När vi (jag var i styrelsen hela tiden) köpte huset från det kommunala bostadsbolaget uppgav de att det var 54 kvm.
54 kvm har också varit grund för bostadsbolagets hyressättning och brf's avgifter.

Jag tänker inte radera sms'et. Har han rätt vill jag rätta till det.
(Mitt goda namn och rykte betyder endel i en liten kommun...)

Men om jag har betalat för 5 kvm för mycket i alla år måste jag väl kunna kräva tillbaks pengar från föreningen?
(Min köpare valdes direkt in i styrelsen och kan få lite att tugga på... Hehe...)
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
sulfobus skrev:
Vi köpte ett hus som var "101 m2 enl taxeringsinformation", men som visade sig vara 88 m2 enl en mätning av en yrkesman. Som säljare kommer man inte undan med att skriva vad som helst och hänvisa till andra källor, objektsbeskrivningen skall vara korrekt och det är mäklarens ansvar att kontrollera om säljarens uppgifter är rimliga. Vi undersökte lite grand, och det fanns vid tidpunkten bara ett rättsfall där gränsen satts vid att <15% avvikelse var acceptabel. I grunden handlar det om man som köpare skall kunna lita på informationen i objektsbeskrivningen eller inte.

Det är sällan säljaren utformar kontraktet, mäklaren har en mall som anpassas si så där tyvärr.
mäklaren hämtar ofta in information från olika källor för att göra objektsbeskrivningen.
de kan tex hämta info om elförbrukning hos elleverantören, area från fastighetsregistret eller bostadsrättsförreningen mm.

sedan kan fastigheten ha byggts om, tidigare ägare kan ha gjort fel mätningar. uppgivit fel uppgifter.

Vid ex husförsäljning.
Har säljaren uppgivit att areauppgifterna kommer från fastighetsregistret och de stämmer med fastighetsregistrets uppgifter, så har säljaren iaf. inte ljugit.
om de uppgifterna inte stämmer med verkligheten kanske frågan är vem har lämnat in de felaktiga uppgifterna till fastighetsregistret.
Å andra sidan får man som fastighetsägare ett förslag till fastighetstaxering med jämna mellanrum, där man ska kontrollera att uppgifterna stämmer...
 
haavard skrev:
När vi (jag var i styrelsen hela tiden) köpte huset från det kommunala bostadsbolaget uppgav de att det var 54 kvm.
54 kvm har också varit grund för bostadsbolagets hyressättning och brf's avgifter.

Jag tänker inte radera sms'et. Har han rätt vill jag rätta till det.
(Mitt goda namn och rykte betyder endel i en liten kommun...

Men om jag har betalat för 5 kvm för mycket i alla år måste jag väl kunna kräva tillbaks pengar från föreningen?
(Min köpare valdes direkt in i styrelsen och kan få lite att tugga på... Hehe...)

Kan ju vara så att det fattas en del XXm2 i hela brf:en, då måste ju månads avgiften korrigeras till rätt kr/m2
iså fall blir det kanske ett nollsumme spel.
Annat är det om det bara är din lägenhetsinnehavare som betalat för mycket, och de andra kanske hade större lägenheter än vad kontraktet sa.

Det kanske är på sin rätt att mäta alla lägenheter i föreningen....
 
undrar hur mycket rättegångskostnaderna blev?
var och en fick stå för sina rättegångskostnader...
 
haavard skrev:
När vi (jag var i styrelsen hela tiden) köpte huset från det kommunala bostadsbolaget uppgav de att det var 54 kvm.
54 kvm har också varit grund för bostadsbolagets hyressättning och brf's avgifter.

Jag tänker inte radera sms'et. Har han rätt vill jag rätta till det.
(Mitt goda namn och rykte betyder endel i en liten kommun...)

Men om jag har betalat för 5 kvm för mycket i alla år måste jag väl kunna kräva tillbaks pengar från föreningen?
(Min köpare valdes direkt in i styrelsen och kan få lite att tugga på... Hehe...)
Mycket beror på hur ytangivelsen gjordes vid köpet. Ofta tar man som du den uppgift om yta som finns i föreningens lägenhetsregister. OCH anger då att det är källan.

