Skall till att bygga en altan på 3.5x6 meter efter husväggen. Tänkte fästa den emot betonggrunden samt sätta 4 plintar längst ut från väggen med 2m mellanrum.
Nu är frågan om man behöver något extra stöd i mitten eller om det är overkill...?

J99

 
"Hänget" bör inte vara längre än 2 meter. Utgår från att du dimensionerat rätt.

mvh
David
 
"Hänget" om jag förstår dig rätt blir hos oss 3.5 meter (ut från vägg)... :-/
Detta p.g.a att det ligger så j-kla mycket sten under.
Tidigare ägare har tippat ner sprängsten där jag tänkt gjuta plint... :surprised:
Men i ytterkant är det lite lättare att gräva hål för plintarna. Eventuellt kan jag kanske gräva något ytterliggare hål i ytterkanterna (kortsidan) men i mitten är det nog kört.

Jag har funderingar på att (om det skulle behövas) lägga sten (stora) och palla upp under på mitten.
Att dimensionera överlåter jag till min snickare sedan.

Mvh
J99

 
Är det sprängsten under går det ju alldeles utmärkt att palla upp, alternativt gjuta block (direkt på marken) för att placera bärlinan på. Du bör definitivt välja en extra bärlina på 3,5 meter.
 
Ett tips: Hyr en bergsborr och borra ett hål i en stor bumling under konstruktionsbalken i mitten av "hänget". Slå ner ett järn som du sedan sätter en pelare av tryckinpregnerat virke upp till konstruktionsbalken. Jag är dålig på termer men du kanske förstod vad jag menade ändå.

mvh
David
 
Är det inga jätteavstånde mellan mark och bärlina så hade jag tagit lecasten och pallrat upp med. Du behöver inte gjuta. Lägg altanen 3.60 cm istället för 3.50 så slipper du spill på trall och regelverk. Lecan lägger du på 1.80 så slipper du svikt. Takpapp för att skydda bärlinor och tajta upp mellan leca och bärlina. Det är mitt förslag...
 
Skulle tro att den hamnar 60-80cm över mark (till golv)...
Kan man pallra upp till sån höjd ?
Jag har så många fina stora sten att lägga lecastenarna emot... ;D
 
David skrev:
Ett tips: Hyr en bergsborr och borra ett hål i en stor bumling under konstruktionsbalken i mitten av "hänget". Slå ner ett järn som du sedan sätter en pelare av tryckinpregnerat virke upp till konstruktionsbalken...
Verkar väl ypperligt. Fast jag hade nog inte förlitat mig på EN plint i mitten. När man ändå har borren där hade jag satsat på tre hål och tre justerbara stolpskor.
 
Ett litet tips angående trallen:
Kolla noga med brädgårn ifall 3,60 längderna verkligen är 3,60! Vi beställde 3,60 och fick 3,65. Måttligt road av att såga 0,5 cm på varje bräda :(
 
Nej, det måste ju innebära att Du måste såga bort en halv centimeter tio gånger på varje bräda.

Hur var det med matematiken ;-)
 
Don Tom skrev:
Nej, det måste ju innebära att Du måste såga bort en halv centimeter tio gånger på varje bräda.

Hur var det med matematiken ;-)
Nä då måste det ju va´bättre att ta 2,5 cm i varje ända ;D
 
Jag skulle byggt verandan 5 cm längre/bredare/högre...
 
Ok, det gick lite för fort där :) 3605 mm skulle det ju vara.
Dock kvarstår tipset. Hade ju löst sig om man mätt trallen innan bjälklaget sattes upp ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.