Thomas_Blekinge skrev:
I Elinstallatörsförordning (1990:806) står ingenting om att rörinstallationen är en del av el-installationen. Påståendet att rördragningen är behörighetskrävande verkar vara dåligt underbyggd.
Men jag tycker att rördragningen i bilderna är dåliga men argumenten som framförts tidigare.
Men jag vägrar bestämt att inse att rördragning kräver behörighet!!!
Vissa är bra envisa, men faktum är att även detta är ett behörighetskrävande arbete oavsett vad man tycker.
 
Det blir en lite märklig gråzon. Rördragningen är behörighetskrävande om den är tänkt att använda i en elinstallation. Men om man drar rör i något annat syfte - nätverk eller dolda högtalarkablar t.ex. - så är det inte behörighetskrävande.

Men vad händer då om man drar rör för "annat syfte", men senare drar el i dem?

Behöriga elektriker har sällan nåt emot att dra om elen i gamla hus. Detta utan att ha en aning om vem som dragit rören från början.

Hur funkar det förresten på husfabriker, där man bygger moduler med fördragen el? Är det alltid behöriga elektriker som monterar elen i modulerna?
 
andersmc skrev:
Är det alltid behöriga elektriker som monterar elen i modulerna?
Självklart! :rolleyes:
 
andersmc skrev:
Hur funkar det förresten på husfabriker, där man bygger moduler med fördragen el? Är det alltid behöriga elektriker som monterar elen i modulerna?
Ja, samma regler gäller här.
 
Krävs också behörighet för att montera regler som rören ska monteras i? Och vem får borra hål för dosorna?
Jag kan vara jävligt envis men jag kan inte hitta något i Elinstallatörsförordningen som säger att rördragningen kräver behörighet. Men någon kanske kan visa mig.
Bara för att många tror att en viss sak är på ett visst sätt så behöver det inte vara så.
 
Läs elsäkerhetsverkets behörighetsföreskrifter, ELSÄK-FS 2013:1, 3 §. Där står inte vad som är behörighetskrävande, utan vad som inte är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Krävs också behörighet för att montera regler som rören ska monteras i? Och vem får borra hål för dosorna?
Jag kan vara jävligt envis men jag kan inte hitta något i Elinstallatörsförordningen som säger att rördragningen kräver behörighet. Men någon kanske kan visa mig.
Bara för att många tror att en viss sak är på ett visst sätt så behöver det inte vara så.
Elinstallatörsförordning går ju inte in på detaljnivå. Där står inte att exempelvis installationen av en elcentral är behörighetskrävande, vilket nog de flesta anser.

Jag vet inte var man kan hitta "svart på vitt" att exempelvis dosor är behörighetskrävande. Dock är ju både rör och dosor en del av det "isolerande skiktet" som skiljer strömförande koppar från omvärlden. Jag kan därför tycka att det är rätt naturligt att se dessa komponenter som en del av elinstallationen och därmed behörighetskrävande.

Bättre svar kan jag inte ge men det kan säkert någon annan. :)
 
Men om ett antal personer med viss trovärdighet pga tigare inlägg påstår samma sak så bör det i alla fall vara
betydligt mer troligt att det är rätt, än om någon som genom sina inlägg visat relativt begränsade kunskaper tror något.
 
@Thomas, sluta dock inte med dina egna installationer, du gör antagligen ett bättre jobb än de flesta hantverkare ;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
andersmc skrev:
Hur funkar det förresten på husfabriker, där man bygger moduler med fördragen el? Är det alltid behöriga elektriker som monterar elen i modulerna?
Det behöver ju inte vara behöriga elektriker. "Elektriker" är inte en skyddad titel och inga formella krav på kompetens ställs på den anställde som kopplar. Det räcker att det finns en behörig på företaget som ansvarar för arbetet.
 
  • Gilla
Riala
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
@Thomas, sluta dock inte med dina egna installationer, du gör antagligen ett bättre jobb än de flesta hantverkare ;)
Undrar om du driver med mig.
Egentligen är diskussionen lite överflödig. Mig veterligen har ingen blivit straffad för brott mot elsäklagen. Hörde idag att under hundratalet har blivit straffaede för nedskräpning under ett år eller etthalftår så elsäklagen verkar vara totalt tandlös.
Jag har full respekt för de kunniga här i forum och jag är glad för alla goda råd. Jag har själv lärt mig många nya saker. Men detta behörighetssvamlet irriterar mig en aning. VVS är mycket svårare men där finns inte denna diskussion.
Låt oss lekmän göra den enkla elen själv och sedan finns det svårare saker där man verkligen behöver fackmän. Och jag själv betalar gärna en peng för någon som kan göra en riktig snygg elinstallation. Sneda kablar kan jag göra själv.
 
Parallell fråga: Regelverket definierar det som behörighetskrävande att dra/klamra fast tomslang i väggar/tak; Gäller samma regler när man lägger gul-tom-rör("Kabelskyddsrör") i backen? Eller är det okej att vara "vanlig" grävmaskinist i det fallet? Antar att det röret inte har något isolerande syfte, vilket väl blir fallet med Flexslang och FK?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om du driver med mig.
Egentligen är diskussionen lite överflödig. Mig veterligen har ingen blivit straffad för brott mot elsäklagen. Hörde idag att under hundratalet har blivit straffaede för nedskräpning under ett år eller etthalftår så elsäklagen verkar vara totalt tandlös.
Jag har full respekt för de kunniga här i forum och jag är glad för alla goda råd. Jag har själv lärt mig många nya saker. Men detta behörighetssvamlet irriterar mig en aning. VVS är mycket svårare men där finns inte denna diskussion.
Låt oss lekmän göra den enkla elen själv och sedan finns det svårare saker där man verkligen behöver fackmän. Och jag själv betalar gärna en peng för någon som kan göra en riktig snygg elinstallation. Sneda kablar kan jag göra själv.
Eh, nej? Jag är nog den första att tycka detta paragrafrytteri är överdrivet. Elektriker har gått en kurs, inte som en ingenjör direkt som faktiskt förstår fysiken bakom.

Dock är det en skillnad på VVS och el, vvs dödar oftast inte om man gör fel
 
byggsson skrev:
Parallell fråga: Regelverket definierar det som behörighetskrävande att dra/klamra fast tomslang i väggar/tak; Gäller samma regler när man lägger gul-tom-rör("Kabelskyddsrör") i backen? Eller är det okej att vara "vanlig" grävmaskinist i det fallet? Antar att det röret inte har något isolerande syfte, vilket väl blir fallet med Flexslang och FK?
Ska rören innehålla starkströmskabel så är det behörighetskrävande. Vissa typer av kabel kräver skyddsrör. sedan är det mer faktorer att ta hänsyn till. slät eller korrigeradinsida, dimension, marktryck. förläggningsdjup. återfyllningsmaterial, varningsband, risk för inträngade vatten mm.


de grävmasinister jag känner som gör detta arbete har en BB3 behörighet.
Obs, Grävmakinisten väljer inte kabeltyp, eller area,

här finns en utbildning.
http://www.teknikutbildarna.se/kurs...ldningar/begransad-behorighet-bb3-kabel-mark/
 
Redigerat:
  • Gilla
PO_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.