Vi har tänkt bygga ett enplanshus och gillar mycket på Villa Hasseludden från A-hus, men allt kan ju förbättras :)
Har gjort en egen ritning, och vill gärna ha synpunkter på den!
Jag är lite tveksam på om arbetsrum (ca 6kvm) och allrum blir för små, kanske bättre att förlänga huset någon meter bakåt.
1436353567527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser helt klart genomtänkt ut, dock lite många dörrar i masterbedroom-delen, kanske går att omarbeta eller köra skjutdörr tex till badrummet & sovdelen samt skippa dörren till WIC? Alla nya hus ska ha ett stort skafferi , som Ernst sa ;)
 
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Det är ju bara dörren till toan och dörren till sovrummet där. Kanske inte syns, men det är två linneskåp precis vid öppningen från hallen, alltså ingen dörr. Tänker att det är smidigt med handdukar mm nära badrummet, men inte i badrummet pga fukt...
 
Stora badrummet är alltså allmänt, inte vikt åt master bedroom, även för gäster alltså.

Självklart skafferi! Ernst har så rätt där! :)
 
Ok. Känns ändå som att det vore smidigare att ha dörr innan linneskåpen och flytta dörröppningen åt vänster, flytta badrumsdörren runt hörnet och bygga större linneskåp på högra sidan?
 
Ingång till badrum från sovrummet menar du? Vet att det är väldigt populärt nu, men vi vill inte ha "trafik" i sovrummet, och har därför aktivt valt bort det.
 
Jaha, jag trodde det var tänkt som ert privata badrum, inte för gäster mfl?
 
Nej det tänkte vi inte, med tanke på hur långt det är till den andra toan från hallen/ vardagsrummet.
 
Personligen tycker där är en del "hall" kvar i huset, har ni någon speciell tanke med den som går tvärs genom från entrén till sovdelen? Annars skulle ju klädkammarna lika väl vara garderober ut mot hallen och rummen.
 
Vet inte riktigt om jag förstod vad du menade, det blir ju tyvärr lite korridor genom huset, vet inte hur jag skulle kunna bygga bort det. Jag har valt att behålla de två klädkamrarna då det känns som att de rymmer mer än vanliga garderober. Man kan ställa in en resväska eller låda på golvet osv. Vill inte ha "hundra dörrar" i korridoren, utan kunna använda väggarna att hänga tavlor, ställa nån byrå eller liknande längs väggarna istället.
Den lilla hallen som blir utanför badrum / stora sovrummet tänker jag som lite insynsskydd, att man inte ser rakt in i badrummet från vardagsrummet och matplatsen och inte heller rakt in till sängen från entré eller kök. Man kan gå osedd mellan badrum o sovrum.
 
Någon som har nån åsikt som köket? Till vänster om spisen är en viking 30 (smal vedspis) och på andra sidan väggen i vardagsrummet står en kamin. Vi bor på landet och vid strömavbrott klarar vi få att både värma del av huset och laga lite mat. Förutom för mysfaktorn förstås!
Hörnet vid kylen /köksbänken blir inte konstigt, men jag tänker att man kan ha Micro i hörnet som bildas på bänken. Under bänken för trångt för hörnskåp med karusell så det blir ett tomt hörn och en öppen hylla under bänken istället. Räknar med att vi kommer ha skåp så det räcker ändå.
Tänkte skippa överskåp och istället ha någon öppen hylla och lådor istället för underskåp. I skafferiet får lite större grytor och matberedare mm plats. Har även en skänk som jag tänker får agera förvaring för större fat och skålar och annat skrymmande. Den tänkte jag ha vid sidan av frysen, mot altandörren.
 
Man kommer ju delvis kunna se in i badrum från vrum när det inte är en dörr innan linneskåpen!? Känns som en onaturlig lösning därinne i min värld :( Ang köksbänk i hörnen vid kyl & frys kanske ni kan ställa skåp direkt på bänken, finns en del snygga lösningar.
 
Ja det är kanske en dum lösning... Tackar för synpunkter!
 
Hemmakatten
Vardagsrumsdelen känns lite trång. Den kan inte vara mer än ca 3 m bred. Att då sitta i soffan och titta på spisen och in i köksdelen är inte lockande. Jag skulle dra in kökshalvön en bra bit och sätta spisen mot väggen till höger. Det är ingen höjdare att ha spis mitt i rummet och en stor fläkt som hänger ner och skymmer. Vid spisen står man inte så mycket, det tar betydligt mer tid att hacka, skära, knåda mm. Blir vardagsrummet bredare kan man flytta soffan så man får utsikt.
 
Det är kanske pga den dåliga bilden (önskar jag hade en fint datagjord planlösning med mått...) men det är en hel vägg mellan kök och vardagsrum. Det är bara biten med barstolar på änden som är en halvö. Original ritningen var med öppen planlösning och spisen i köket, vilket jag håller med om inte är särskilt kul utsikt från soffan. Här har jag istället tv och braskamin som utsikt från soffan och ut genom matrummet fönster uteplats och trädgård.
Mellan väggen bakom soffan till motstående vägg med tv o braskamin är det 3,70. Det måttet är från a-hus originalritning. Mätte på vårt nuvarande vardagsrum, och det är 4,70 mellan soff- o tv-vägg... Och det är ju inte särskilt stort... Tack för att du uppmärksammade det! Om jag flyttar väggen och gör köket smalare, det är nog onödigt brett mellan diskbänk och spis- vad för mått bör det vara där för att vara lättarbetat och ändå med luftig känsla? Det är planerat en liten ho i bänken med spisen, vet ej om det syns? Passagen mellan bänken vid vedspisen och skafferi är nu ritad till 1,40. Hur mkt smalare kan det göras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.