Hej, har köpt en ny utomhus vattenslang som inte passade till kranen där vi vår vårt vatten ifrån. Tydligen kan man köpa en krananslutning som omvandlar från 33,3 mm (G1) gänga till 26,5 mm från de som sålde slangen så det lär väl lösa sig. Undra dock hur det bli om man skall ansluta slangen till exempelvis en högtryckstvätt eller vattenspridare behövs någon omvandlare även där? Det där med olika anslutningar verkar vara en djungel.
 
Slangen heter X-hose men anslutningen som sitter på kranen är en Gardena.
 
Ah! En sån, då förstår jag problemet.
tvätten har nog en R20 motsv som din kran har. Så du kommer behöva fler bussningar på olika ställen för att allt ska passa ihop.

X-Hose kommer ju från USA och dom verkar inte ha ett system med snabbkopplingar på trädgårdbevattning på samma sätt som europa har.
Jag tycker själv gardena eller likande är smidigt, skulle inte ta bort och bara köra skruvanslutning på grejer.
tyvärr vet jag inte om det finns gardenahonor med gänga, så man kan bygga en adapter.
 
Har löst så att jag kan koppla slangen till utomhus kranen, köpte en enkel koppling på mitt lokala byggvaruhus. Problemet kvarstår att koppla slangen till vattenspridaren, högtryckstvätten som vi precis köpt m.m.
Skrev fel i första inlägget X-hose var 26,5mm men vår kran är i mindre i storlek. Hur skall man lösa detta, Bifogad bild på slangkopplingen som jag måste hitta en anslutning/adapter till. IMAG0304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMAG0303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite oklart vad det är för koppling. Den passar inte på Gardenamodellen?
 
corre skrev:
Lite oklart vad det är för koppling. Den passar inte på Gardenamodellen?
Nej, de anslutningar som sitter på högtryckstvätt, sprutpistol och vattenspridare passar inte då de är för stora. Funderar på om en snabbkontakt med gängad anslutning plus nån typ av koppling skulle passa. De tillbehör som finns till x-hose ser ut att ha samma typ av anslutning som tex finns på den sprutpistol som vi har men nån skillnad måste det ju vara.
 
Redigerat:
Du har inte lite jämförande bilder?
 
Det ser ju ut som en normal garden, 1/2" modellen.
Det är inte så att ni har 3/4 modellen av gardena på resten?

Vad var det för koppling du köpte lokalt?
 
Problemet är löst, man drog tillbaka utsidan på kopplingen som sitter på slangen och då passade de vanliga hane kopplingarna vi har. Enkel lösning som man borde kommit på tidigare. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.