Hej!

Jag har tänkt regla ner innertaket och sätta gips med infällda spottar. Har förstått att de flesta (alla?) 220V kräver minst 10 cm avstånd mellan gips och tak (spont). Hur gör man bäst för att få ner reglarna så långt? Ska man ha 10 cm djupa reglar, och hur får man fast dem bäst i så fall? Eller ska man sätta reglar i två lagers "rutmönster"?

Antar att man fräser/borrar ut där vp-rören ska gå.

Vänliga hälsningar Elin
(Heja hockeygrabbar, OS-final!!!)
 
Hej Kloka Elin,

Jag är själv i samma sits som du. Skall nämligen sänka taket i köket för att få plats med spottar.

Hittade den här PDF någonstans i det här forumet. Det har skrivits mkt om hur man gör men man orkar inte sålla igenom hela avd för att hitta just det man letar efter ;)

Här har du en guide till det efterfrågade.

Mvh Vidir och lycka till :D

:( Funkade inte att skicka var för stor. Skicka ett PM så mailar jag den till dig direkt.
 
kör plåtreglar och använd 12v spottar.. dom får du montera själv ::)
 
Vårt tak var edn sänkt när vi köpte huset. Efter att ha slitit ner panelen så såg det ut som på bilden. Fungerade fint att sätta gips och spottar i detta ramverk. Dom hade visserligen både plåt och trä men det fick sitta kvar som det var.

Uffe
 
  • IM000750.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket och spottar på plats. När detta var fixat så revs resten av köket.
 
  • Bild_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
norrlandshus_sthlm skrev:
kör plåtreglar och använd 12v spottar.. dom får du montera själv ::)
Man får faktiskt inte montera 12 v spottar själv... Traffon vill ju ha 220 v eller hur.. Det är en fast installation..
Sen finns det 220 v spottar som inte behöver så mycket luft över sig... Vi köpte Ikeas till badrummet... Om jag inte minns helt fel var det 5 cm som var kravet uppåt på dem...
 
  • Huset_005b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla inlägg. Finns det någon mer tråd i ämnet? Vidir hade en Pdf.. vill ha med.. *ler*
 
Ja, den pdf:en är även jag intresserad av :D
 
schhhh... men man kan ju säga till en trikare att sätta dit ett urtag under undertaket... scchhh ;D
 
Intresserad utav den pdf filen jag med Mvh Nevzad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.