Thomas_Blekinge skrev:
VVS är mycket svårare men där finns inte denna diskussion.
Finns inga krav på behörighet för att moka rör heller, betydligt svårare att ha ihjäl någon eller bränna ner något med en tokig vvs-installation. Läckande hetvatten annonserar sin närvaro högst betydligt.
Vad som är lätt eller svårt varierar ju, mina rörmokerier blir inte så jättesnygga...
 
Mikael_L
[QUote fnilhe1;2268926]...Kan inte vad lagen säger men...[/QUOTE]
Lagen är inte direkt tydlig på denna punkt (eller någon annan specifik del av installationen, det slås endast fast att installation av starkströmsanläggning är behörighetskrävande.

Men elsäkerhetsverket har bedömt montage av rör, slang och dosor som behörighetskrävande och då ESV har stöd i lagen för att utfärda ytterligare (och mer detaljerade) föreskrifter som blir gällande såsom lag kan man med fog påstå att ESV har en ganska stor rätt att uttolkare lagen.

Men helt säkra kan vi dock ej bli förrän denna gränsdragning har testats i domstol, helst HD eller åtminstone hovrätten.

Men tills vidare ställer jag mig på samma sida som de som tror att rörförläggning faktiskt är behörighetskrävande.

I vilket fall är det nog högst osannolikt att en åklagare kommer dra ett sådant här mål som första mål i Sverige med elinstallatörsförordningen som lagrum. Bättre att välja något mer säkert café.


Vad det gäller ditt utförda hempul så ser det inte så mycket värre ut än vad jag sett yrkesverksamma åstadkomma ibland.

Genomspikningsskydd har jag aldrig sett någon sätta i en sådan där installation, har aldrig själv gjort det, inte ens övervägt.
Jag har inte uppfattat det som något krav. Med kabel löst i vägg är det dock nog så.


Det jag reagerar mest på är ordningen på dosor/rör.
Själv hade jag dragit matning till dosan vid taket och sen därifrån ner till vardera uttaget.

Sen är det 20cm ög som är brukligt idag, men sitter befintliga uttag på 30 eller vill du av en eller annan anledning ha den höjden så går det naturligtvis bra så också.

Jag hade också borrat genom lite närmare de stående reglarna så slangen inte gått så mycket slalom utan rakare, inte heller genat så mycket där uppe, utan lite mer rakt upp och sen mer rakt horisontellt.
Är dosorna för dubbelgips? Ser så ut.
Har du satt dom rätt? Jag tycker det ser lite fel ut.


Det där är inget jag själv skulle vägrat slutföra, men det innebär inte någon garanti på att du hittar en elektriker som tar vid. De är liksom inte tvingade att göra jobb. De kan kort och gott neka att göra ett jobb hos dig av vilken anledning som helst, ja helt utan anledning också.
Men jag tycker nog att det bör gå att hitta någon som tar vid.

Ja annars får du väl helt enkelt fortsätta och göra resten själv också.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Sen är det 20cm ög som är brukligt idag, men sitter befintliga uttag på 30 eller vill du av en eller annan anledning ha den höjden så går det naturligtvis bra så också.
.
Blir tight med 200mm om man ska ha almogesockel, vi körde på 250mm till Centrum på dosan från golvet
 
Mikael_L skrev:
Ja annars får du väl helt enkelt fortsätta och göra resten själv också.
Nu vill jag givetvis inte uppmana till hemmapul men då TS uppenbarligen redan slagit in på brottets bana så...

Det svåra, dvs planeringen och rördragning, är ju redan gjort. Ett dagisbarn kan stoppa FK i rören och att montera ett nytt vägguttag i en dosa är ju egentligen enklare än att byta ett befintligt, vilket man faktiskt får göra...

Edit: Slang var det nog och inte rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yocko
  • Laddar…
Kan en behörig elektriker delegera ut jobbet att dra slang och dosor utan en massa pappersjobb?
Alltså muntligt?
 
Thomas_Blekinge skrev:
I Elinstallatörsförordning (1990:806) står ingenting om att rörinstallationen är en del av el-installationen. Påståendet att rördragningen är behörighetskrävande verkar vara dåligt underbyggd.
Men jag tycker att rördragningen i bilderna är dåliga men argumenten som framförts tidigare.
Men jag vägrar bestämt att inse att rördragning kräver behörighet!!!
håller med... vem f*n ska bevisa vad man tänkt när man drog rören, de kan ju vara avsedd för nätverkskabel tex
 
Varför inte dra utanpåliggande?
Slangen som kommer ut från strömbrytaren är ju ändå redan utanför väggen?
 
tommib
Att hävda att rören har något annat syfte än att vara del i en starkströmsanläggning är ju lite tramsigt. Då kan jag lika gärna dra i FK också och hävda att den ursprungligen var tänkt för MODBUS. Lagstiftningen är som den är och jag sällar mig till dem som tycker att rördragningen är behörighetskrävande. Det är ändå som Alfredo säger, planeringen är det svåra. Att dra i tråd och skruva upp uttagen kan vem som helst göra.

