Vill koppla in tvättmaskin och torktumlare i mitt badrum. Det finns 3 fas draget sedan tidigare, nu sitter bara ett 230V uttag där på en av faserna.

Jag vill ogärna borra i väggen för att koppla in ett uttag till. Ej heller använda en kopplingsdosa då jag inte vill klippa kontakerna på tvättmaskin och torktumlare samt att riktiga uttag är bra att ha.

Då man inte verkar få koppla in 2 faser på ett 2vägs uttag (eller ingen verkar tillverka ett 400V klassat uttag för bostadsbruk) så har jag nu hittat följande kombination som möjligen kan vara tillåten.

Dela nollan i väggdosan, montera en 2 eller 3 facks förhöjningsram och montera dit ett uttag på varsin fas i de två yttersta facken. Så skulle denna lösning fungera (elsäkerhetsmässigt korrekt) eller har jag missat något?
 
Du delar ju upp faserna i en dosa och använder två skilda uttag, nej jag ser inte något problem.
Nu får vis se om paragrafjägarna hittar något kryphål.

Protte
 
Det hade varit smart, ofta behöver man ju bara två uttag där men vill ha separata säkringar. Med typ säkringar som är hopkopplade (båda bryts om en stängs av) borde det vara säkert?
 
Barnrikehuset skrev:
Det hade varit smart, ofta behöver man ju bara två uttag där men vill ha separata säkringar. Med typ säkringar som är hopkopplade (båda bryts om en stängs av) borde det vara säkert?
Finns uttag med delad brunnständning,(2 uttag som har 3anslutningar vars (fas,nolla jord) dock är de inte tillåtna med 2faser. Det funkar likabra men det är bättre med förhöjningsram. Var noga med nollan och jord bara, lägg den i en gemensam klämma och varsin tråd ut till varje uttag,(gå inte mellan dem)
 
Kan man inte använda ett vanligt dubbelt uttag med brunnständning, dvs sådana uttag som har separata faser på uttag?
 
Jag vågar inte svara på om det är tillåtet eller ej, har dokumentationen på jobbet. Rent allmänt en dålig ide men det förekommer och är tillåtet att splittra en trefas eller tvåfasgrupp. Att du ska ha en trepolig säkring är det inget snack om. Har du Diazed blir det jobbigare, det förekommer att man använder en splittad grupp trots det men då måste man märka väl att uttaget ej blir spänningslöst med bara en säkring, men Jag avråder på grund av risken att någon tror att uttaget är spänningslöst med en urskruvad säkring. (Det förekommer att skyltar ramlar bort eller blir övermålade.

Så mitt svar blir nja. Med trepolig automatsäkring kanske, med Diazed inte lämpligt.
 
Det är inte ok, skälen är inte tekniska utan praktiskt elsäkerhetstänk. Är ett uttag, i detta fallet del av uttag spänningslöst ska man allmänt kunna anta att det gäller hela apparaten. Därför ska heller inte trefasig matning med överkoppling i uttagen användas där den sk "nödig kännedom" antas komma in vid byte, service och underhåll dvs i bostäder.

Delningen med separata vanliga uttag i ramar är ju utmärkt men även då bör man som nämnts se till att brytning sker samtidigt för delade gruppen, och det är ju enkelt numera med dvärgbrytare.
 
Av svaren dömma så verkar det som att en förhöjningsram skulle kunna fungera i mitt fall (kombinerat med en 2-polig dvärgbrytare och adekvat uppmärkning). Då undrar jag vidare exakt vilken förhöjningsram jag kan välja.

Jag har tittat på 2 facks ramar och undrar då om det är tillåtet att via det första facket gå vidare till andra facket med en fas ledare (ingen plintkoppling utan en kabel som kommer ut från bottenplattan och vidare till andra facket) ?

Har man 3 fack kan man ju gå in i bottenplatten i mittenfacket och sedan dra tråd åt höger och vänster till varsitt uttag. Men jag skulle föredra en lösning med bara 2 fack.

