Vi hade tänkt ha en färg av falurödstyp på vårt nya hus, men var inte tillräckligt uppmärksamma i god tid, och missade att denna färgtyp inte går att måla på grundmålade element. Nu letar vi desperat efter den färgtyp som är mest lik faluröd, i yta, känsla och kulör. Någon som gått samma väg och har erfarenheter och goda tips :)? Har fått förslag som täcklasyr, Beckers elit m fl, men hur ser dessa ut på en stor yta och på lång sikt?
 
Falu Vapen fasadfärg har en röd matt färg som påminner om slamfärgens utseende. Otur att ni missade grundningen.
 
Jäderberg skrev:
Falu Vapen fasadfärg har en röd matt färg som påminner om slamfärgens utseende. Otur att ni missade grundningen.
Tack för tipset, är tacksam för all information :) Ska ta reda på mer om den då. Jaa, är såå besviken över att vi missade det där... Man lär sig.
 
Vi har målat med Beckers Perfekt med kulören "Faluröd", men jag skulle nog säga att den är mörkare än vad jag föreställer mig Falu rödfärg. Förvisso så bleknar ju slamfärgen rätt så snabbt, så det beror ju kanske lite på hur lång tid efter målning man syftar på.

IMAG0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man målar med slamfärg och bättrar på med rätt intervall så har man en snarlik nyans som du har Polyene!
Vill nog säga att mitt förråd(nymålat) med slamfärg är mörkare än ditt hus!
Snyggt hus förresten...
 
Polyene skrev:
Vi har målat med Beckers Perfekt med kulören "Faluröd", men jag skulle nog säga att den är mörkare än vad jag föreställer mig Falu rödfärg. Förvisso så bleknar ju slamfärgen rätt så snabbt, så det beror ju kanske lite på hur lång tid efter målning man syftar på.
Falu Rödfärg bleknar inte. Det är ett mineraliskt pigment som är extremt kulörstabilt. Titta på riktigt gamla byggander som inte underhållits och kulören är den samma. Om det ser blekare ut på fasaden beror det antagligen på att träet börjar titta fram, saltutfällningar, för mycket linolja eller helt enkelt en syntetisk kopia av rödfärgspigment.

Jag har sett Falu Vapens fasadfärg i verkligheten och den är ett helt OK substitut utseendemässigt. Det är mest i kvällsljus som man ser skillnad.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Polyene skrev:
Vi har målat med Beckers Perfekt med kulören "Faluröd", men jag skulle nog säga att den är mörkare än vad jag föreställer mig Falu rödfärg. Förvisso så bleknar ju slamfärgen rätt så snabbt, så det beror ju kanske lite på hur lång tid efter målning man syftar på.

[bild]
Tusen tack för bild och svar :) Jättefin färg på ert hus och snyggt hus. Det är jättebra att få se lite bilder så kan man bilda sig en bättre uppfattning om hur olika färger ser ut på en hel fasad!.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Falu Rödfärg bleknar inte. Det är ett mineraliskt pigment som är extremt kulörstabilt. Titta på riktigt gamla byggander som inte underhållits och kulören är den samma. Om det ser blekare ut på fasaden beror det antagligen på att träet börjar titta fram, saltutfällningar, för mycket linolja eller helt enkelt en syntetisk kopia av rödfärgspigment.

Jag har sett Falu Vapens fasadfärg i verkligheten och den är ett helt OK substitut utseendemässigt. Det är mest i kvällsljus som man ser skillnad.

Du verkar kunnig Johan, vet du om det finns någon oljefärg som ser ut som ljusröd slamfärg?
 
H Husbyggarinnan skrev:
Du verkar kunnig Johan, vet du om det finns någon oljefärg som ser ut som ljusröd slamfärg?
Hittar bara Ottossons som gör en som liknar klassisk faluröd (S 5040-Y80R). Ljus faluröd brukar vara något ljusare. (S 4550-Y70R.
https://ottossonfarg.com/product/linoljefarg-falurod/
 
nikasp
P Pagno skrev:
Om man målar med slamfärg och bättrar på med rätt intervall så har man en snarlik nyans som du har Polyene!
Vill nog säga att mitt förråd(nymålat) med slamfärg är mörkare än ditt hus!
Snyggt hus förresten...
Då har du inte målat med äkta Faluröd va? Det här målade jag förra lördagen. Provade någon annan kopia från Bauhaus på dasset för två år sen men ångrade mig direkt, kändes helt fel.


En rödmålad stuga med falurödfärg och en vit stege lutad mot väggen i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Falu Rödfärg bleknar inte. Det är ett mineraliskt pigment som är extremt kulörstabilt. Titta på riktigt gamla byggander som inte underhållits och kulören är den samma. Om det ser blekare ut på fasaden beror det antagligen på att träet börjar titta fram, saltutfällningar, för mycket linolja eller helt enkelt en syntetisk kopia av rödfärgspigment.

Jag har sett Falu Vapens fasadfärg i verkligheten och den är ett helt OK substitut utseendemässigt. Det är mest i kvällsljus som man ser skillnad.
Medhållens angående att den inte bleknar. Här en sida som inte målats på väldigt länge. Ser snarare mörkare ut med tiden, reagerade på det när jag gick runt på Julita Gård i Sörmland och kikade på alla gamla fina timringar.

Mörknad trävägg på äldre byggnad med fönster, utan ny målning, inspekterad på Julita Gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lopec
H Husbyggarinnan skrev:
Du verkar kunnig Johan, vet du om det finns någon oljefärg som ser ut som ljusröd slamfärg?
Lägger till S5040-Y70R till listan.

Däremot kan det bli svårare att hitta en oljefärg som ser ut som slamfärg, då oljefärgerna traditionellt sett är ganska mycket blankare.. Kanske hellre skulle kört med en ex. täcklasyr eller helmatt akrylat, vad är det grundat med?
 
Vi målade medFalu vapen fasadfärg. Måste säga att det är bra nära vanlig rödfärg. Dessutom enklareden dag som det ska målas om. Att borsta ett rödfärgat hus är mycket pigment dammigt.
 
  • Gilla
Husbyggarinnan
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Lägger till S5040-Y70R till listan.

Däremot kan det bli svårare att hitta en oljefärg som ser ut som slamfärg, då oljefärgerna traditionellt sett är ganska mycket blankare.. Kanske hellre skulle kört med en ex. täcklasyr eller helmatt akrylat, vad är det grundat med?
Okej, vad innebär täcklasyr, är det precis vad det låter som, något man målar över med? Står såhär i leveransdeklsrationen ang. skyddsmålningen: "färgen är en vattenspädbar alkydfärg som kan användas under alla färger, dock ej under slamfärger exempelvis Falu Rödfärg"
 
E Evamag skrev:
Vi målade medFalu vapen fasadfärg. Måste säga att det är bra nära vanlig rödfärg. Dessutom enklareden dag som det ska målas om. Att borsta ett rödfärgat hus är mycket pigment dammigt.
Hade ni vanlig röd eller ljusröd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.