Hej,

Vi har för ca ett år sedan gjort en jättefin trall av Cumaro på vår inglasada balkong.
Efter utfört jobb oljades trallen in med Beckers Ädelträolja inköpt på lokala Bauhaus butiken varpå den fick torka i ca. 7 dagar. Resultat var underbart och den har hittills både sett och luktat fint :)

Nu, ett år sedan fick jag för mig att olja in den igen - sagt och gjort, den gamla oljeburken öppnades återigen och trallen oljades in rikligt varpå vi väntade med spänning tills vi återigen skulle kunna använda balkongen. Några dagar sedan (ca. 2-3 veckor efter inoljningen) upptäckte vi att den glansiga oljiga ytan inte försvinner (vi hoppades att den skulle avdunsta) och har blivit jättehårt och vår trall ser nu ut som någon har lackat in den! :down:

Så vill vi såklart inte ha det... Vad gör vi nu och hur kan vi (helst utan några konstiga kemikalier eller farliga ämnen) återställa den till sin forna form?

Jag har provat med att hetta upp en bit med värmeluftpistol i hopp om att oljan skulle åter bli flytande och man skulle kunna torka av det - tyvärr resulterade det i att Cumaro biten blev bränd istället!
 
Åsa Lund
Oljan har "skinnet sig".
Överflödig olja ska torkas bort en halvtimme efter påföring.
Nu måste du nog ta till muskler tyvärr, skrapa eller slipa bort hinnan som blivit efter oljan
 
Åsa Lund skrev:
Oljan har "skinnet sig".
Överflödig olja ska torkas bort en halvtimme efter påföring.
Nu måste du nog ta till muskler tyvärr, skrapa eller slipa bort hinnan som blivit efter oljan
Jag misstänkte att så var fallet. En byggar-vän till mig sa att det är bara att ignorera och låta det ligga kvar, det kommer att försvinna med tiden. Stämmer det?
 
Åsa Lund
Troligen inte inne på en inglasad balkong. Tror det är för lite påverkan av väder och vind där inne
 
Och då kan man ju undrar varför man oljade golvete in ännu en gång efter bara något år. Nåväl, skadan är skedd. "Skinnet" uppstår genom oxidering och är irreversibel. Det betyder att inga lösningsmedel bitar på det (jag tar gärna emot tips om motsatsen). Troligen återstår bara att vända på brädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.