Vilken moln tjänst använder ni och vilken är bäst som privatperson? Jag skulle behöva lite hjälp eftersom jag inte är så insatt i frågan!
 
hsd
Norton om man har deras säkerhetsprogram annars kan microsoft eller google vara ett alternativ
 
Det är ju 15 GB gratis på Google drive än så länge räcker det för mig.
Funderar iofs på att betala 2$ i månaden så att jag får 100 GB istället så att jag kan ha en kopia av alla foton föromifall att nåt händer
 
Menar du för att lagra och dela dokument och foton eller för att drifta webblösningar?

Gissar på det första. Mina favoriter:

- Dropbox för det digitala hemarkivet och för allt musik(produktions)relaterat. Synkar automatiskt och fungerar som en vanlig mapp = funkar med alla program och filtyper. Ganska dyrt om man behöver mycket utrymme = jag använder det inte för foton. Superbra funktioner för att dela filer med folk, använder det mycket för att skicka filer som är för stora för mail.
- Google drive för checklistor, ekonomiska kalkylark och samarbetsdokument. Riktigt bra på samarbete eftersom man kan jobba i dokument samtidigt. Har blivit mer likt dropbox på senare år så nu kan man spara alla möjliga sorters filer. Delar utrymme av ditt gmailkonto om du har ett sånt.
- Flickr för foton. Flickr tappade ganska mycket när de köptes av yahoo och all utveckling stannade upp. Nu verkar de ha kommit igång igen. Stora fördelen är att man har obegränsat utrymme om man har ett betalkonto (250/år eller något sånt). Lätt att styra vilka foton som ska vara privata och vilka som ska vara publika. Lätt att dela foton med andra (även privata via hemlig länk). Vet inte om jag skulle välja en annan tjänst idag, men nu har jag ju alla mina GB foton där och bara ADSL, så att flytta skulle ta åratal.
- Backblaze för backup. Körs i bakgrunden och tar backup av hela datorn. Första backupen kan ta flera månader om man har långsam uppkoppling, men sen funkar den inkrementella väldigt smidigt.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Det var foton och sådant jag var intresserad av! Jag får väl kolla runt lite. Såg reklam för storegate. Någon son vet hur dom funkar?
 
hsd
det finns många att välja på men spara gärna personliga bilder å document på säkrare ställe
det är bara en tidsfråga innan hackarna sätter klorna i dessa molntjänster
 
Vad är säkrare? jag sparade dom tidigare på en extern disk som pajade. tur att allt fanns på datorn!
 
Det är två olika sorters säkerhet.

- Skydd mot dataförlust: ha alla viktiga filer på minst TRE platser. Olika datorer/hårddiskar/minneskort i samma hus = en plats. Jag har alla foton på en dator, servern i källaren, extern hårddisk, Flickr och Backblaze.
- Skydd mot stöld/intrång. Här är det bäst att bara ha t.ex. foton på bara en extern hårddisk som inte är inkopplad i en dator

Tyvärr går dessa två inte att kombinera. Jag prioriterar nummer 1 och har mina bilder på många ställen. Att mina bilder ska läcka ut ser jag som relativt osannolikt och inte av något värde för den som får tag i dem. Kanske annorlunda för kändisar...
 
j-o75 skrev:
Det var foton och sådant jag var intresserad av! Jag får väl kolla runt lite. Såg reklam för storegate. Någon son vet hur dom funkar?
Aldrig hört talas om. Vilket i sig är lite av ett problem när det gäller en molntjänst, små uppstickare kan försvinna när som helst och med dem dina filer (Storegate kanske är stora - jag har ingen superkoll på marknaden)
 
Man kan alltid kryptera sin backup innan den skickas till molnet. Finns färdiga lösningar för det, ex spideroak.
 
hsd
En del lagringstjänster snor materialet vilket användaren godkänt i och med användandet (appropå bilder som man inte vill ska spridas..)
 
D09
Jag köpte precis utökat lagringsutrymme ( 200g ) på icloud för att kunna säkra upp material som bilder, säkerhetskopior och dokument

200g är väl inte så mycket men jag blir inte riktigt klok på hur det funkar..

Vill ju kunna föra över direkt från enheterna för att hålla minnet rent på dom men jag är inte den mest begåvade när det gäller detta.

Icloud kanske inte är den mest lämpade?

Tänkte mest att det var ett starkt företag bakom som inte försvinner över en natt
 
hsd skrev:
En del lagringstjänster snor materialet vilket användaren godkänt i och med användandet (appropå bilder som man inte vill ska spridas..)
Nej, inga seriösa lagringstjänster gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.