Y
Jag har V70 2006 automat och ska köpa lackade TRW bromsskivor.

Sitter och klurar på vilka bromsbelägg som är bäst.
  • STARK
  • NK
  • ABE
  • MAPCO
  • DELPHI
  • BARUM
  • BOSCH
  • METZGER
  • ATE
  • LPR
  • TRW
  • BREMBO
  • JURID


Av dessa så funderar jag på...
  • Volvo Original Bromsklotssats, 15/16”, EXC V70R, EXC S60R. Utan sensor. 875kr
  • BOSCH Bromsbeläggssats, skivbroms framaxel ATE Anti-skrik-plåt ... 18,5mm ... 427kr
  • TRW Bromsbeläggssats, skivbroms DTEC COTEC framaxel Dammreducerade bromsbelägg ej förberdd för slitv. ATE ... 18,5mm...618kr

Volvos är för dyra. Men blir ju besviken att inte TRW har antiskrik? Hellre det än dammreducerat känner jag. Eller finns det vettiga antiskrik produkter jag kunde komplettera med? Fast antiskrikPLÅT lät ju inte som det bästa heller, mina gamla belägg har något påklistrat tror jag.
 
Bäst och "inte för dyrt" hänger aldrig ihop!
 
Y
Nej, därav är inte biltema med ;) fast bara för att det är Volvo Original så behöver dom ju inte vara bäst heller.
Och bromsbelägg för köra på bana har jag inte behov av då det är en liten glidare.
Dock har jag lärt mig att slitaget är högre när man åker automat.
 
Sen är ju frågan vad som är bäst, tex så är ju Biltemas klossar rätt bra om man ser till bromsförmåga, sen slits de fort och skitar ner fälgar osv.

Bosch gillar jag inte, senast jag köpte det så havererade det totalt efter ca 50 mil, belägget delade på sig och de blev vinkelslip delux på motorvägen.

Original tycker jag brukar vara det som håller längst, kör ju dock ingen volvo.
 
Har MAPCO båda skivor och klossar på min Volvo, varken skriker el dammar ovanligt mycket.

I vårt klimat tar det bara några år så har prylarna rostat/fastnat, då är det skönt att bara köpa allt nytt runt om för 1200:-
Har monterat hundratals Biltema skivor genom åren, har aldrig haft nått problem, har t.o.m kört racing med dom, men deras klossar har en tveksam hållbarhet, dock känner jag några som körde racing med dom, jäkligt bra bett, men man fick ha en extra omgång med sig, det var inte säkert att dom höll en heldag på banan.
 
Glömde att svara på din huvudfråga ATE
 
Sant, jag skulle inte heller satsa på biltema till en modern bil. Sen kan jag inte märken så jag kör nog Volvo original av ren slentrian alternativt belägg från mekonomen (vilket märke de nu har) beroende på när bromsarna byts. :)
 
Köpte ATE framskivor o belägg till min volvo s60 2007 från tyskland. (1500kr totalt)
Vart halva priset jämfört med att köpa samma saker från mekonomen o nu fick jag märkes grejer till nästan samma pris som biltema (1200kr)

Är nöjd med ATE men funderar på att testa TRW nästa gång då jag hört mycke bra om dom också :)
 
johan.d.hallin skrev:
Sant, jag skulle inte heller satsa på biltema till en modern bil. Sen kan jag inte märken så jag kör nog Volvo original av ren slentrian alternativt belägg från mekonomen (vilket märke de nu har) beroende på när bromsarna byts. :)
Vad är en modern bil?
En 10 år gammal v70 med en konstruktion som är ytterligare 6-7 år äldre?
Tycker det låter som en typisk Biltema kandidat..

Problemet med Mekonomen är att de i många fall säljer skit till höga priser, tex bromsskivor, biltemas skivor brukar det vanligtvis stå Brembo på, samma skiva i annan kartong kostar 50% högre eller mer på Mekonomen.
 
Redigerat:
Y
(bildelaronline24 hade bara MAPCO bakbelägg, inget till fram så det sket sig)


Lutar åt TRW som gör belägg åt blandannat Audi.

Deras vanliga COTEC nämns på forum som väldigt tysta med normal/bättre bromsprestanda än OE. Använder annan dämpteknik än andra tillverkare.

Deras nya DTEC är ~45% mindre dammiga. slitstarkare och tystare än OE.

Men jag klurar på vilken som är mest tyst av dessa. Ifall DTEC låter mer on COTEC, ifall dom flyttade över cotec dämpningen till DTEC... Hittar bara tabeller för DTEC...
 
Y
Ifall någon halkar in på denna tråd så kan jag nämna att jag beställde TRW Cotec. Inte deras "next generation DTEC".

Hittade en artikel som nämnde att TRW har egna fina testställen på blandannat snöplatser och uppnår EU kraven och så.. Men just deras nya DTEC utmanar reglerna lite så dom gjorde sina tester i Japan istället där dom inte ställer testkrav och beläggen är framtagna för Japan Korea Australien.
 
Återkom gärna med lite info om hur du tyckte dom var om ett tag :)

Jag är som sagt nöjd med ATE o dom var bara nån 20 lapp dyrare än TRW.

Jag kan annars rekommendera https://profiteile.de/ som är lite billigare än http://www.bildelaronline24.se/ (eller reservdelar24.se som är samma firma) och http://www.mister-auto.se/sv/ m.fl.
Dock så är sidan på tyska samt att frakten är lite högre så man får inte stirra sig blind på priset helt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.