Jag behöver dra diverse kablar (TP, USB, HDMI mm) mellan två rum och den absolut enklaste lösningen är att dra dem i en kabelkanal på ytterväggen på balkongen (alla andra lösningar kommer att bli svåra att göra och eller synliga och väldigt fula då det är en 90cm tjock murstock och ett trapphus (utan lämpliga lister att gömma kablar bakom) mellan rummen).

Kablar som dras i en kanal utsätts ju inte för solljus så UV borde inte vara ett problem och temperaturer i Stockholmsområdet blir ju inte så extrema att jag tycker det borde ställa till med något? Några andra problem jag inte tänkt på?

Med denna dragning är det inte heller svårt att byta kablarna om det skulle behövas efter ett antal år (jämför med om de fälls in i väggen) så de behöver inte hålla "för evigt"...
 
Borra några dräneringshål i kanalen, det kommer att samlas kondensfukt annars. Sen finns det säkert aspekter med att borra i fasden, men det är inte mitt område
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Dra inte HDMI och USB-kablar inne eller ute betydligt längre än 5 m, det blir för stora förluster. Så jag vet inte om det är en så god ide.

En som testat lång HDMI: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=80845

USB: provade själv 10 m till skrivare för några år sedan, skrivaren uppmärksammade ingen utskrift överhuvudtaget, 5 m inget problem.

Prova planerad längd på kablarna innan du spikar och borrar hål i väggar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag har 10 meter Hdmi funkar bra
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag återkommer. USB över 5m bör ha en aktiv förlängare, dvs extra spänningsmatning. HDMI-kabel beror på kvalitet på kabel och skärm/TV. generellt är erfarenheten att dyrare kabel är bättre och billigare skärm är mindre känslig, men detta är inga sanningar utan min erfarenhet från ett hundratal långa kabeldragningar.

Sen finns det ju förlängare via CAT5e-kabel också.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Även singalkälla spelar roll, tex bluray spelare eller HTPC
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för svaren - att täta fasaden är förstås viktigt så att inte fukt kommer in. I mitt fall blir dragningen längs väggen ute på balkongen max 1,5 meter (rummen skiljs "bara" av den nämnda murstocken) och totala längden blir troligen under 5 meter så jag hoppas både HDMI och USB skall vara ok.

Tips med hål så att eventuell kondens inte stannar i kanalen var bra!
 
D
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Se upp dock jag har hört att vissa av de där produkterna inför så mycket latency att känsliga kan uppfatta läppdesync

Edit: eller inputlagg om du ska spela
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag är ganska känslig för läppdesync så det är nog värt att testa på "öppet köp"... Låter ju smidigt annars att slippa de stora kontakterna och grova/svårböjda HDMI kabeln...
 
Jag har också haft problem med 10m USB, Försökte sätta en webkamera på TV,n för Skypesamtal. Funkade typ bara ibland (HDMI'n funkade dock fint så Skype funkade). Om man ska dra "snyggt" blir det oftast mycket längre kabel än vad man tänkt sig.

Är dock intresserad vilken typ av kabelkanal man använder för såna här saker? markrör blir ju inte så estetiskt. Och som någon sa se till att det finns en lägsta nivå med dräneringshål så det inte sakta men säkert fylls upp kondensvatten som kabeln ligger i på vissa sektioner, det är dom inte gjorda för.
 
D
För USB måste du ha en aktiv förlängare. Deltaco har en del sådana och de fungerar utmärkt.
Annars kan du köra usb över ethernet också. Det är bara 4 ledare på USB2.0 så det kan man enkelt sätta ihop själv. Har dock för mig att usb3.0 kräver 9 ledare.
 
Barnrikehuset skrev:
Jag har också haft problem med 10m USB, Försökte sätta en webkamera på TV,n för Skypesamtal. Funkade typ bara ibland (HDMI'n funkade dock fint så Skype funkade). Om man ska dra "snyggt" blir det oftast mycket längre kabel än vad man tänkt sig.

Är dock intresserad vilken typ av kabelkanal man använder för såna här saker? markrör blir ju inte så estetiskt. Och som någon sa se till att det finns en lägsta nivå med dräneringshål så det inte sakta men säkert fylls upp kondensvatten som kabeln ligger i på vissa sektioner, det är dom inte gjorda för.
Supra har en kabel som går att dra i 20mm VP

http://www.jenving.com/products/view/hdmi-hdmi-met-s-b-hd-a-v-1001100963

Jag vet för jag har testat :D

https://www.byggahus.se/forum/socia...0-talslagenhet-33.html?perpage=15#post2209514
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Supra har en kabel som går att dra i 20mm VP

[länk]

Jag vet för jag har testat :D

[länk]
Ser fint ut i tråden! TS ville ha en hel radda kablar i samma rör (typ inkapslad kabelstege...), tänkte om det fanns något "diskret" man kunde lägga på fasaden som rymmer flera kablar.

TS: Fast det enklaste är kanske att ta såna där vita med snäpplock och dra invändigt ändå? Tycker dom blir ganska snygga om man ser till att allt blir i våg/lod och använder vinklar.

Tål VP UV?
 
man skulle kunna fixa någon sort stam för rören utvändigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.