Y
Grävaren har nu tagit bort jorden på utsidan av grunden och gav mig i uppgift
att borra hål för stoppa in vattenPEMröret så den hamnar inne i källaren.


Sen ska det på en vattenmätare och så som ska sitta på väggen.

Min undran är vilken höjd man bör sätta en vattenmätare så att jag inte borrar hålet helt tokigt.
 
Krilleman
Vanlig höjd hos många kommuners vattenavdelning är mellan 80-100cm från golv.
 
Y
Litet smalt rum under huset. Utanför håller vi nu på att lägga ny dränering.

Samtidigt ska två slangar för vatten in, och slang för fiber.

Ena vattenslangen kräver mätare då det blir kommunalt.

Frågan är var vill jag sätta mätaren.

Tidigare stod en bänk där vid blåa streckens långsidevägg men vet inte vad man ska ha därnere sen.

DSC_0427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kom jag på att rörena troligen kommer gå upp mot taket, inte ner mot dom gamla äckliga gjutna i golvet som jag siktat ritade strecken emot.
 
Y
Fast så ska man väl försöka lägga slangarna på frostfritt djup dessutom

kanske bättre jag hackar hål i golvet och försöker komma underifrån på vänster sida likt röda strecken.
...
DSC_0427_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
När vi bytte serviceledningen föra året så rekommenderade VVSaren att vi skulle gå in genom källarväggen istället för källargolvet. Vi valde genomgång genom väggen. Enligt VVSaren så är det större risk att vatten tränger upp genom golvgenomföringen än genom väggenomföringen.
 
Krilleman
Obefintlig risk nu när Yrrol dränerar oavsett.
 
Y
från marknivå ner till golvet så är det 1 meter, för att kunna ha slangar utan att frysa så har jag inte mycket annat val än att gå ner via golvet.... Borde ju gå, massa rör som var på den nivån och jag har inte hört om frysproblem tidigare där.

Och mätare under fönstret borde väl ge smidigare lösning än på långsidan..

ifall man bygger bänk eller ska lycka dra andra rör osv.
 
Y
frågan är hur klurigt det är att lyckas hacka mig igenom med rätt vinkel att hamna under sockeln.
om jag ska försöka, eller bara borra ett hål rakt genom väggen lite högre upp med risk för frost.
DSC_0428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag drog in mitt vatten hade jag inget val, det var 10 cm grus, under var det berg som sluttade ut mot brunnen.

Jag la slangen på berget, la över 20cm markisolering (röd frigolit) och byggde en rabatt med sliperskant nån halvmeter ut så det täckte isoleringen, isoleringen spårade jag för slangen, som tunnast var det isolering och 10 cm grus. Jag la även ner en värmekabel, inställd på +3 grader, den värmekabeln startade aldrig under dom 16 år jag bodde där, jag vet det, för när jag skulle sälja huset tog jag dit en elektriker som gick igenom elen, och han hittade värmekabeln oinkopplad i en dosa.
Jag brukade vrida på termostaten med jämna mellanrum för att kolla funktionen, då kunde man även se när den slog till, och det var normalt vid 10-12 grader.
Nu är Stockholm inget köldhål, men en vinter på 2000 talet hade vi ett långvarigt strömavbrott i mellandagarna och under -20 på nätterna, när strömmen kom tillbaka var jag orolig för att vattnet frusit, men icke, det var +5 grader enligt termostaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.