Hej gott folk!

Vi har en takad uteplats (grönmarkerad på ritningen) utan väggar eller fönster med trägolv.
Min fundering nu är att utöka denna uteplats så att vi även får en större del utan tak så vi kan njuta lite i solen (för detta går naturligtvis inte att göra på gräsmattan!)

Nedan har ni både befintlig och tänkt tillägg på uteplats, befintliga är då grön och den nya är blåmarkerad. Totalt så rör det sig ungefär om 110-120kvm beroende på hur långt jag sträcker ut den (jag vill ha 110, frugan 120 så det blir väl 120...).

uteplats.png

Meeen...detta projekt för ju då med sig mängder av frågor för mig som är totalt handikappad vad gäller allt inom bygg och där tänkte jag då be er om hjälp!

Jag står och velar mellan att bygga en vanlig altan i trä alternativt stenlägga hela klabbet.
Jag vet för och nackdelar med respektive val och det lutar just nu mest åt stensättning då jag är väldigt lat och hade för avsikt att bara behöva arbeta med detta EN gång istället för att behöva rengöra, olja och what not under massor av år fram över. Men det är ju lite av en kostnadsfråga också och det som avgör lite är vad som behöver göras åt marken under själva altanen.

Huset och trädgården är placerad på en gammal sjöbotten i dalarna vilket medför att det endast är ett tunnt lager jord och sen lera, lera, lera och mer lera. Detta följs av lera och därefter...lera!

Jag har plöjt genom halva internet men blir bara mer rådvill efter att ha gjort det, för ena halvan av nätet säger att lera är perfekt; det blir en homogen massa när det fryser och skjuter därför inte. Andra halva av internet säger att det är ett helvete för att det binder vattnet och därför kommer det bli tjälskott oavsett hur man än beter sig.
Så frågan är nu: Vilket av dessa påståenden stämmer? Är det kanske beroende på var i landet man befinner sig (jag är då som sagt i dalarna)?

Om jag ska stenlägga: Hur djupt ner måste jag då gräva ur och måste jag även isolera alltihopa?

Tanken var att fylla upp med massor (jag vet att det heter nåt fint som jag inte kan namnet på) eftersom gräsmattan i blåmärktområde faller ut från huset med en höjdskillnad på upp till 30cm från lägsta till högsta punkt och förhoppningen var då att INTE behöva gräva ut så mycket mer än den befintliga grässvålen (15cm).

Om det är träaltan som rekommenderas pga markförhållandena hur gör man då med den?
Är det gräva gropar och gjuta plintar med isolering, eller bara gjuta plintar eller räcker det om man bygger hela klabbet på plattor på marken?
Ska man bygga det i sektioner för att ge det möjlighet att röra på sig kanske?

Jag vet inte vad jag håller på med, snälla hjälp?
 
Ingen som vet hur man skall bete sig med markarbeten om man ska ha en stenlagd uteplats i lerjord och om det inte är rekommendabelt om man behöver isolera plintar eller om man ens behöver plintar till en träaltan?
 
Jag omformulerar och förkortar frågeställningen:

Måste man gräva ner till frostfritt djup och isolera om man skall lägga marksten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.