Funderar lite på en pool, men inte bara för bada utan som man kan simma en del i för motion så i alla fall en 10 meter lång.

Hur är det med pooltak, gör de möjligt man kan använda poolen året runt (bor i skåne). Vi har idag jordvärme så frågan om det går värma upp poolen året runt till en försvarbar kostnad.

Byggrätten är maxad förutom attevallshus så kan inte bygga ett poolhus.
 
Jag vet de som gör det i Höllviken, men räkna med att den kommer kräva lika mycket värme som ett helt hus, tvivlar på att din jordvärme är dimensionerad till det. Dessutom inte så skönt att ta sig i och ur poolen om vintern.

Jordvärme är inte det bästa att värma poolen med på sommaren, bättre utbyte att hämta värmen från luften och/eller solen.
 
lustigt, det är just i Höllviken jag bor:) om man skippar tanken ta värmen fån befintlig jordvärme vad finns det för andra alternativ, sol lär väl knappats fungera på vintern.
 
Gillar tanken av att kunna bada och simma även på vintern!
Men, oavsett var man ta värmen från blir det vanligtvis väldigt kostsamt.

Men som alltid finns det också lösningar här. Stickord: grundlig isolering!

Funderar själv på att bygga en ca. 1.3 x 3.5 x 15 m lappool:
- 30 cm tjocka väggar av cellplast med ytskikt av fiberbetong (enligt Tjällden konstruktion)
- 30 cm cellplast under betong 'platta på mark' med värmeslingor (som en vanlig husgrund)
- 30 cm cellplast under en "poolöverdrag" som består av en motoriserad skjutbar altan
- Lite poolhus i anknytning till, så man kan kliva in / ur poolen mitt på vintern utan att behöva utstå kall blåst

Poolen kommer då delvis att vara ingrävd, delvis ca. 1-2 m ovan mark.
Altanen blir ca. 4 x 15 m och glider kullagrad över raka ca. 30 m långa skenor. Ungefär hälften ligger ovanpå en specialbyggd pergola. När poolen "öppnas", skjuts altanen alltså över pergolan. Pergolan ska inte bara fungera som "altanbro" men också integreras i trädgården med växter (tex. underbara New Dawn rosor som klarar blåst).

Poolen ska samtidigt fungera som en lagtemp acktank av lite större storlek som lagrar värme året rund för husets golvvärme. Då hålls temperaturen kring 30-35 grader. En luft / vatten värmepump och passiv solvärme skulle sakta men säkert kunna värma upp poolen, om den inte öppnas mer än någon timme per dag.

Kanske låter detta helt galen, men jag har faktiskt räknat på det hela :)
Här finns det några andra grejer som också kräver tid (orangeri, dammar, hönsgård). Och sista tiden vill vänsterknä och underbenen inte riktigt hänga med, så allt går tyvärr i snigelfart...
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Robert, räknade du också ut vad förlusterna via avdunstning är? Klura på det.

Med ett vanligt pooltak vill jag hålla det för orealistiskt att hålla poolen varm vintertid. Med en 9kW vp börjar det bli kämpigt när dygnsmedlet sticker under 15 grader ungefär. Välisolerad pool, stockholm, 42 kbm.
 
  • Gilla
nzroller
  • Laddar…
Förlusterna genom avdunsting är såklart stora, särskilt när man håller ca 30 grader.

MEN, hela meningen med skjutbara pool altanen är att hålla dom (liksom förlusterna genom konvektion) i schack.

Det finns knappast någon enkel och precis sätt att beräkna förluster genom avdunstning på grund av många variabler. Olika formel finns, en av den vanligare är den enligt Mollier. På engelska:

gh amount of evaporated water per hour (kg/h) = A surface area (m2) x Θ evaporation coefficient (kg/m2h) x v velocity of air above water surface (m/s) x (xs humidity ratio in saturated air at the same temperature as the water surface (kg/kg) - x humidity ratio in the air (kg/kg))

För att kompensera och hålla temperaturen krävs då:

q heat supplied (kJ/s, kW) = hwe evaporation heat of water (2270 kJ/kg) / 3600 x gh

Viktigaste parameter är alltså: öppen pool areal, vindhastighet, vatten och ute temperatur.

Hur ser det ut då? Dags för några exempel som använder ovanstående formel och Molliers enthalpy-entropy diagram för att hitta x för varje given utetemperatur och luftfuktighet.

Pool areal 3.5 x 15 m (45 m2), vind hastighet 3 m/s, vattentemperatur 30 °C, xs blir 0.027 kg/kg

- Exempel 1, utetemp 25 °C, luftfuktighet 70%:
x blir 0.014 kg/kg, qh blir 48 kg/h, q blir 29.5 kW

- Exempel 2, utetemp 20 °C, luftfuktighet 70%:
x blir 0.01 kg/kg, qh blir 63 kg/h, q blir 38.6 kW

- Exempel 3, utetemp 10 °C, luftfuktighet 50%:
x blir 0.0038 kg/kg, qh blir 86 kg/h, q blir 54.5 kW

- Exempel 4, utetemp 0 °C, luftfuktighet 50%:
x blir 0.002 kg/kg, qh blir 92 kg/h, q blir 59 kW

- Exempel 5, utetemp -10 °C, luftfuktighet 50%:
x blir 0.0007 kg/kg, qh blir 97 kg/h, q blir 61.3 kW


Denna förluster är mycket större än alla andra förluster om poolen är bra isolerat (u = 0,12 W/m2K med 30 cm cellplast rund omkring om pooltak / skjutbar altan ligger på).

