Hej!

Jag har en undran om att privatleasa bil. Vi kommer nästa år att skaffa en ny och har börjat fundera (lite i alla fall) på ägandeformen. Jag vet att det är tidigt att börja nu men jakten är ju halva nöjet.

Jag har läst på lite och jag tycker det känns lite osäkert att leasa och det finns många frågor som man verkligen bör tänka på.Men de flesta frågor får man ganska bra svar på när man läser runt.

Det man inte får svar på någonstans är hur mycket det kostar om man överskrider antalet mil som skrevs i kontraktet. Oftast verkar det vara 4500 mil under tre år. Det är klar individuellt från firma till firma och avtal till avtal. Men det skulle vara intressant att höra om era upplevelser.

Är det någon som har någon uppfattning om hur mycket det kostar?

En annan sak som jag tycker låter väldigt svårtolkat är att bilen ska lämnas tillbaka med normalt slitage. Hur fanken mäter man vad som är normalt slitage? Krockad, repig och rostig går klart inte hem. Men hur är det om barnen kladdar ned och det blir en fläck i sätet?

Vad har ni annars för känsla om att leasa? Positivt & negativt?

Tack på förhand!!
 
Det fanns en period på det glada 80 talet, då man kunde hämta ut en bil för 0 kronor och bara lämna tillbaka den sen, men som vanligt var det finstilta luddigt skrivet, restvärdena var uppe i det blå och prisavdrag blev det för minsta prick.

Folk grinade ut i Aftonbladet när dom stod med en bil värd 40" men var skyldiga bilens nypris, eller ibland t.o.m mer.

Kollar man på dom månadskostnader som finns idag, är det nog rimligare kalkyler. Men tänk dig själv, du går till bilhallen och ska köpa en 3 år gammal bil som gått 4500 mil, du förväntar dig att den bilen ska vara nära nyskick, så om den bil du lämnar tillbaka inte går att rekonda till det skicket, får du betala.
 
Jag hade samma funderingar som dig för ett år sen när det va dags att byta bil.

Jag backade från leasing just p.g.a. de anledningar du skriver:
Vad kostar det om man överskrider milen?
Vem avgör vad som är normalt slitage?

Satt länge och många gånger med försäljaren men han kunde inte ge mig några bra svar så det slutade med att jag köpte bilen istället.

Hur man än vrider och vänder på det så kan ett nybilsköp aldrig vara en bra affär.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Är inne på vår andra leasingbil, inga problem att lämna den första (Peugeot 207) trots någon repa, en liten buckla efter dörruppslag och någon fläck på klädseln. Nya bilen Skoda Fabia (Mars-15) är väldigt prisvärd och med garanterat restvärde. Mycket tydligare avtal än med Peugeot-handlaren. b.la kostar ev. övermil (4500mil/36mån) 6:- och tydliga instruktioner om vad som räknas som normalt slitage.
 
Ursäkta att jag inte svarat. Har varit iväg. Jag tycker nog att det känns som att det är ganska mycket som talar emot privatleasing. För jag är av den andan att om det låter för bra för att vara sant så är det nog så. Jag tror att jag kommer avstå lite pga den anledningen.

Nu när jag satt här och skrev kom jag på att jag tittade på lyxfällen här om kvällen. Där hade en kvinna tagit en bil på privatleasing. Hon fick då genom detta program säga upp avtalet. Jag tror då inte att jag skulle ha en chans att göra det samma om jag ex blev uppsagd eller sjuk. Om jag lånat till bilen kan jag i alla fall sälja den och betala lånet.

ju mer jag tänker på det desto mer fel känns det.
 
Privatleasing växer så det knakar! Snart har alla märken massor av erbjudanden. Om man inte har råd att betala månadskostnad om man blir sjuk/arbetslös ska man kanske inte ens köpa en dyr bil på kredit alls?
 
Det var kanske inte det jag skrev eller hur? Men det är klart, om man passar i lyxfällen så ska man definitivt inte ha lån eller liknande. Men om,som jag skrev av någon anledning hamnar i ekonomiska svårigheter blir det väldigt svårt att ta sig ur ett avtal.

