D
harry73 skrev:
Kom inte med lösa påståenden. Byggahus forumet är värd mer en det. Länka i alla fall till lämpligt dom, så att vi kan läsa själv
I och med att du inte förstår hur svenska rättsväsendet fungerar och vad skillnaden på avslagsbeslut och dom är tänker jag inte lägga ner mer tid på att besvara dina påståenden. Flertalet användare på forumet har redan besvarat din ursprungliga frågeställning.
 
harry73
Alfredo skrev:
Det har inget med varandra att göra. Plaströr är en del av den fasta installationen och är behörighetskrävande. Vem som helst får skruva precis hur som helst i en apparat. Vill du så kan du beställa en påse komponenter och bygga din egen TV. Det har ingenting att göra med regelverket kring elinstallationer.
Och får jag inte göra något med el som är relativt enkelt som att sätta ihop plaströr, då borde jag inte heller försöka demontera en mottagare i en tv, eftersom det är samma elsystem jag kopplar det in och jag inte skull ha en aning var jag skulle böja och vad följderna är om jag gör något fel.
 
Den här tråden har spårat ur. Tacka vet jag "På spåret", men då måste man ha tv-licens om man inte åker snålskjuts på svtplay ;)
 
harry73 skrev:
Och får jag inte göra något med el som är relativt enkelt som att sätta ihop plaströr, då borde jag inte heller försöka demontera en mottagare i en tv, eftersom det är samma elsystem jag kopplar det in och jag inte skull ha en aning var jag skulle böja och vad följderna är om jag gör något fel.
Visst kan man tycka så men nu har lagstiftaren, rätt eller fel, dragit en tydlig gräns mellan den fasta installationen och lösa apparater. Det betyder dock inte att man får bygga vilket farligt skit som helst, Om ens apparat blir strömförande och skadar någon eller börjar brinna kan man mycket väl bli straffade för det.
 
KnockOnWood skrev:
OT
Och jag förstår inte hur folk kan slösa timmar med att se på SRs eländiga, propagandistiska program.
När det finns Bygga Hus :)
Nej, håller med SR har verkligen usla tv-program, SVT däremot har en hel del riktigt bra!
 
harry73
DMOL skrev:
I och med att du inte förstår hur svenska rättsväsendet fungerar och vad skillnaden på avslagsbeslut och dom är tänker jag inte lägga ner mer tid på att besvara dina påståenden. Flertalet användare på forumet har redan besvarat din ursprungliga frågeställning.
Nej jag vet faktiskt inte vad ett avslagsbeslut är, men jag kan ju gissa. Beslut brukar utfärdas av myndigheter, så min gissning är att man får ett beslut av rikab att msnn måste betala. Sen går det inte att överklafa beslutet hos förvaltningsrätten, men man måste begära omprovning hos rikab. Som då kommer med avslag så klart. Här nånstsns dkulle jag placers dit avslagsbeslut, men du går gärna rätta mig om jag hat fel.
omprövningsbeslutet går i alla fall att överklaga hos förvaltningsrätten, och om kammarrätten tar upp fallet kan det därefter också upp en instans.
Det var så den killen som nämndes tidigsre överklagade beslutet att betala tv-avgift för datorinnehav
 
Ska alla börja streama kommer vi att sänka internet. Nedladdning i förväg är ju en annan sak.
Idag är ju streaming ett skämt om man vill använda sin HD-tvv, och med UHD kan man ju glömma det helt.
Strömmande media ska sändas via satellit (kostar en bråkdel av marktv och det är bara av politiska skäl vi fick en fortsatt satsning på marktv i samband med digitaliseringen).
Marknätet kan de stänga ner eller börja använda för trådlöst internet istället.
 
lat skrev:
Nej, håller med SR har verkligen usla tv-program, SVT däremot har en hel del riktigt bra!
Måste kännas torftigt att bara ha stavfel att gotta sig åt :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Måste kännas torftigt att bara ha stavfel att gotta sig åt :cool:
Det var en.... udda definition av stavfel :D
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
karlmb skrev:
Ska alla börja streama kommer vi att sänka internet. Nedladdning i förväg är ju en annan sak.
Idag är ju streaming ett skämt om man vill använda sin HD-tvv, och med UHD kan man ju glömma det helt.
Strömmande media ska sändas via satellit (kostar en bråkdel av marktv och det är bara av politiska skäl vi fick en fortsatt satsning på marktv i samband med digitaliseringen).
Marknätet kan de stänga ner eller börja använda för trådlöst internet istället.
Nja, det finns flera stora CDN (Content delivery Network) som Akamai, Level3 mfl som levererar TV tjänster till många av de stora TV bolagen. Ofta har de cachingservrar i de nationella och internationella peeringpunkterna, så de klarar av en hel del. UHD är inte avsett för den nu använda standarden H.264 utan H.265 som är dubbelt så effektiv (bla halva bandbreddsbehovet).
Finns en hel del teknik som kan användas för att minimera lasten på internet. Det är bara en tidsfråga innan den når TV tittarna.
Youtube kan numera användas för att sända live web-TV i HD kvalitet. Bla. Baku European games sände live i 5 HD-kanaler.

Det kommer hända saker.......
 
KnockOnWood skrev:
Grattis alla TV-tittare, avgiften är just höjd med 7% :p
[länk]

Är det många av er som fått 7% löneförhöjning?
Precis blivit egen så det är nog mer än så :p
 
Det roliga med 4k är att folk kommer sitta där med sina små 50 tummare och inte se någon skillnad mot 1080p pga den lilla storleken :p
 
Jag betalar inte, har inte ens kopplat in tvnätet hemma efter vi byggde hus, varför köpa en antenn för nått man ändå inte vill kolla på.
Laddar ner någon enstaka film till datorn, men det är nog 1-2 månader sedan sist, sen vi började bygga hus så har det inte funnits någon direkt tid att sitta och slöa i tv-soffan.

Såg någon undersökning om vilka partier anställda på svt röstade på, ganska snart så började man ju fundera över hur oberoende deras nyhetssändningar är.

Om det nu är ett måste att få in avgiften så tror jag via skattesedeln vore mest lämpligt, då skulle administrationen kring betalningen ( hela radiotjänst) minska och man borde då även kunna sänka avgiften drastiskt.

Brukar ni andra få massa otrevliga telefonsamtal och brev från radiotjänst med?
Mig ringer de typ varannan vecka på dolt nummer och skickar reklambrev, portot och tiden för dessa telefonsamtal borde snart ligga högre än vad avgiften är.
 
AndersMalmgren skrev:
Det roliga med 4k är att folk kommer sitta där med sina små 50 tummare och inte se någon skillnad mot 1080p pga den lilla storleken :p
Jag tror inte att den genomsnittlige tv-storleken ute i folks vardagsrum här i landet är över 50 tum. Således blir det lite dumt att kalla 50 tummare för små. :)

Personligen har jag inget större intresse av en stor TV (säg 60+) så länge en stor del av det material jag tittar på upplevs som sämre jämfört med en enligt mig lite mer rimlig tv-storlek (säg 50 tum) i förhållande till avståndet till min soffa. Jag har varit hemma hos folk och tittat på nyhetssändningar som varit pixliga som satan, och jag får nästan allergiutslag av att bara tänka på det. Jag vill ha en allround-tv, som funkar för allt från filmer och tv-serier till nyheter och youtube-klipp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.