Har en frånluftsvärmepump (Elektro Standard AutoTerm 550. Endast uppvärmning varmvatten) från 1983 (tror jag) som har börjat läcka. Jag kan inte se vart vattnet ursprungligen läcker men det dränker underkanten på isoleringen (se bild).
IMG_4154.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har erfarenhet av detta? Vad kan källan till läckage vara? Vad är vettigast åtgärd? Byta hela pumpen? I så fall, vilken ska man välja? Är det bara Nibe F110 som har vettigt pris från någon av de kända märkena? Någon som har erfarenhet av den?

Tacksam för alla tips och idéer. Vi har inte vattenburen värme, så byte till kraftfullare med värmeslinga+vamvatten är väll ingen idé?

/BE
 
Kontrollera så du inte fått stopp i kondensvattenledningen från återvinningsbatteriet.
Brukar gå en slang från fläkt/batteri ner till golvbrunnen, det är undertryck i fläkten så ibland hjälper det om man stänger av fläkten en liten stund.
 
Jag provade att stänga av hela värmepumpen 15min utan resultat. Vilken tror du är kondensvattenledningen? Den smala eller den lite tjockare med rutmönster? isoleringen är blöt i underkant men bara på baksidan. Var är bäst att öppna pumpen för att få en bättre chans att hitta källan?

Foto 2015-06-28 11 11 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng av elen noggrant och skruva bort plåtarna som döljer förångaren etc. Under förångaren sitter en uppsamlingsplåt som leder kondensvattnet till ett hål med slang på undersidan. På Nibe är den rutig som på bilden men osäker på hur det är på gammal Elektrostandard.
 
OK, jag har tagit av frontplåten.

Foto 2015-07-03 19 47 56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är uppsamlingsplåten det som är i den röda ovalen?

Det grövre rutiga slangen röret kommer från där gula pilen pekar och den smalare klara slangen pekas på av blå pilen. Jag ser inte någonstans där jag kommer åt ovansidan på uppsamlingsplåten för att inspektera om den svämmar över. Brukar den vara innesluten, eller ska man komma åt att se om man öppna som jag gjort?

/BE
 
I
Ta bort isoleringsskiva så finns det skruvar under.

När du skruvat av de stora plåten kommer du att kunna se en kammare med kompressor, fläkt och tilloppsidan på förångaren. Dryper det av vatten där är det förmodligen stopp.
Vill du komma åt frånluftssidan på förångaren måste du troligen plocka av ytterligare en plåt, om du tänker rengöra eller så.
Ett enkelt sätt att kolla om det är stopp är att med en dragfjäder/gardinfjäder av tillräcklig längd gå in från slangens ände och rensa, det är troligen den armerade grova du ska utsätta för denna behandling.
 
Redigerat av moderator:
Jag har tryckt och dragit i plåten som isoleringen sitter på utan att rubba den. Ska jag ta i hårdare? Hur brukar den sitta fast? Jag ser inga skruvar som kan sitta i den.
 
I
Isoleringen sitter väl bara löst i plåten, tar du bort den finns det skruvar under i plåten.
IMG_0172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut på IVT 490 som är efterföljare till Elektrostandard, det bör vara samma.

OT:
De svarta är vibrationsdämpare från Biltema och hör inte dit. Sladden går till en termometer på förängaren så att jag kan se att avluft och förångartemp är ens. Håret hör inte heller dit, det kommer från hunden.:rolleyes: Fingrarna hör till mig.:)
Magneten kommer från en hårddisk, den sitter där för att öka avståndet mellan frontplåt och chassi så att man slipper skallrandet.
 
Redigerat av moderator:
Ah, våld var lösningen. Har nu tagit bort isoleringen och plåten under. Jag ser inte direkt någon läcka. Ska jag försöka få loss armerade slangen och rensa där pilen pekar?

Foto 2015-07-09 18 10 59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jojo.all.over
  • Laddar…
I
Jag hade inte gjort det, kan vara bekymmersamt att sätta tillbaka den. Tror inte du har någon stopp där. Anar att den andra slangen som går in från sidan ska fungera som ett " skvallerrör " ifall avloppet sätts igen.
Sannolikt har du en läcka i nån förskruvning eller på beredaren. Öppna upp isoleringen och se om du kan lokalisera läckan, har du tur går det att laga.
 
I
Redigerat av moderator:
När vi var hemma och vände på semestern så började den läcka mycket mer helt plötsligt. Jag beställde en Indol 190 enligt tipset ovan. Nu verkar det som om den gamla och den nya inte funkar likadant. Misstänker att den gamla körde fläkten (hela husets ventilation) hela tiden medan den nya endast kör fläkten när vattnet ska värmas. Hur fixar jag detta bäst? Har skickat frågan till Nevica, men har inte fått svar än.
 
Jag ringde Nevica idag och de sa att allt är som det ska. Ventilationen som går till frånluftsvärmepumpen tas bara från badrummen och Indol 190 går ju igång när man använder varmvatten, så huset får den ventilation det är konstruerat för.

Vad tror ni om det? Räcker den ventilationen, eller bör jag installera en extra fläkt som suger luft hela tiden?
 
I
Berätta var du har frånluftsventiler. Jag tycker att även badrummet ska ventileras hela tiden, inte bara de korta perioder man tar varmvatten.
Låter litet konstigt att badrummet skulle vara separerat från det andra, köksfläkten brukar vara för sig själv om man har återvinning på luften, men det övriga ska gå på samma fläkt. Vad sköter den övriga ventilationen? Finns takfläkt?
 
I
Är huset byggt med mekanisk ventilation från början?
Eller är det ett hus med självdrag där man senare satt en återvinningsmaskin att ta luft enbart från badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.