Ni som har erfarenhet av att vertikalskära gräsmattan, vad anser ni, är det värt insatsen?
Upplevde ni stor skillnad på er gräsmatta före och efter ni började vertikalskära?

I övrigt lägger jag ner ganska mycket energi i gräsmattan. Dvs gödslar flera gånger per år, rensar ogräs, krattar ut dressjord, klipper ofta (robotgräsklippare) m.m.
 
Redigerat:
I så fall har du redan en underbar gräsmatta! Är du inte nöjd till 100% kan du lufta den med grep. Kör ner den 10cm ner. 10-20 cm mellan varje sats. Det kommer underlätta för rötterna utan att ställa till med rivningen som vertikalskärare orsakar.
 
Funderar på att räfsa min lilla gräsmatta med en stålräfsa på djupet så mycket som möjligt. Detta för att få bort gammalt dött gräs. Är det en annan bra idé?
 
Redigerat:
Det finns mossrivare som gör det fortare. :p
 
För mossrivare krävs väl en rotorklippare, eller vad de kallas?
 
Jag kör med vertikalen en gång per år. Någon gång i april eller början av maj när det är dags att klippa gräset första gången kör jag med vertikalen en gång och sen klipper jag gräset och klipper ner det gamla gräsklippet igen. På så sätt luftas gräsmattan, gräsrötterna får en nystart och näringen stannar i mattan. Det är knappt jag behöver gödsla längre och mossa har jag inte haft på fyra år.

Det tar inte längre tid än att klippa gräset och maskinen köper du begagnat på Blocket för en tusing. Helt klart värt den lilla arbetsinsatsen.
 
  • Gilla
Garghamel
  • Laddar…
Det viktigaste är att veta vad man är ute efter, sedan vidta åtgärder, inte tvärt om anser jag :)
Har du en del thatch/liggande gräs så är det ju inte fel att vertikalskära. Är problemet endast på ytan är en räfsning som Henri säger en bra men tidsödande insats, en snabbare men kanske lite väl brutal metod är såklart mossrivare.
Riktigt mycket thatch alternativt behov av jordförbättring så är hålpipning med efterföljande sanddressning lämpligt.
För att bilda sig en uppfattning om läget på gräsmattan kan man med en kniv plocka upp en liten kub 10*10*10cm.
 
Om man väljer att stålräfsa gräsmattan, när är den bästa tiden? Har också en del liggande gräs.
 
HashtagPL400 skrev:
Det viktigaste är att veta vad man är ute efter, sedan vidta åtgärder, inte tvärt om anser jag :)
Har du en del thatch/liggande gräs så är det ju inte fel att vertikalskära. Är problemet endast på ytan är en räfsning som Henri säger en bra men tidsödande insats, en snabbare men kanske lite väl brutal metod är såklart mossrivare.
Riktigt mycket thatch alternativt behov av jordförbättring så är hålpipning med efterföljande sanddressning lämpligt.
För att bilda sig en uppfattning om läget på gräsmattan kan man med en kniv plocka upp en liten kub 10*10*10cm.
Tack Hashtag! Jag måste erkänna att jag inte kände till innebörden av "thatch", informationen om det verkar vara bristfällig i Sverige än så länge. Efter att ha läst en del på engelska sidor om behovet av att vertikalskära konstaterar jag att det bara behövs om thatchen är tjockare än 1/2" eller 1.27 cm.

Jag skar upp en kub ur gräsmattan, men har svårt att tyda var thatchlinjen går. Ser det rimligt ut om thatchen är cirka 1 cm, och behovet av vertikalskärning inte nödvändig?

IMG_20150710_130718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150710_130810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har sett uppgifter om att bästa tiden för att vertikalskära eller stålräfsa gräsmattor är på våren. Är exempelvis juli olämpligt?
 
Henri skrev:
Har sett uppgifter om att bästa tiden för att vertikalskära eller stålräfsa gräsmattor är på våren. Är exempelvis juli olämpligt?
Inte på något sätt expert men jag har förstått att vår eller höst är bästa tiden då gräsmattan då har lättast att återhämta sig.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Ser ju rätt fint ut det där tycker jag, men det är svårt att avgöra på en bild :)
Rent generellt är det lämpligt att gå på gräset med vertikalskärning/räfsning när det växer snabbt. Vill man vara extra säker på att inte ogräs etablerar sig där man rivit i gräset är det lämpligt att stödså med gräsfrö.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.