Den ram jag hittat som matchar resten av lägenheten

http://www.elko.se/2-fack/forhojningsram-2-fack-35mm-fv-article1182-582.html

har ingen mellanvägg. Skulle den fungera ändå? En 2 facks ram med mellanvägg och dragavlastade kablar känns mer rätt.
 
Ja, en obruten fasledare får dras så som du tänkt.

Det är mer intressant hur man hanterar N- och PE-ledaren, med hänsyn till om du har en tvåpolig säkring eller inte. I vilket fall är det en god ide att använda originaldosan som kopplingsutrymme, använda toppklämmor där för N och PE varifrån det utgår separata ledare till varje uttag. Det förhindrar att man av misstag bryter N- eller PE-kretsen vid byte av ena uttaget. En sådan lösning skulle jag se som ett krav om du inte har en tvåpolig säkring.

Ang skiljevägg så får du titta vad som blir berörbart med ena uttaget bortmonterad. En tvåpolig säkring underlättar.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Sätt tvåfacksramen mitt över dosan så är det ingen tvekan.
Dragavlastning till vad?
Mellanvägg, varför?
Dagens vägguttag är så pass beröringsskyddade att med rätt avskalning på trådarna går det inte komma åt något spänningsförande.

Protte
 
Min tanke med dragavlastning var om en fas gick genom det första facket och om man då pillade på det uttag som sitter där så finns ju möjligheten att man rycker loss fas kabeln om man inte hade en skiljevägg där faskabeln dragavlastades. Lite långsökt kanske.

Att sätta tvåfacksramen mitt på och mata de två uttagen med tråd från bottenplattan i de två facken låter som en vinnare (plus 2 pols dvärgbrytare).


Då är min sista fråga gällande detta om en elektriker får borra upp nya fästhål i botten på förhöjningsramen om de som redan finns inte passar (iom att ramen nu sitter mitt på ett uttag) ?
 
Hos oss satte elektrikern in ett 2-vägs uttag med separat brunnständning till TM/TT.
Fyra tråd drogs fram (2x fas, nolla och jord). Brunnarna kopplades med varsin fas till en 2-polig dvärgbrytare.
Han sa att det var godkänt om man har en 2-polig dvärgbrytare då båda brunnarna bryts när man bryter den. Samma sak hade inte varit ok med två separata 1-poliga dvärgbrytare.
Jag tycker det låter logiskt och ok.
 
Han missade nog att uttaget i sig inte är klassat för mer än 230 V. Men det är knappast någon fara för överslag eller genombrott i isoleringen.
Dessutom är det svårt att släppa det tveksamma i att mata ett o samma uttag med olika faser. Kanske blir det ändring på det i framtiden.
 
Men hur är det med 230V klassning? Varje brunn skulle ju använda spänningen mellan nollan och fasen för att få 230V. 400V får man ju om man tar spänningen mellan faserna. Finns det något tolkningsutrymme i någon lagtext/rekommendation för att kunna göra detta ?

ABB har ett trevligt 2-vägsuttag där fas plintarna sitter väldigt långt ifrån varann på de olika sidorna av uttagsbrunnarna. Om man skulle bryta fasbyglingen på detta uttag och sedan använda en 2-pols säkring så skulle det kännas betydligt säkrare än att behöva gå via en förhöjningsram bara för att få någonting som kan räknas som ett eget uttag.
 
Spänningsangivelsen gäller bara uttagstypen dvs Schuko och av den anledningen vore det inget problem att mata skilda brunnar med olika faser. Det är som sagt konventionellt elsäkerhetstänkande som gör att man ska undvika både mer udda splittade grupper allmänt och överkoppling av flerfasgrupper i uttag. Men med nutida flerpoliga dvärgar skulle man kunna tänka sig kryphål, dock skulle jag rekommendera att både jord och nolla isf kopplas separat så långt möjligt och kopplingar i de delarna sker med klämmor i dosan.

Envägare i ram som varit uppe blir perfekt och man behöver inte fördjupa sig i avdelningsbarriärer mm utan bara använda standardmaterialet rakt av.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.