Jag håller med om att lagstiftningen är korkad och borde ändras. Flera behörighetssteg och individuell behörighet tack. Men den åsikten ändrar inte den nuvarande lagen (än). Att det är endel "behörighetstrams" på forumet beror dels på att forumreglerna säger att man inte får uppmuntra till lagbrott, dels att vi har brott som heter anstiftan och medhjälp (även om det är löjligt långsökt att tro attnågon ska bli lagförd på den grunden).
 
jag har precis dragit vp-rör till nätverket i vardagsrummet.
 
nino skrev:
Kan en behörig elektriker delegera ut jobbet att dra slang och dosor utan en massa pappersjobb?
Alltså muntligt?
I det närmaste, det ska fyllas i ett papper som stoppas i en pärm och där får det ligga.
https://www.byggahus.se/el/225244-dra-el-sjalv
http://www.elsakerhetsverket.se/and...llator/Undantag-fran-anstallningsforhallande/

Det har dock aldrig provats vad jag vet.
Den svåra biten är nog att hitta en elinstallatör som går med på detta. Det måste ju finnas några fördelar, utan att han tar någon risk. Det går ju inte att slentrianmässigt delegera jobb utan att elinstallatören har kontroll på vederbörandes kunskaper och färdigheter. Han riskerar sin behörighet om det finns ett papper på att han delegerat jobb till någon som inte haft den rätta kompetensen, om detta leder till en skada.

Samtidigt är det ju en öppning till en högre elsäkerhet i det att hempulare inte agerar helt på egen hand.
 
Att säga att rören är till nätverk avslöjar sej ganska fort. Det syns hur helheten är gjord tex placering, rördragning.
vid nätverksinstallationer har man inga kopplingsdosor.
Lika så vid infälld data, så brukar man ha uttag för el brevid... brukar också vara infälld...

Att sedan säga att det inte går att få tag på en eletkriker när jobbet ska göras, tyder på dålig planering.
att jobbet sedan ska göras under semestertider kräver ännu mer planering och bokning av hantverkare.

Tycker detta om rördragning diskuterats nog mycket.
det är behörighetskrävande och kommer förmodligen så förbli.

här kan man diskutera hur det ska göras, kan vara bra för fastighetsägaren att ha lite kunskap om detta så han kan få en förståelse varför elektrikern gör på ett visst vis, eller kanske kan fråga eller påpeka om något ser galet ut.
 
HSP skrev:
Tycker detta om rördragning diskuterats nog mycket.
det är behörighetskrävande och kommer förmodligen så förbli.

här kan man diskutera hur det ska göras, kan vara bra för fastighetsägaren att ha lite kunskap om detta så han kan få en förståelse varför elektrikern gör på ett visst vis, eller kanske kan fråga eller påpeka om något ser galet ut.
Vad går gränsen för rördragning? Om jag t.ex. ska renovera ett rum, byta ut enkelgips till dubbelgips, vilket innebär att strömbrytare till taklampa och uttag påverkas. Får jag då byta apparatdosorna från enkelgips till dubbelgips modell, allt annat likvärdigt? Eller krävs det behörighet för det? Jag får ju byta strömbrytare och uttag t.ex.
 
Nej man får inte byta dosor utan behörighet.
Det finns andra lösningar i stället för att byta dosa, förhöjningsringar.

De här är vad som inte är behörighetskrävande. Allt annat är behörighetskrävande!
All text nedan ät från elsäkerhetsverkets hemsida.


Elarbeten du får göra själv (och några goda råd på vägen ...)

Byta trasig propp (säkring) och återställa utlöst automatsäkring

Om proppen går på nytt finns det ett fel som måste åtgärdas. Kontakta en elinstallatör om du inte själv kan hitta felet. Trasiga proppar ska slängas – försök aldrig att reparera dem.

Byta glödlampor

Se till att den nya lampan inte har högre effekt än den som anges på armaturen, till exempel: ”Max 60 W”. Var även noga med att följa övriga anvisningar som finns på armaturen. Det är speciellt viktigt när det gäller användningen av toppförspeglade lampor och halogenlampor.

Montering av skarvsladdar

jordtecknetOm du sätter ihop en skarvsladd som ska användas i ett jordat uttag, måste alla delar till skarvsladden vara i jordat utförande. Glöm inte att kontrollera den grön-gula skyddsledaren så att den verkligen sitter fast ordentligt på rätt ställe Den får aldrig anslutas till någon annan anslutningsskruv än den som är försedd med en jordsymbol.

Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)

Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)

Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet.

Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder

Det du får göra själv i dessa utrymmen i bostäder, under förutsättning att du har kunskap om det, är att byta ut en fast ansluten ljusarmatur eller att fast ansluta en ljusarmatur där det finns elledningar framdragna. I övrigt ska du höra av dig till en behörig elinstallatör.
 
  • Gilla
SkäggHaddock
  • Laddar…
Ibland undrar man om inte dessa regler är skapade av branschen för att skapa fler jobbtillfällen
 
  • Gilla
killernils och 2 till
  • Laddar…
Lite med rördragning att göra, denna diskussion är lite rolig, när man har sett något tv program från kanada där man drar elen utan rör i väggarna och vem som helst får installera el, bara den besiktas efteråt av en behörig el-besiktare.

De verkar ha exakt samma problem där som här, man fixar elen själv, för att man inte har råd eller tid att vänta på en elektriker, och ibland blir det helt fel, men de har iaf möjligheten att få den godkänd om de vill och kan.

Och ett av problemen jag ser är att oberoende vem som har gjort elinstallationen är det fastighetsägaren som är ansvarig, tom om det är en elektriker som gjort installationen. Finns skräckhistorier(läst minst en här på forumet) om hustillverkare som gjort direkt livsfarliga elinstallationer och den enda som råkar illa ut är fastighetsägaren om/när han anmäler det till elsäkerhetsverket. Lagen verkar finnas mest till för att få de som har respekt(eller är rädda) för lagen att skapa arbetstillfällen, inte för att få säkra elinstallationer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.