Hej. Jag har rivit bort altan trallen pga dränering. Nu jag funderar på att gör en betong Plata 10cm tjock i stället altanen är 8,40 lång 3,80 bred. altanen är 30 cm högre än gräsmattan betong platan kommer blir 10 cm högre än gräsmattan ska man söka för bygglov. vad har ni för typs eller råd. tack för hand.
 
Ska du inte ha trallgolv sen utan ha plattan som golv?
 
huggan skrev:
Ska du inte ha trallgolv sen utan ha plattan som golv?
Jag funderar på gjuta en betong plata istället trallar . Altanen byggt 80 talet den virke det ser inte snyggt ut och nytt virke kostar 7000 tusen och gjutning kostar 7000 tusen.
 
Tänk på att du sedan ska ha armering, bygga form och gärna ha någon form av ytskikt, sedan åtgår det ju lite utrustning för att göra plattan, lika så kan det vara kämpigt att göra en så stor platta själv.

Om du bygger upp en identisk altan så tror jag inte du behöver ha bygglov, om det nu finns bygglov på den befintliga altanen.
 
Tack för tipsen
 
Kör på bara! Hyr in nån å lägga ut betongen å stålslipa! Mer behövs inte sen klara den sig i hundra år utan inoljningar och virkes byte... Får du för mycket pengar över så kan du ju lägga klinker på den eller polera upp ytan! Tänk på å gjuta den med lite fall från huset bara!
 
Jag håller med mångstekta. Men 7000 för en platta låter billigt. Jag lät gjuta en lika stor platta i källaren, med armering. Formen behövde jag inte bygga, källarväggarna var formen. Allt kostade betydligt mer.
Om grunden under betongen inte är mycket väl förberedd med kompakterat bärlager och allt kommer plattan at spricka, helt säkert. I min källare är det inga problem men ute kommer vatten tränga in i sprickorna och frostspränger det.
 
Jag ska gjuta själv ! min altan det finns 3 väggar det behövs att gör en form på fram sidan bara. Jag behöver 3,2 kubikmeter 8,40 lång 3,80bred 10 cm tjock en kubikmeter betong som passar mitt projekt kostar 1265 kr plus 300 utkörning och 700 för de ska spola betong bilen det finns ingen möjlighet och spola hos mig det är asfalt.
4 kubik kostar 5063 ut körning 1200 armeringsjärn 1000 då blir 7263.
 
( Mångstekta) Jag ska luta en halv centimeter per meter möt gräsmattan så klart. Har du andra förslag ?
Tack !
 
nisse016 skrev:
Jag ska gjuta själv ! min altan det finns 3 väggar det behövs att gör en form på fram sidan bara. Jag behöver 3,2 kubikmeter 8,40 lång 3,80bred 10 cm tjock en kubikmeter betong som passar mitt projekt kostar 1265 kr plus 300 utkörning och 700 för de ska spola betong bilen det finns ingen möjlighet och spola hos mig det är asfalt.
4 kubik kostar 5063 ut körning 1200 armeringsjärn 1000 då blir 7263.
Tänk även på att det gärna ska vara tjockare ute i kanten och där stolpar osv ska stå så att du inte köra 10cm över hela.
Beställ även mer betong än du beräknat att det åtgår.
Det är billigare att hälla ut 500 liter som inte gick åt än att beställa 500 liter som fattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.