Du kan inte få tillbaka avgift retroaktivt (möjligen i teorin, men inte praktiskt). Avgifterna som du har betalat bygger på bostadsrättens andelstal. Andelstalet beror delvis på ytan, men det finns fler faktorer man tar hänsyn till när man sätter andelstalen, vid föreningens grundande. Om det skall gå att få sänkt avgift i framtiden för den här lägenheten så måste andelstalen skrivas om för hela föreningen, den förrättningen är dyr. Dessutom så måste samtiliga medlemmar godkänna förändringen, alternativt 2/3, men då måste beslutet dessutom godkännas i rätten (osäker på om det är tingsrätt eller hyresnämnden).
 
När det gäller köparen ev. rätt till kompensation så är regler/praxis snåriga.

Det beror på i vilken mån köparen hade anledning att förvänta sig att lägenheten var 54 kvm. Det i sin tur beror på hur det var angivet i beskrivningen, men också på hur lätt/svårt det var för köparen att själv inse felet (om det är ett fel).

Om den uppgivna ytan skiljer mycket så bör köparen lättare inse att uppgiften inte stämmer, dvs. han borde insett det inom ramen för sin undersökningsplikt. Skiljer ytan lite så får man räkna med att det kan finnas en onogrannhet i mätningen.

Dessutom så OM köparen har rätt till kompensation så är det inte ett rent kvadratmeterpris, utan man skall titta på hur mycket felet kan anses ha påverkat priset på bostadsrätten.
 
Redigerat:
Du skriver liten kommun får man fråga om priset på lägenheten
 
Köparen visste om att man mäter fram till där takhöjd är 190 cm.
Han visste inte om att man också tar med ytterligare 60 cm mot vägg...

Han bad hemskt mycket om ursäkt, och jag gissar det skall mycket till innan det kommer flera klagomål. :D
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Köparen visste om att man mäter fram till där takhöjd är 190 cm.
Han visste inte om att man också tar med ytterligare 60 cm mot vägg...

Han bad hemskt mycket om ursäkt, och jag gissar det skall mycket till innan det kommer flera klagomål. :D
Men OMG! Jag trodde att han hade anlitat någon mätfirma...
 
haavard skrev:
Köparen visste om att man mäter fram till där takhöjd är 190 cm.
Han visste inte om att man också tar med ytterligare 60 cm mot vägg...

Han bad hemskt mycket om ursäkt, och jag gissar det skall mycket till innan det kommer flera klagomål. :D
Tänkte väl det. Oavsett vad ni kommer fram till i olika mätningar så skall det nog extremt mycket till om den officiella arean från föreningen inte skulle gälla, när det nu är den du har uppgett. I många fall är man tydlig med det i objektbeskrivningen (x m2 enligt föreningens lägenhetsregister).
 
O
sulfobus skrev:
Vi köpte ett hus som var "101 m2 enl taxeringsinformation", men som visade sig vara 88 m2 enl en mätning av en yrkesman. Som säljare kommer man inte undan med att skriva vad som helst och hänvisa till andra källor, objektsbeskrivningen skall vara korrekt och det är mäklarens ansvar att kontrollera om säljarens uppgifter är rimliga. Vi undersökte lite grand, och det fanns vid tidpunkten bara ett rättsfall där gränsen satts vid att <15% avvikelse var acceptabel. I grunden handlar det om man som köpare skall kunna lita på informationen i objektsbeskrivningen eller inte.
Tja... man kommer inte undan med vad som helst.... Men ofta står det att uppgifterna kommer från taxeringsinformationen då ska det väldigt mycket till för att kunna få framgång vid en tvist i en rättegång.
Sedan verkar mäklare ha olika sätt att ange ytan på...
I annonsen är den ibland större än när man börjar läsa faktauppgifterna...
 
Ja om jag skriver att bostaden är 101 kvm enl. fastighetstaxeringen, så låter ju det som en korrekt uppgift, även om den sedan visar sig vara 88.

En mäklare har ingen skyldighet att kontrollera en säljares uppgifter såvida han inte vet, eller borde insett att uppgiften inte stämmer. Det finns ett fåtal punkter som mäklaren är strik skyldig att kontrollera, det gäller ex. ägarförhållanden, äger säljaren verkligen bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.