Men, det ser mycket bättre ut när man utgör från att poolen är täckt största delen av dagen!

Om man nu använder poolen t.ex. 1 timme per dag mitt på vintern, kostar det ca 60 kWh.

En vanlig luft / vatten värmepump skulle kunna klara 6 kW vid 0 °C ute. Då tår det 10 timmar för att "kommer ikapp" igen och värma upp vatten till 30 °C.
En bra berg eller lite större luft / vatten värmepump skulle kunna klara samma på -10 °C ute.
Och då finns det fortfarande lite reserv till för när det blåser eller några lekande barn skapar vågor...

Summa summarum:
att bada någon timme i egen pool mitt på vintern i 30 °C för rimliga energikostnader är fullt möjligt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Personligen tycker jag inte att något mindre än 25m lång bassäng duger om man ska motionera (lek är en annan femma). Däremot skulle jag bygga en mindre/kortare och installera en ström/jetstråle så man kan simma utan att behöva vända hela tiden.
 
Robert, i ursprungsfrågan handlade det om att ha en pool med pooltak öppen på vintern. Inte din termos med 30cm cellplast som lock. Får du din variant tät så kan det säkert funka, ett vanligt pooltak gör det inte utan väldigt mycket effekt in.
 
  • Haha
CFO
  • Laddar…
för gå tillbaka till minfråga så antar jag det blir väldigt dyrt. hur är det om man bara drar i gång värme innan man skall använda poolen, antar det också blir väldigbdyrt på vintern
 
Med en 9kW vp tar det en dryg vecka att få upp tempen till 32 gr när jag drar igång i april/maj. 42 kubik.
 
johan.d.hallin skrev:
Personligen tycker jag inte att något mindre än 25m lång bassäng duger om man ska motionera (lek är en annan femma). Däremot skulle jag bygga en mindre/kortare och installera en ström/jetstråle så man kan simma utan att behöva vända hela tiden.
Jetstråle om något är väl en leksak? Inte är det nåt att simma i.
Ska man motionssimma är det snodd som gäller, typ swim trainer/swim cord.
 
johan.d.hallin skrev:
Personligen tycker jag inte att något mindre än 25m lång bassäng duger om man ska motionera (lek är en annan femma). Däremot skulle jag bygga en mindre/kortare och installera en ström/jetstråle så man kan simma utan att behöva vända hela tiden.
Jag tänkte innan också på en slags jetstream i en ca. 2.5 x 5.5 m swimspa.
Men efter fick höra erfarenheter av andra har jag gett upp tanken. Tycker 15 m är en bra kompromiss och allmänt accepterat som en bra storlek för en lap pool. Våran baddam är lite över 15 m om man simmar rakt, och ca. 20 m längs den böjda kanten. Det känns OK, men det ska helst inte vara mindre.

Jag får aldrig godkänt av frugan för en 25 m pool (har försökt).
Sen blir det ont om plats på tomten om man vill ha en mekanisk inte för komplicerad lösning på en användbar, skjutbart, bra isolerad altan som pooltak. En självbyggd, motoriserat altan med 30 cm isolering blir knappast dyrare än en vanligt skjutbar pooltak som skulle isolera alldeles för lite på vintern.

Sen finns det några andra funderingar: poolen ska också kunna fungera som energi lagring, och den 15 m långa altanen ska bjuder på fina utsikter när den glider över pergolan till nedre delen av tomten.

En annan viktig fundering: hur många veckor går det att använda poolen med olika former av isolering / pooltak?
Kostnader vs. användbarhet... Dom som har upplevt en bra uppvärmt pool ute på vintern (finns t.ex. vid olika hotell och semesterhem) vet kanske vad jag menar ;)
 
Liemannen skrev:
Jetstråle om något är väl en leksak? Inte är det nåt att simma i.
Ska man motionssimma är det snodd som gäller, typ swim trainer/swim cord.
nej det är inte en leksak utan just avsedd för motionssim. MEN, det är många som tycker det går precis likabra med en gummisnodd för en bråkdel av kostnaden. En bra jetswim är dyr och komplicerar hela installationen ordentligt.
 
Robert Kooijman skrev:
En annan viktig fundering: hur många veckor går det att använda poolen med olika former av isolering / pooltak?
Kostnader vs. användbarhet... Dom som har upplevt en bra uppvärmt pool ute på vintern (finns t.ex. vid olika hotell och semesterhem) vet kanske vad jag menar ;)
De flesta som haft pool ett tag konstaterar att det som gör att man slutar bada på hösten inte är vattentemperaturen, utan tempen i luften när man går till och från vattnet. Det är helt enkelt inte så kul när det är kallt ute, även med 32 grader i vattnet.

Vi kör 5-6månader om året med 32gr och det är man rätt nöjd med faktiskt. Ville jag vinterbada skulle en badtunna eller jacuzzi locka mycket mer.
 
Om man nu ska bygga en kombinerad pool /acc tank så vore det väl bättre med en 3 m djup som man fyller till 2m och har en dörr och så man kan bada / träna under tak istället för att skjuta taket fram å tillbaka.
Måla taket som på Venetian i LAS Vegas, blått med moln och lite bra belysning så slipper man nog värsta klaustrofobin
 
  • Gilla
erwinen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.