Hej alla glada,
Vi har målat en hel del med linoljefärg i vårt hus, och vi är ytterligt förundrade över att det knappt går att få tag på linoljefärg i färgfackhandeln eller på byggvaruruhusen. De som har något har ytterst få produkter till helt horribla priser. Andra handlare lever i tron att linoljefärg är förbjuden eller är giftig på något sätt.

Ju mer jag läser om olika sorters färgtyper, desto mer får jag intrycket att linoljefärg i många avseenden är överlägsen moderna färger. De enda nackdelarna som vi har märkt av hittills är längre torktid och att det krävs tre lager.

Varför är inte linoljefärg en mer frekvent använd produkt än den är idag?
 
  • Gilla
gasolgrill
  • Laddar…
Det är absolut inget fel på linoljefärg men kräver ju mer jobb av den som håller på och målar och människan är ju av naturen lat och vill att allt ska gå fort.
 
Byggindustrin vill ha en färg som går fort att smeta på och torkar fort, dessa egenskaper är överordnade allt annat.
 
Det finns i och för sig lösningsmedelsfri linoljefärg, men i många fall så ska man ju späda med terpentin eller nafta och det är inte alla som gillar att hålla på med såna grejer.
 
Jag tror både Stefan N och Fotografen har rätt. Vi har alldeles för bråttom idag.

Mitt hus är byggt 1907 och jag håller på att ersätta alla moderna färger interiört med linoljefärg. Det är inte dyrare om man handlar på rätt ställe.

Linoljefärg är nästan alltid lösningsmedelfri - i alla fall för inomhusbruk. Använder man lösningsmedel så är det naturprodukten terpentin som är bäst.
 
Det där med byggindustrin stämmer nog bra. Fast med viss planering så borde det inte ta så mycket längre tid.
 
Vi målade utan terpentin eller andra lösningsmedel. Det enda man kan tycka något om är
möjligen zinkvitt som finns i färgen.
 
Fast jämfört med all algtvätt som folk sprutar på sina hus varje år så är väl en smula pigment en "piss i nilen" i jämförelse....
 
Jag skulle vilja säga att det är såhär - som med resten av världen så går utvecklingen framåt (beroende på vem man frågar) även på färgfronten. Linoljefärg har länge varit, och kommer säkerligen att bestå, som ett alternativ för husmålning. Det är beprövat, och det funkar, men inget har hänt med färgen sen 1800-talet. Å andra sidan har det väl inte hänt så mycket med svenskt timmer heller, men som noterats i tråden är det industrin och användare som vill ha snabbare och lättare färger; med längre underhåll, större kulörutbud, och så vidare.

Volvo gör tyvärr inte PV längre, utan ska du handla från vanliga bilaffären så blir det något nytt påfund. Men, asfalten är den samma, så om du absolut vill får du köpa eller bygga ihop en PV, T-Ford, eller vad du nu vill åka runt med. Har de rullat i 70 år, så lär det ju inte vara något större fel med dem? Plus att det är enkla konstruktioner som man förstår sig på och kan mecka med själv vid behov.

Edit:
P.S. Hoppas att linoljeraggare är en riktig kultur ;)
 
Tack för input...
Man får väl förmoda att en en ny V70 är en bättre produkt än vad en PV var när den såldes ny.
Så verkar inte fallet vara med färg.
Det är som redan nämnt fokus på att applicering och
torktid ska optimeras, medan hållbarhet och skydd för det material som målas kommer i andra hand.
Då handlar det inte om produkutveckling mot bättre produkter utan mot större marginaler för distribuerande och applicerande led.
 
Pontstone skrev:
Man får väl förmoda att en en ny V70 är en bättre produkt än vad en PV var när den såldes ny. Så verkar inte fallet vara med färg.
Beror på vem man frågar.

Moderna färgsystem utgör inte dåligt träskydd på något vis, men jag skulle nog själv välja linoljefärg i vissa fall bara för att det är trevligt att använda traditionella material emellanåt. Vinsterna som industri och fackmän gör gynnar inte enbart dem utan det skapar även förutsättningar för bättre pris till kunden.

Bortsett från tekniska krav så borde väl linoljefärg, apropå pris, ändå vara hyggligt lönsamt att sälja, eller blanda själv? Om man inte har ett måleri som ska lägga extra dagar på en lite långsammare färg så borde det väl vara rätt ekonomiskt att köra med linolja?
 
Pontstone skrev:
Tack för input...
Man får väl förmoda att en en ny V70 är en bättre produkt än vad en PV var när den såldes ny.
Så verkar inte fallet vara med färg.
Det är som redan nämnt fokus på att applicering och
torktid ska optimeras, medan hållbarhet och skydd för det material som målas kommer i andra hand.
Då handlar det inte om produkutveckling mot bättre produkter utan mot större marginaler för distribuerande och applicerande led.
Jag håller med, köpte den senaste, dyraste Beckers färgen som fick full pott i Folksams test och är absolut inte nöjd. Tog mina knutbrädor och lade ovanpå varandra (torkat i 48h) och när jag tog isär dem efter burit dem 10m så följde färgen med på ett par ställen. Jag har fått blåsor på ett par ställen och den är otroligt känslig för yttre påverkan.

Färgen blir inte bättre med tiden tyvärr...

/N
 
hsd
Byggnadsvårdsbutiker säljer tex UULA linoljefärg
 
På Facebook finns det en mycket bra grupp med många kunniga människor -
Vi som älskar Linolja - en god källa till kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.