Jaha, så står man här då med ett "ruckel" som skall renoveras. Frågorna hopar sig som gamar kring en rutten antilop. En av frågorna gäller det här med golvvärme. Vi är lite inne på vattenburen golvvärme istället för elvärme. Finns det någon som har erfarenheter och/eller kunskap om skillnader/fördelar/nackdelar sätten emellan?

 
Hej.
Jag antar att du menar skillnad mellan vatten och elburen golvvärme. Jag är ju inte opartisk eftersom jag för fullt installerar vattenburen golvvärme. Som jag ser det beror det på om man har (eller avser att bygga) ett vattenburet system i huset. Om man har det så ger det ju en frihet att välja energikälla såsom värmepump, el, olja ved mm mm för att driva sin golvvärme. Elslingor är ju enklare att installera om man tex bara vill ha lite mysigt varmt om fötterna i ett badrum. Men elen e ju inte gratis och lär ju inte bli billigare. Jag känner inte till någon som installerat elgolvvärme i ett helt hus.
Kanske gav det nåt.
Mvh Tommy
 
Tack för ditt svar Tommy. I och med att jag byter till bergvärme så blir alltså vattenburen golvvärme det billigaste alternativet. Blir det även det bästa eller finns det skillnader mellan vatten och elburen golvvärme?

Jobbar du i Stockholmsområdet?
 
Ett tips om Ni funderar på golvvärme i ett gammalt hus - glöm inte att beakta kondensrisken på fönsterrutor.

I längden är vattenburet billigare (för större ytor). Vatten har ofta större investeringskostnad.
El bygger lägre än vatten. Kolla ev magnetfält på elen.
 
Hej igen. Nope jag håller till i södra dalarna (Borlänge). Jag helrenoverar ett 1 1/2 plans-hus byggt 1924. Jag kommer att lägga in vattenburen golvvärme på nedre plan och ha mina fina gamla radiatorer på övre plan. Förutom bygghöjden reagerar ett elgolvvärmesystem snabbare än ett vattenburet vid temperaturomslag. Elen är ju betydligt enklare att installera, jag skall inte sticka under stolen med att det är bökigt, hellst i badrum med alla avlopp är det svårt att få till glespanelen till golvärmeslangen. En elkabel böjer du ju fritt. Tänk på att i rum med klinkergolv bör man även ha lite värme på på sommaren, annars blire kallt om tassarna. Nu måste jag dra iväg och handla lite byggmateriel till midsommarhelgen ;D
Mvh Tommy
 
Lite kort bara....jag kan förstå, motvilligt, att man lägger elgolv i en toa eller mindre badrum. Men att lägga elgolvvärme på större ytor är helt orimligt. Det spelar ingen roll hur man värmer huset, i med rören och se till att värma vattnet på det för stunden lämpligaste sättet.
 
>>ledighetskomitten - i och med att det bara är garageporten som kan användas så torde inte bli några problem med fönstren eftersom de skall bytas ut, eller?
Magnetfält på elen? Påverkar den den vattenburna golvvärmen och i så fall hur?
Det där "byggmaterialet" du skall/har handlat köper du inte på brädgården va? Glasbanken?

>>tommiz o MathiasS - är det alltså totalekonomiskt bättre att välja vattenburen golvvärme om man kan ta de där centimetrarna extra på golvhöjden
 
Ja, utan tvekan!!!

Jag tror inlägget om magnetfält avsåg elslingor. Vattenburen golvvärme avger inget sånt. Faktiskt så var jag på bygghandeln 16.30 i torsdags. Fick en hel del gjort i helgen, det blidde bara fredag em som var ledig.
Mvh Tommy
 
Fredarn skrev:
>>ledighetskomitten - i och med att det bara är garageporten som kan användas så torde inte bli några problem med fönstren eftersom de skall bytas ut, eller?
Magnetfält på elen? Påverkar den den vattenburna golvvärmen och i så fall hur?
Det där "byggmaterialet" du skall/har handlat köper du inte på brädgården va? Glasbanken?

>>tommiz o MathiasS - är det alltså totalekonomiskt bättre att välja vattenburen golvvärme om man kan ta de där centimetrarna extra på golvhöjden
Totalekonomiskt anser jag följande gälla:

Det är dyrare att installera v-buren gv.
Värmer du vatten med el (elpanna) är det lika dyrt med vattenburen golvvärme som med elektrisk.
Värmer du vattnet med värmepump eller pellets är driftskostnaden mycket lägre för ett v-buret värmegolv.
Vattenrör i golvet ger dig frihet i framtiden. Vatten är ett bra sätt att distribuera värme.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.