackdelen är ju att den kanske inte är fullt så stark och mobil (sladden...). Sen så är ju machofaktorn inte så hög utan vrålet av en motor :cool: får försöka leva med det

Har haft hjälp av motorsåg också, men mer än halva tiden går åt att plocka bort vedbitar så att man kommer åt att såga igen, antingen stänger man av sågen (och så får man starta igen) eller så står den och puttrar i bakgrunden. Känns som elsågen har mindre underhåll (ingen tomgång som ska justeras osv.)

Egentligen vill jag använda en vedkap men mycket av veden är för grov (tung) för att enkelt fås upp på en kap.

Vet inte hur andra gör när de kapar upp långved? (och inte har vedprocessor då)
 
Är det hemma så blir det elsågen, en Stithl. Den är stark så det räcker för vedkapning och även på lägre varvtal.
Har jag inte eluttag i närheten så blir det motorsåg. Men jag undviker de grövsta och försöker hålla mig under 25 cm diameter, blir så tungt att arbeta med.
 
El är perfekt till ved. Jag kör iof både och till ved.
HQ har 14 tum standard men det skall nog funka även med 16.
Fördelen med HQ är att man slipper ett utstående motorhus som Stihl och andra har. Jäkligt bra om man vill använda sågen när man river. Även trevligt vid sågbocken. HQ skall ha alla drev och dylikt i stål invärtes. En del elsågar har drev i plast.
 
Mikael_L
Jag har en Bosch AKE som elkedjesåg. Är fortfarande nöjd.
Jag har en 30, eller 35, minns inte riktigt. Tror det var kortaste svärdet, det gör ju givetvis att den känns ännu starkare.

Men jag skulle nog inte snålat utan helst köpt modellen med vred för justering av kedjespänningen, lite meckigare med skruv och låsmutter, man frestas att strunta i att justera lika ofta.

Jag har inte använt någon annan elkedjesåg, så jag kan inte jämföra, men jag kan säga att jag skulle aldrig stå bakom huset och kapa veden med bensinsågen.
Jag har inte heller använt denna Bosch såpass mycket att den fått bekänna färg avseende livslängd. Det kan väl vara bortåt 5 m3 vid detta laget, då vi eldar ca 1m3 om året.


Farsan som sågat myycket med motorsåg under sitt liv kollade på elmanicken med massor av tvivel i blicken, men efter att provkört konstaterade han att det var en positiv överraskning, han hade aldrig trott att en elsåg skulle vara så pass bra. :)
 
Efter att så många här lovordar elsåg kanske man skulle provat på detta, ni som vet, har elsågarna blivit mer effektiva / starka de senaste 15 åren, har nämligen ett såg liggandes som nog är 15 år + kanske man skulle damma av det...

Skulle egentligen aldrig komma på tanken att köra med annat än bensinsåg om jag inte var absolut tvungen, typ såga inomhus eller så...
 
Fördelen som jag tycker finns är att den blir starkare på lägre varv, dvs man behöver inte fullgasa.
Sedan beror det ju på motorstyrkan och den jag har är på 2 kW. Många äldre var klenare och saknade ofta överbelastningsskydd, så här ska man vara lite försiktig.
 
Ska man kapa mängder så ska man nog köpa ett som inte är för plastigt... Jag har ett plastigt då jag bara ska ha det till att justera veden som ska in i kakelugnen, och stå inomhus med mitt bensinsåg, där går min gräns för arbetsmiljön.

Så ett Einhell för tusenlappen är inget jag skulle vilja ha när jag ska kapa 30 kubik..
 
C
Tyvärr känns även Stihl och HQ väldigt plastiga idag och det gäller såväl el- som bensinsågarna. Enligt ÅF är det väldigt ovanligt med trasiga plastdelar på dessa sågar vilket jag låter stå för dem och konstaterar att det är svårt att bedöma kvaliteten bara genom att känna på sågen.

En annan sak att tänka på innan man köper de kraftigaste modellerna är huruvida man har tillgång till ett uttag som kan leverera tillräckligt med ström utan att säkringen löser ut. Man rekommenderar även att man inte använder en alltför lång skarvsladd för att undvika spänningsfall. Själv köpte jag en 2,5 kvmm sladd för att kunna ta till ordentligt på längden. 25 m är mindre än man tror när man är utomhus.
 
mekar-anders skrev:
El är perfekt till ved. Jag kör iof både och till ved.
HQ har 14 tum standard men det skall nog funka även med 16.
Fördelen med HQ är att man slipper ett utstående motorhus som Stihl och andra har. Jäkligt bra om man vill använda sågen när man river. Även trevligt vid sågbocken. HQ skall ha alla drev och dylikt i stål invärtes. En del elsågar har drev i plast.
Jag hade en billig såg förut där just de där plastdreven havererade - och då googlade jag rätt friskt och jag kom fram till samma som mekar-anders skriver ovan. Att man ska köpa en med drev i metall och med motor som ligger "längs med" svärdet så att säga.
Jag köpte en Makita då isf och den är jag nöjd med. Antar att den har metalldrev, eller så köpte jag den utan att kolla om den hade de kriterier jag fått fram av allt surfande, kommer inte ihåg ;-)
 
Det finns "plast" och det finns "plast". Vissa av dem går lätt sönder eller spricker, samt åldras snabbt och blir sprödare. Sedan finns det bättre platser som håller för det mesta.
Tar vi kugghjul så kan de vara av "plast", men här är skillnaden otroligt stor om man tar billiga av enkla plastmaterial jämfört med komposit som har hållbarhet jämförbart med metall. I många väljer man hellre komposit utifrån att de är starkare och lättare än motsvarande i dyra metallegeringar.
Kvalité i material speglas ofta av prisbilden.;)

För eluttag räcker det i de flesta fall med 10A och en dvärgbrytare med B-karaktär. Om man har en säkring som ibland löser vid start av en maskin kan man faktiskt lösa det med just en förlängningssladd med 1,5mm2 på 20-25m som nödlösning. Har man en maskin på t.ex. 2-2,5 kW så klarar man sig med en sladd på 1,5 mm2 och att man låter den vara utrullad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.