Är det vanligt att man grundmålar råsponten innan man lägger takpapp? Har polska snickare som renoverar mitt tak... dom säger att det e vanligt i Polen. :)
 
Bob_the_builder
Aldrig hört talas om något liknande. Vad skulle syftet vara? Att skapa en mer fuktavstötande yta om pappen skulle läcka?
 
Instämmer, har aldrig hört detta förut men någon gång skall ju vara den första ;)

Nej, vanligt är det inte! Lägg pengarna på en riktig papp istället ;D
 
Howdy Folks..!?   :)

Jag skall det!

Jag har ett hus från -83, Myresjö om ~130 m2. Trots synnerligen bra ventilation på vinden så är råsponten mycket "grådaskig" samt prickig av vad som förefaller att vara en påväxt av någt slag...
Jag skulle ha gjort det i somras (för en verkstadsbyggnads sadeltak om 115 m2 , men pga sjukdom så blir det ett uppvärmningsjobb nu till våren!  

Jag HAR faktiskt ett kanonexempel:

Ett mindre entrétak fick ny råspont för 6,5 år sedan. Råsponten grundades ENDAST på de ytor som syns utifrån och den har klarat sig suveränt på alla sätt!

Det kommer att ta tid att få ~2200 lm panel grundad, men jag är så här långt övertygad om att tiden kommer att ge mig rätt. Ett vindsjälklag kan aldrig bli 100% tätt: ev. varmluft får ett färgskikt att kondensera på!   ;D

Jag är öppen för alla motargument (bortsätt från en miniroman om den kommande insatta tiden, tack).   ;)

Mvh
Tony, 7-Härad
 
Råsponten på utsidan/undersidan av mitt hustak fick svartmögel en vecka efter uppsättning. På insidan/undersidan, dvs vinden ser fortfarande nytt och fint ut efter tre år. Utsidans "svartmögelangrepp" avstannade efter några månader. Nu sysn ingenting efer övermålning med rödfärg.
Det känns som om råspontsvirket har en del restfukt i sig. Antagligen snabbproducerat och snabbtorkat.
 
Svar till Benz2.
Dina små svarta prickar är mycket riktigt mögel. Dessa problem får du inte bort med att måla. De kommer tillbaka. Du spar mycket arbete och tid på att kontrollera ventilationen. Och då menar jag inte ventilationen på vinden. Den ska du minimera så mycket som möjligt, och enbart ha lite öppna ventiler i gavelspetsarna. Problemen du har kommer från insidan i huset. Du har alltså övertryck i lägenheten. Det är mycket vanligt att man på bottenvåningen har undertryck, men på övervåningen övertryck. Och med övertryck i ventilationen trycker du ut den fuktiga inomhusluften i väggar och till vind med följd att den kondenserar mot yttertaket och påväxten startar. Ta och slå en signal till någon ventilationsfirma som kan göra en OVK-kontroll, samt justera in systemet alternativt föreslå åtgärder. Jag är säker på att detta skulle lösa dina problem på vinden.
Tartan
 
Jag skulle inte rekomendera att man målar råsponten på utsidan innan man lägger på takpapp/underlagspapp. Då det är temperaturskillnader, och ganska höga sådana, från nattens kyla till morgonsolens värme, blir det kondens mellan papp och råsponten.
Det bara trädet sköter upptorkningen medan det målade låter kondensen ligga kvar.
Vad gäller insidan/undersidan av råsponten, är det rätt att måla, med olja/oljealkyd.
 
Är kondenspärren verkligen korrekt utförd mot vindsbjälklaget? Hur mycket isolering? Är där vindavisare? Där är en del saker som man bör titta på och färgen löser som sagt inga problem med kondensen.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.