Men jag ska säga att jag inte är helt säker på vad jag känner riktigt om det hela, även om det lutan mot att inte ta leasing.
 
Du förlorar nog minst lika mycket eller mer om du blir tvungen att sälja en köpt bil jämfört med att hålla ut och betala månadskostnaden hela tiden ut även om din ekonomi skulle försämras. Det går även att överlåta ett befintligt avtal till annan privatperson om det krisar. Vår familj har två Audi på privatleasing, riktigt nöjda med allt, speciellt service och kostnad. Dom pengar du slipper betala som insats för en ny/beg köpt bil kan du samtidigt ha roligare för, tex renovera huset ;)
 
På motorhalland (VAG återförsäljare) så kostar det 10kr per mil över 4500mil. Vi har precis beställt en VW Polo på privat leasing. Det som vi ser som fördel med leasing är att inget oförutsett kommer hända. Nu jämför vi med en Audi TT från -99 men frugan betalar mer i månaden för den än vad Polon kostar. Vi lagar TTn för ca 20 000 om året.
 
tharnstrom77 skrev:
Ursäkta att jag inte svarat. Har varit iväg. Jag tycker nog att det känns som att det är ganska mycket som talar emot privatleasing. För jag är av den andan att om det låter för bra för att vara sant så är det nog så. Jag tror att jag kommer avstå lite pga den anledningen.

Nu när jag satt här och skrev kom jag på att jag tittade på lyxfällen här om kvällen. Där hade en kvinna tagit en bil på privatleasing. Hon fick då genom detta program säga upp avtalet. Jag tror då inte att jag skulle ha en chans att göra det samma om jag ex blev uppsagd eller sjuk. Om jag lånat till bilen kan jag i alla fall sälja den och betala lånet.

ju mer jag tänker på det desto mer fel känns det.
Det var ett konstigt argument. Det finns inga garantier för att du kan sälja bilen och betala av hela lånet. Du kan tom få sälja bilen och ha kvar en del av lånet. Min bil sjunker i värde ungefär i samma takt som jag betalar av lånet. Så om jag har tur när jag säljer den kanske jag kan kvitta lånet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag kommer inte köpa en ny eller beg bil sålänge det finns fina nya bilar bra utrustade till rimliga månadskostnader. Aldrig en reparation eller oförutsedd kostnad, Audi har 9kr per mil extrakostnad över 4500mil på 36 månader.
 
Roade mig att kolla bilannonserna i DN i morse, och läsa det finstilta, och det finns mycket i gråzonen där.

Audi har A3 för 2.690:- per månad, försäkring tillkommer med 335:-
I det finstilta kan man läsa att räntan är rörlig, 2.690 är alltså inte en fast kostnad, och så kan man även läsa att kalkylen är beräknad på 36 mån/3000 mil !!

Polo kan man få för 1.940:- men även där har man klurat till det lite, man får köra 4500 mil, men på 24 månader.
Man skriver också att räntan är rörlig och räntan räknas på VW finans basränta Dec 2014.

Seat skryter mad att garanti ingår i månadskostnaden !!
En Kia Rio med samma köp pris som Polon kostar 2.495:- per månad, skillnaden är då att man får köra 4500 mil.
 
  • Gilla
L-OFast
  • Laddar…
Till skillnad mot alla vanliga billån som räntan inte kan ändras på menar du?
 
Nej, men många tror säkert att leasingkostnaden är fast hela perioden.
 
Jonatan79 skrev:
Aldrig en reparation eller oförutsedd kostnad, Audi har 9kr per mil extrakostnad över 4500mil på 36 månader.
Är du säker på det ?? En del bilar har ju fortfarande bara 2 års garanti, vad händer om bilen går sönder det 3e året, är man bussigare då och lagar bilen gratis då för att man har den på leasing.
Min jobbarkompis Touran ville dom inte laga gratis när motorn havererade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.