Hej!

Jag ska bygga en balkong i min lägenhet. Det vattenburna elementet sitter idag under fönstret och kan därmed inte sitta kvar.

Problemet är att rummet är väldigt litet, ca 4m2 varav det mesta tas upp av sängen, och det finns därmed ingen annat riktigt bra plats att flytta elementet till.

Enligt balkongföretaget är ett vattenburet tröskel-element "dyrt, stort & dåligt", dvs ca 8000 SEK ink moms, 20 cm högt, ca 30cm djupt och hela fönsterbredden ca 150cm, för 350W värmeeffekt.

Någon annan idé, någon?
Har någon erfarenhet av ett el-drivet tröskelelement, som säkert går att göra mer kompakt? Nackdelen är förstås att då får jag betala uppvärmningen själv i det rummet, men det kan det kanske vara värt om jag slipper ett 20cm högt steg framför balkongdörren.

Mvh Anders
 
Du kanske kan titta på elgolvvärme för hela rummet. Tror att det finns varianter som man lägger som en folie under ex linoleum matta, eller under parkett.

Vet inte om det är så lämpligt under sängen. Tål att undersökas.

En annan variant på värme utan radiatorer som var populärt och exlusivt på 70- talet var takvärme, en elfolie som man satte uppe i taket. Vi håller just på att riva ut det systemet ur vårt hus, men det har ju fördelen att det inte sitter i vägen. vet dock inte om det går att köpa idag. Konstigt nog så fungerar det ganska hyffsat, tanken på 70-talet var att om man med takvärme fick folk att känna det varmare runt huvudet så kunde man sänka den totala temperaturen i rummet.
 
Är du helt säker på att du måste ha ett element i det rummet för att det ska vara en behaglig temperatur? När vi byggde balkong tog vi bara bort radiatorn från det fönstret. Nu var rummet större och det fanns en radiator till. Dörren de installerar är säkert mycket bättre isolerad än vad fönstret var, så det är eventuellt inte lika mycket förluster.

Om det blir kallt första vintern köper du en elradiator och ställer vid balkongdörren. När det blir varmt ute och det är dags att gå ut på balkongen kan du ställa undan radiatorn i en garderob. Det kanske inte är så vackert, men om du bara pluggar anslutningen till vattenburna värmen så kan du ju alltid ansluta en radiator senare.

/Johan
 
Dyra, stora och dåliga stämmer väl på tröskelkonvektorer. Om rummet är så litet skulle jag lägga in golvvärme av något slag. Din extrakostnad är försumbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.