Vi har gräft själva och skall nu lägga makadamm på och armering och ramar osv. Betongfirman skulle sedan komma med betongen och göra allt arbete med det. Nu visar de sig att de kan inte innan jul....*suck* Hur svårt är det att göra de själv? Om betongen kommer och blir i sprutad men men skall vibrera och allt vad det är själv. Det skall inte vara ngt avlopp i grunden ingen el eller annat men golvet skall ju byggas där på sedan. Hur "noga" är det? Betong bli väl jämt av sig självt? Eller? vad ska man tänka på innan man tar beslut? Det är ju skit att vänta tills i vår!!! Ja det går ju knappt.... bor på liten ort så nästa firma är låååångt borta.....
 
frokenb skrev:
Vi har gräft själva och skall nu lägga makadamm på och armering och ramar osv. Betongfirman skulle sedan komma med betongen och göra allt arbete med det. Nu visar de sig att de kan inte innan jul....*suck* Hur svårt är det att göra de själv? Om betongen kommer och blir i sprutad men men skall vibrera och allt vad det är själv. Det skall inte vara ngt avlopp i grunden ingen el eller annat men golvet skall ju byggas där på sedan. Hur "noga" är det? Betong bli väl jämt av sig självt? Eller? vad ska man tänka på innan man tar beslut? Det är ju skit att vänta tills i vår!!! Ja det går ju knappt.... bor på liten ort så nästa firma är låååångt borta.....
Prata med en lokal snickare och se om inte de kan hjälpa dig en dag. 1-2 mans byggfirmorna är snickarna allt i allo och gör sådana jobb själva. det behöver alltså inte vara en specifik betongfirma.
 
S
Vad gäller det för sorts grund?
 
steelis skrev:
Vad gäller det för sorts grund?
En betonggrund, gjuten platta på mark ca 30 ca med såndär frigolit botten och armering.
 
S
frokenb skrev:
En betonggrund, gjuten platta på mark ca 30 ca med såndär frigolit botten och armering.

Ok..då har jag inget svar :-/
 
Mikael_L
Det kanske blir lättare och slätare med självkompakterande betong, det sägs iaf att det inte behöver vibreras och att ytan blir slätare.
(sen kanske det inte är helt fel att vibba lite ändå, men man behöver kanske inte vara lika noga då, antar jag)
När jag i någon framtid ska bygga själv kommer jag överväga att använda det. Men det kommer givetvis att delvis bero på om jag kontrakterar en betongkille eller inte, och vad han(/hon?) då rekomenderar.

Men i din situation tycker jag att du ska åtminstånde snacka med betongfirman om SKB, och höra om deras åsikt om produkten.
Jag tycker man ska fråga dom man köper sina saker från ganska mycket, sen kan man filtrera lite i informationen i efterhand, men jag tror att dom ofta kan sina produkter bra och vill att jag, som deras kund, ska vara nöjd efteråt.

Om betongen inte fyller ut ordentligt i formen, med luftfickor och sånt är det "katastrof", men om ytan inte blir jämn är ingen stor sak, du får flytspackla och/eller slipa, det blir dyrare och tar lite tid, men plattan är fullt användbar.

Lycka till //ML
 
Mikael_L
Jag vill också hålla med Linnex, kan du bara få tag i någon slags hantverkare som varit med någon gång och gjutit är det mycket värt.
 
Snailman
När vi byggde garage hyrde vi en en sån där eldriven stav som vibrerar, finns det någon uthyrningsfirma i din närhet, de brukar ha skylifts, och allt möjligt att hyra ut, vi hyrde tom en vibrerande balk som räckte över hela grunden (dubbelgarage) sen hade vi nån sorts slipmaskin för betongytan oxå. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.