Hej.

Har en Stiga Multiclip (någonting) från runt 2004 som vägrar starta.

Jag har bytt olja, tändstift, rengjort luftfiltret och hällt i ny bensin.
Vad mer kan man göra?
Hur får man tag i servicemanual så att man kan se hur man ex. rengör förgasaren?

Har ingen lust att lämna in maskinen på service då den är värd mindre än vad en service skulle kosta...

Tack på förhand.

/ Peter
 
Prova med start gas! Ta väck luftfiltret och spraya lite start gas samtidigt som du försöker starta den, går den igång då är de nog backventilerna vid membranet på förgasaren som inte öppnar och stänger som de ska och då kommer de inte fram soppa! De kan torka o bli lite stela efter vinter vilan!
Vet dock inte hur just din förgasare ser ut men membranet sitter bakom nån liten lucka på sidan!
Kan inte tänka att den kan vara dyr ens till stiga:) å byta
Lycka till iaf!
 
Har du kollat om det kommer någon gnista när du försöker starta? Gissar att det inte gör det.....
 
Milkshaken
Kan även vara en av ventilerna som inte sluter som den ska...
 
På min stiga med kinabyggd motor var det topplockspackningen
som hade gett upp, utan kompression var det svårt att starta motorn.
 
Milkshaken
Du kan plocka ned förgasaren och lägga den i tinner i någon timme, sen blåsa ur allt med tryckluft. var noga med att räkna varven på ev munstycken o nålar. innan du skruvar bort dom. membramet (Om det finns nåt) bör du byta oxå.
Övriga packningar bytes endast om dom går sönder när du tar bort dom.
 
Körde du den torr innan vinteruppehållet?
 
Milkshaken
Du stängde möjligen inte av bränslekranen innan,,?
 
Hej och tack för alla svar.

Gnista har jag fått hela tiden och det finns ingen bränslekran.

Däretmor hade Peter2400 helt rätt, maskinen höll inte tätt :)

Först byte jag packning som satt efter ett plaströr som kom från förgasaren och gick in motorn ovanför tändstiftet. Den packningen var trasig och kostade knappt 100kr inkl. plaströr. Men det fungerade inte ändå... suck! Grannen kom förbi och drog lite i bultarna som håller ihop maskinen (sitter i framkant) och efter det startade den på två ryck!! Fan va simpelt det skall vara.

Uppenbarligen verkar kinamotererna ha problem med att bultarna sakta men säker släpper och att maskinen inte håller tätt (får ingen kompression).

Nu får den gamla högen klippa gräset ett tag till, så får vi se om det strular mer framöver.

/ P
 
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
Milkshaken
Kul att det löste sig och att du redogjorde vad det var för fel.
 
Hej! Bumpar den här tråden.

Jag har en stiga villa park som är något år gammal och har samma problem. Jag tänkte ge mig på förgasaren imorgon, men jag har aldrig skruvat på en sån.
Är det svårt?
Jag läste att man ska ha kolla på hur många varv någon nål var dragen, vad ska man mer tänka på?
När man skruvar tillbaka den, ska man fylla den med bensin då eller hur luftar man?

Tack på förhand!!

Martin
 
R
När man felsöker skall man göra det metodiskt och köra uteslutningsmetoden där man kollar de enklaste grejerna först.
Först, se till så att du har gnista på tändstiftet. När du säkerställt detta kan man gå över till att felsöka bränslebiten.
 
Redigerat:
Något år gammal eller hur gammal? Vet inte hur förgasaren ser ut på din modell men ta det lugnt och metodiskt.
Lufta behöv ej
 
Hej! Tack för bra och snabba svar.
Stiftet verkar ok, och den startar och går ett tag.
Jag började med att ta bort och göra ren bränsletanken. Då jag hittills tankat från jeep-dunk har det blivit en del rost iden. Det hjälpte dock inte så nu ska jag ge mig på förgasaren. Jag har också köpt ett extra bränslefilter som jag tänkte skruva dit i samma veva. Jag hör av mig senare när jag har resultat så får vi se om det är glädjerop eller förtvivlan. ;)
 
R
Ja då har du helt klart ett fungerande tändsystem så då kan du bortse från detta. Jag hade som du säger gett mig på först bränslefiltret och kollat så inte detta korkat igen av rostrester eller annat bös. Testa detta först, fungerar inte det så kan du ge dig på förgasaren. Men en liten varning. När man lossar på förgasaren så kan vissa packningar bli dåliga och sluter inte riktigt tätt när man försöker återmontera det hela. Ett packningskitt inklusive membran kostar inte mycket så jag hade passat på att bytt dessa när du ändå är där och röjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.