Hej!

Vi har idag ett huvudhus på 40 m2 och ett attefallshus på 20 m2, inga andra byggnader på tomten. Tomten är en sjötomt med eget vattenområde, och dessutom detaljplan och upphävd strandsskydd varpå vi planerar att ha bastun nära brygganläggningen.

Vi önskar bygga bastu på antingen 5 eller 10 m2 (utan eller med relax) samt ett växthus på ca 10 m2.

Min fråga är vilka av följande alternativ som är lagenliga med friggebod och attefall:

1. Bastu med relax, 10 m2 och 2.5 m högt samt växthus på 10 m2. Total summa: 40 + 20 + 10 + 10 = 80 m2

2. Bastu utan relax, 5 m2 och 2.5 m högt samt växthus på 15 m2. Total summa: 40 + 20 + 5 + 15 = 80 m2


Mvh
Mikael
 
R
Enligt friggebodsreglerna får man bygga max 15 kvm sammanlagt, så om du väljer att bygga bastu och växthus som friggebodar så funkar inget av dina förslag.
Men innehåller inte detaljplanen någon bestämmelse om komplementbyggnad ("uthus")?

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/

"Du får utan bygglov uppföra en eller flera friggebodar i omedelbar närhet av bostadshuset. Den sammanlagda byggnadsarean av alla friggebodar på tomten får inte vara större än 15,0 kvadratmeter."
 
Enligt friggebodsreglerna får man bygga max 15 kvm sammanlagt, så om du väljer att bygga bastu och växthus som friggebodar så funkar inget av dina förslag.
Min tanke med alternativ 2 är att bastuns 5 m2 hamnar på attefallshuset (20 m2 idag) och 15 m2 växthus blir friggebod.

Alternativ 1 borde väl fungera om bastun och relaxen inte satt ihop? Då hade det blivit 20 + 5 m2 attefall och 10 + 5 m2 friggebod?
 
Fråga: får man ha fristående friggebod och fristående attefallshus samtidigt på tomten? Om inte, är det så att man får ha ett attefallshus (fristående) samt bygga ihop växthuset (friggebod 15 m2) med huvudhuset?
 
R
> Min tanke med alternativ 2 är att bastuns 5 m2 hamnar på attefallshuset (20 m2 idag)

Ingen aning om hur reglerna ser ut ang. tillbyggnad av ett befintligt Attefallhus.
Men det finns det säkert någon annan här som vet. Eller kommunen.

> Fråga: får man ha fristående friggebod och fristående attefallshus samtidigt på tomten?

Ja, det får man.
 
Jag känner mig säker på att man kan ha flera attefallshus, så länge arean är <= 25 m2. Och jag tror precis som du skriver att man får ha fristående attefall och friggebod samtidigt, dvs vi slipper bygga in växthuset i huvudhuset.

Gällande, alternativ 1, dvs att bastu med relax delas upp i två delar som klassas som friggebod resp. attefalls så mailar jag kommunen och frågar. De har varit snabba med svar tidigare.
 
R
rolflidvall skrev:
> Jag känner mig säker på att man kan ha flera attefallshus, så länge arean är <= 25 m2

Ja, det stämmer, jag kollade Boverket (oftast bra info):

[länk]

"Du kan bygga flera attefallshus, men den totala byggnadsarean får inte överstiga 25 kvadratmeter."
Då är det bara en fråga kvar att besvara; om man kan dela upp en bastu med relax eller inte :)
 
Hemmakatten
Är det tidigare (ut)huset verkligen klassat som Attefalshus? Eller är det en tidigare byggnad som du kallar Attefalshus?

Regeln är att man får ha en friggebod (i omedelbar närhet till bostadshuset), ett Attefalshus med bygganmälan (ett eller flera om totalt BYA om 25 kvm i omedelbar närhet av bostadshuset men det (Attefalshuset) får inte dominera över bostadshuset). Förutom det gäller att strandskyddet.Inte får ianspråktagas och en bastu (eller andra byggnader) måste vara väl sammanhållna med bostadshuset.
 
Är det tidigare (ut)huset verkligen klassat som Attefalshus?
Säljarna, som har stenkoll på bygglov, attefall mm, säger att det är klassat som attefall.

Trots att huvudhuset är litet så skulle jag inte säga att attefallshuset dominerar.

Vad menas egentligen med omedelbar närhet? Tomten är på ca 2700 m2 och avståndet mellan husen skulle vara ca 5-10 meter.

Förutom det gäller att strandskyddet.
Vad menar du? Strandskyddet är helt upphävt enligt detaljplanen. Jag fick svar från kommunen idag om det. Huvudhuset ligger fem meter från stranden.
 
Hemmakatten
Strandskyddet verkar vara väl utrett att det är upphävt.

För att en byggnad skall kallas Attefalshus skall den vara byggd efter det.att lagen om Attefalshus trädde i kraft.

Omedelbar närhet är inte helt utrett juridiskt vad det innebär. Men med dina 5-10 meter är det.inga problem.
 
För att en byggnad skall kallas Attefalshus skall den vara byggd efter det.att lagen om Attefalshus trädde i kraft.
Om huset fanns där innan attefallshus, kan det ha gjorts om efter, till ett attefallshus? Finns det fördelar att det är ett attefallshus eller tvärtom?
 
Fick svar från kommunen: det går inte att dela ett hus i både attefall och friggebod.
 
Hemmakatten
Men då är det ett uthus du har, (förhoppningsvis med bygglov). Du har med andra ord möjlighet att både bygga friggebod(ar) och Attefallshus (inte vid speciella förhållanden) samt att bygga till huvudhuset med 15 kvm bruttoarea.
 
Redigerat:
Det är ett fritidshus och attefall registrerat nu. Så det blir att bygga en bastu på 4-5 m2 till som attefall och 15 m2 växthus. Utöver det får vi bygga ett större fritidshus på 80 m2 enligt detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.